דברים שלא ציפיתם למצוא בחצרות של מושבים קטנים בחוף אשקלון

גלריה לעיצוב הבית שתורים משתרכים בפתחה, מסעדה איטלקית כמו בחבל אברוצו, סטודיו של אמנית בינלאומית ומבשלת בירה בחצר

סדנת בירה בקרמזינה / צילום: אמנון זיו
סדנת בירה בקרמזינה / צילום: אמנון זיו

״לקום כל בוקר ולצאת אל החיים ולנסות הכל לפני שייגמר" ( עידן רייכל)

ברושים הם לפעמים געגועים לילדות נשכחת. מראם זקוף ומנקד שדות צהובים בצידי הדרכים, מעוררים כמיהה עזה למשהו חמקמק, נסתר מעין, שרק הלב יודע לזהותו. תפרתי לכם יום ביישובי חוף אשקלון, ועליו ארוגים כיסים של יופי ושל טעם ושל סיפורים של אנשים.

10:00 | בחצר של אביבה

אין אף לא רמז קל שבקלים על המצפה לכם במושב גֵּיאָה בואכם מזרחה בגוש יישובי חוף אשקלון. בבוקר של יום חולין נראה מגרש החניה של "החצר" כמעט כמו זה של נמל תל אביב. רק ערוגות פרחים ממושמעות בסגול, וריחות בשומים של לבנדר ויסמין יסגירו שאתם רחוקים מתל אביב. החושים המוצפים יובילו אתכם לממלכתה של אביבה שומר.

יש לי סימפטיה לאנשים שמתאמצים מחוץ לתל אביב, כמאמר המשורר. במיוחד כאלה שמתמידים, ולבטח בחבל ארץ מאותגר חדשות לבקרים ברעשים מכיוון דרום ובשאר צרות שמשבשות את החיים ואת האפשרות לקיים עסק קטן ויציב בפאתי הפריפריה.

25 שנה אביבה מטפחת ומשביחה את הגלריה שלה לעיצוב הבית - לונה פארק לחובבי עיצוב, אסתטיקה וטעם. יש לה חזון ועין חדה שיודעת להלביש בד לצבע, להתאים כלי לרהיט, לשדך פריט לכרית או תכשיט לאישה. החנות, שצמחה לאִטה בחצר משק הבית, הפכה עם השנים לאחת החנויות הזוכה לקהל מעריצים בזכות יכולתה של שומר לאצור וללקט חפצים יפים.

בחנות אוסף בגדים ותיקים ממסעות הליקוט של שומר באיטליה, כריות רכות וצבעוניות, אהילים ונברשות שלא רואים במקומות אחרים, ויטרינת תכשיטים מתפקעת מאוספים של אמנים ישראלים, וגם מבחר שלא רואים בכל מקום של משקפי ראייה שובביים.

החצר, מושב גיאה, 42. 08-6728861. סגור בשבת.

12:00 | האיטלקייה שבחצר

שנים אני מתחקה אחרי מסעדת לוצ’נה שבמושב אמונים. מסעדה איטלקית משפחתית, כמו אלה שבכפרי חבל אברוצו שבאיטליה. מסתבר שאותה לוצ’נה פתחה שלוחה בצמוד לחנות של אביבה.

בעלי המסעדה, צעירים תושבי האזור, גיבשו תפריט איטלקי שמרני במובן הטוב של המילה. תוכלו לשבת בחצר הנעימה, תחת שרשרת נורות דולקות בערב ושיחי בוגונוויליה מצלים ביום, או בחלל הנעים שבפנים. אוכלים כאן ריזוטו טעים ושמנתי, רביולי מתפקע ממילוי נדיב של חצילים שרופים ועוד. מדי בוקר מביאים בעלי המסעדה דגים טריים שהעלו דייגי אשקלון בחכותיהם, ואם תגלו שאננות ולא תזמינו מקום מראש בלילות הקיץ המתלהטים עלינו לטובה, תמצאו עצמכם ממתינים בהשתאות נוכח התור של מקומיים שמפרגנים למקום.

לוצ’נה, מושב גיאה. 08-6626446. כשר.

פיצה לוצ'נה / צילום: גל זהבי
 פיצה לוצ'נה / צילום: גל זהבי

14:00 | העיסה של ורד עותמי

ורד עותמי היא אמנית ויוצרת בעיסת נייר. על פניו, למי שלא מכיר את שמה ואת יצירותיה, נדמה שהגיע לחצר בית פראית למראה, ולסטודיו שנראה ממבט ראשון כחלל המשמש לחוגי יצירה במתנ"ס.

אבל עותמי, כך הסתבר להדיוטה שכמותי, היא אמנית ידועת שם שיצירותיה נמכרות בגלריות ובחנויות בארץ ובעולם. הסתובבתי הלומה בין היצירות - ג’ונגל של חיות, חמסות ענק, קערות ומזוזות, כולן מהממות את גלגל העין בססגוניותן ובאקסטרווגנטיות שלהן.

הסטודיו של ורד, השוכן במושב גיאה מאכלס את חלומותיה הפרועים של אישה-אגדה, כזו שכבר במבט ראשון נדמה שיכלה בנקל לככב באחד מסרטיו של אלמודובר. בשיחה מעמיקה היא מגוללת את סיפורה של אישה גדולה מהחיים. בפתיחות ובישירות, שלעתים גורמת למאזיניה להתנועע בחוסר נוחות, היא מעידה על עיסת חייה, זו שגלגלה אותה לבסוף לספר את עצמה באמצעות עיסות נייר דווקא.

ורד עותמי, אמנית ויוצרת, מפגש/סדנה בתיאום מראש, גיאה - 050-7600288.

עבודות של ורד עותמי / צילום: לילך רובין
 עבודות של ורד עותמי / צילום: לילך רובין

15:00 | בצ’פר לבירה

כדי לגלות את צפונותיו של מרחב זקוק האדם למורה נבוכים. כזה שיאיר לו פינות נסתרות ויכוון אותו לאוצרות של מקום. הדס קרמזין, שכנתה וחברתה של עותמי, שימשה לנו ככזאת בשיטוטנו בין היישובים. לעת שקיעה היא הזמינה אותנו למבשלת הבירה שבחצר ביתה, קרמזינה, שם היא מארחת חובבי בירה ואורחים למפגש רעות ובישול בירה. קרמזין, שגם סיפורה האישי יכול לפרנס תסריטאים, היא האישה היחידה בארץ שמבשלת בירה.

התואר כשלעצמו משעשע את קרמזין, שבצניעות מסבירה שקל מאוד לבשל בירה, "כל מה שדרוש לשם כך הוא סיר של חמין... זה עניין של ניסוי וטעייה", היא מספרת ומוזגת לכוס קפואה בירת חיטה זהובה מעולה, אחת מתוך שבעה סוגים שהיא מבשלת מחומרים טריים בסגנון אייל (Ale). קרמזין מארחת במבשלה הביתית זוגות, חברים וקבוצות לטעימות בירה מלוות בהסברים. למי שחפץ להעמיק את הכירותו עם עולם הלתת והכשות, יש גם סדנה המשלבת בישול והכנת בירה. כך או אחרת, מדובר באירוח משובב שביכולתו לשמח כל נפש דוויה ביום קיץ חם.

קרמזינה - בית ספר לבישול בירה, אירוח ואירועים. תלמי יפה. 052-2656118. כשר.

בחצר של קרמזינה / צילום: הדס קרמזין
 בחצר של קרמזינה / צילום: הדס קרמזין