הפועלים רשם רווח של 1.65 מיליארד שקל: לא יחלק דיבידנד אך יעניק מניות למנהלים

הבנק פרסם דוחות חזקים עם תשואה להון של 15.6% והודיע כי אינו מתכוון לחלק דיבידנד בדומה לרבעון הקודם, "בשל חוסר הוודאות בשווקים" • בבנק מבהירים: שואפים לחזור לחלוקת דיבידנד ברבעון הבא • המנכ"ל קוטלר יקבל מניות בהיקף של כ-100 אלף שקל • אתמול חשף גלובס שגם בנק מזרחי טפחות לא צפוי לחלק דיבידנד

בנק הפועלים / צילום: איל יצהר
בנק הפועלים / צילום: איל יצהר

בנק הפועלים פרסם הבוקר (ב') את דוחות הרבעון הראשון של השנה, אותו הוא סיים עם רווח נקי בסך 1.654 מיליארד שקל, גידול של 22.2% לעומת הרבעון אשתקד. הגידול ברווח הושפע מהמשך מגמת הצמיחה בפעילות הבנק וכן משינויים בשער המדד והכנסות מהפסדי אשראי.

למרות זאת, בבנק החליטו שלא לחלק דיבידנד בגין רווחי הרבעון, זה הרבעון השני ברציפות לאחר שגם בגין רווחי הרבעון הרביעי של 2021 הוחלט שלא לחלק דיבידנד, וזאת בשל הצמיחה המהירה בתיק האשראי, בעיקר זה לבינוי ונדל"ן, שאילצה את הבנק להקצות הון גדול כנגד האשראי שניתן, ולאור הירידה בתשואות האג"ח שפגעו בהון העצמי של הבנקים.

"לאור התגברות אי הוודאות בסביבה הכלכלית הגלובלית והמקומית ומגמת התנודתיות בשווקים ועל רקע תעדוף המשך יישומה של אסטרטגיית הצמיחה, החליט דירקטוריון הבנק לשמר בשלב זה את עודפי ההון הקיימים ושנצברו ולא להכריז על חלוקת דיבידנד ברבעון זה למרות רמת יחסי ההון המדווחים", הסבירו בבנק הפועלים. "הבנק שואף לחזור למתווה של חלוקות דיבידנד שוטפות בהקדם לצד שמירה על צמיחה מאוזנת ומעריך כי רמת יחסי ההון של הבנק כפי שמשתקפים בדוח זה והיקף הצמיחה, הן אבני דרך חשובות לקראת אפשרות חידוש חלוקות דיבידנד בגין רבעון שני של שנת 2022 ואילך. חלוקות ושיעורן תהיינה בכפוף, בין היתר, לתוצאות הבנק, מגמות והתפתחויות בשווקים ובתנאים המאקרו כלכליים, השפעת יישום הוראות רגולטוריות עתידיות ובהתאם למבחנים על־פי דין", הוסיפו בבנק.

עם זאת, מיד לאחר פרסום הדוחות הודיע בנק הפועלים כי הוא מממש תכנית תגמול עליה החליט אשתקד ומוציא לפועל הקצאה פרטית של מניותיו למנכ"ל הבנק דב קוטלר, ל-11 חברי הנהלה, ל-91 מנהלים בבנק וכן לכמה מנהלים שפרשו אשתקד, בסך כולל של כ-11.5 מיליון שקל. מתוך סכום זה קוטלר עצמו יהנה מתגמול הוני של יותר מ-96 אלף שקל במניות שיהיו חסומות למשך שלוש שנים (החל מסוף 2021).

"המניות החסומות מוצעות למנכ"ל הבנק כחלק מתנאי כהונתו והעסקתו, ללא תמורה במזומן (אך תמורת כהונתו בבנק) והצעתן מהווה יישום של הסכם העסקתו שאושר כדין כבר בעבר", ציינו בבנק הפועלים. הם ניתנו, כמו ליתר הזכאים, בשער של 30.9 שקל למניה, השער בו נסגר המסחר במניית הפועלים אתמול. הן מצטרפות למניות בסך כמעט כפול בהן כבר מחזיק קוטלר כיום.

חלק גדול מהצמיחה ברבעון מיוחסת לתיק האשראי של הפועלים. סך האשראי לציבור, נטו, הסתכם בסוף הרבעון הראשון ב-364.3 מיליארד שקל, גידול של 3.3% במהלך הרבעון לעומת סוף השנה שחלפה. על רקע הימשכות הביקושים הגבוהים בשוק הדיור, ברבעון הראשון הבנק הגדיל את האשראי לדיור (משכנתאות) ללקוחותיו בהיקף של כ-4.6 מיליארד שקל המהווה גידול של 4.1% במהלך הרבעון.

האשראי המסחרי צמח ברבעון ב-3.7%, האשראי העסקי צמח ב-2.7% והאשראי לעסקים קטנים צמח במהלך הרבעון ב-1.4%.