קווים לדמותו של משבר 2022 והחברה שגייסה 100 מיליון דולר להסבת עובדים להייטק

מיטב המומחים משרטטים את תמונת המשבר המתהווה בענף ההייטק • מה באמת הביא להתמוטטות חברת משלוחי המכולת אבו • וויקס הפכה סמל של חברות טכנולוגיה שגייסו עובדים בקצב מסחרר, אולי מעבר לצרכיה • וקמפיין גיוס העובדים של התעשייה האווירית מעורר סערה ציבורית • השבוע שהיה ההייטק והמדע של גלובס

מייסדי מאסטרסקול. מימין: מיכאל שורפ, עותני לוי, ערן קליקסמן ורועי ציקורל
מייסדי מאסטרסקול. מימין: מיכאל שורפ, עותני לוי, ערן קליקסמן ורועי ציקורל

שבוע טוב,

לאחר חצי שנה של ירידות רצופות במניות הטכנולוגיה, האש בענף ההייטק לוחכת את שוק החברות הפרטיות ומגיעה גם אל חדי הקרן והסטארט-אפים. המכפילים התמוטטו, סבלנות המשקיעים פקעה, ואווירת לחץ כללית מתפשטת בענף. כעת, כבר ברור לכל שאנו בפתחו של עידן חדש בהייטק הישראלי.

לקבלת סיכום השבוע במייל: הירשמו כאן

את מה שמתהווה מולנו אנו רגילים לראות בעיניים היסטוריות. מחפשים את הדמיון לחודש מרץ 2000, אוקטובר 2008, אולי אפילו אפריל 2020. אבל ייתכן מאוד שלפנינו משבר חדש. זה של 2022. אמנם, בניגוד למשבר הדוט.קום של תחילת המילניום, חברות ישראליות רבות מאוד מייצרות הכנסות בקצב מעורר השתאות. בניגוד למשבר הפיננסי של 2008 לא התמוטטו כאן בנקים ומיליוני אנשים לא איבדו את בתיהם בהתפוצצות בועת משכנתאות. לפחות בינתיים.

אז הם אנו עומדים בפתחו של משבר חדש או שמא מדובר בתיקון ותו לא? וכיצד הגענו עד הלום? כמה מבכירות ובכירי הענף בישראל ובעולם סיפקו את נקודת המבט שלהן, בהן צפרה כץ, רקפת רוסק-עמינח, זוהר לבקוביץ ואיתי פרישמן. וגם: אדם פישר, טל דורי, דינה פסקא-רז, יפעת ארן, נייט מאיר וזאב הולצמן משרטטים קווים לדמותו של המשבר החדש. את עיקרי התובנות סיכמנו לכם גם בפרק חדש של הפודקאסט "הצוללת".

הנה שמונה כתבות נבחרות שפורסמו השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. בהייטק התעלמו מהסימנים וטענו שאין בועה. האם החגיגה נגמרה? החברות ינסו לשמר את העובדים בכל מצב, השכר המופרז יירגע, הביקוש למתכנתים ירד, ויהיה מי שייאלץ למכור גם בלי אקזיט נוצץ. אחרי שנים של פריחה משוגעת שהובילה לשוויים עצומים, נראה שהחיים בהייטק עומדים להשתנות. פרויקט מיוחד.

2. Wix עוד תגלה שהיא מעסיקה יותר מדי עובדים, והיא לא האחרונה: בין 2019 ל-2021 מספר עובדי חברת בניית האתרים כמעט והוכפל, מ-3,071 ל-5,929. השנה סנטימנט השוק השתנה, וחברות הטכנולוגיה גילו שכמו בכלכלה הישנה, הכנסות וצמיחה זה לא מספיק. אחרי שנים בהן שכרו עוד ועוד עובדים ומשרדים, נרשמת האטה בגיוס כוח האדם, לצד פיטורים, בחברות ציבוריות וגם בסטארט-אפים. ניתוח גלובס.

3. "כפיים למהנדס התוכנה שבזכותו אלפים מתמכרים לפוקר": קמפיין גיוס העובדים החדש של התעשייה האווירית מעורר סערה, לאחר שהחברה בחרה לתקוף תחומי עיסוק "בעייתיים" בתעשיית ההייטק הישראלית כמו גיימינג, הימורים ואף בוטים ברשתות חברתיות. תגובת תע"א: "בחרנו בקמפיין זה על מנת להעלות לסדר היום את נושא המשמעות בעבודה".

4. כיצד הפכה Avo לסמל הבועה שהתפוצצה: סטארט-אפ המשלוחים הישראלי אבו פיטר השבוע עוד עשרות מעובדיו והודיע על סגירת פעילותו בישראל. עד לפני כמה חודשים המשקיעים בשוק פחות התרגשו מהיעילות הנמוכה של החברות, אך כעת כשהמשבר הכלכלי מעמיק, המשקיעים הולכים על בטוח, והחגיגה של אבו נגמרה.

5. שתי חברות ישראליות מסייעות לחדי הקרן למנוע בזבוזים. מי מהן תשלוט בשוק? עם פרוץ מגפת הקורונה ופיזור העובדים לבתיהם, גבר הצורך בבקרה ניהולית בחברות. עבור הסטארט-אפים הישראלים, מאש פיימנטס ופאיים, זו הייתה הזדמנות לפרוץ. הם מנפיקים כרטיסי אשראי, מפעילים מערכות ניהול ועוזרים לחברות להתייעל כלכלית. ​​המשבצת, מדור חדש.

6. מדוע קרס מטבע הקריפטו Terra Usd והאם זה מבשר על מפולת בשווקים? קריסתו השבוע של המטבע היציב Terra Usd הכתה גלים בעולם הקריפטו. הוא הותיר אחריו אנשים שאיבדו את כל חסכונותיהם, ויזם - דו קוון - שהתוודה שנשבר לו הלב. האם מדובר בסימן אזהרה עבור השוק כולו, ומהם בכלל מטבעות יציבים? האזינו לפרק נוסף של הפודקאסט "הצוללת" שעלה בתחילת השבוע.

7. המשקיעים והיזמים הישראלים חגגו, אך אתר הרכב המשומש איבד כבר 98% מהשיא: כמו סטארט-אפים רבים בשנים האחרונות, גם ורום - שנולד על ציר ישראל-ארה"ב - התמקד בצמיחה בהכנסות וזנח את ההשקעה בלוגיסטיקה ובשירות. התוצאה: אחרי שזינקה לשווי של מעל 7 מיליארד דולר, מניית ורום איבדה 98% מערכה.

8. היא פתחה בית ספר מקוון להסבת עובדים להייטק. עכשיו היא מגייסת 100 מיליון דולר: ברקע ההאטה כלכלית והצינון בביקוש לעובדי הייטק, סטארט-אפ ההכשרות מאסטרסקול הודיע על גיוס ראשון של 100 מיליון דולר, שהחל בפועל בשנה שעברה אך לא דווח לציבור. עתני לוי, אחד המייסדים ומנכ"ל משותף בחברה: "אנחנו במסע לבניית בית הספר הגדול בעולם שיכשיר אנשים ללא קשר לרקע שלהם ולנסיבות החיים שלהם".