הבורסה מסכמת רבעון: עלייה של 38% בהיקף המסחר ורווח של 15 מיליון שקל

היקף הגיוסים בשוק המניות עמד על סך של כ-7.5 מיליארד שקל, כ-30% מהיקף הגיוסים בשנת 2021 כולה • משקיעים זרים הזרימו 3 מיליארד שקל לבורסה

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה / צילום: איל יצהר
איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה / צילום: איל יצהר

הבורסה לניירות ערך בתל אביב סיכמה את הרבעון הראשון עם רווח של כ-14.7 מיליון שקל לעומת סך של כ-9.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול בשיעור של כ-52%. בבורסה ציינו כי הגידול ברווח נבע מעלייה בהכנסות אשר קוזזה בחלקה מהגידול בהוצאות ומהמעבר להוצאות מימון.

ההכנסות עמדו על כ-97.7 מיליון שקל, גידול בשיעור של כ-25% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וזאת בעקבות צמיחה בכל סעיפי הפעילות, לרבות גידול בשיעור של כ-16% בהכנסות מעמלות מסחר וסליקה, שהסתכמו בסך של כ-39.4 מיליון שקל, שנובע בעיקר מעלייה במחזורי המסחר במניות לעומת הרבעון המקביל אשתקד וכן גידול של שני ימי מסחר בין הרבעונים.

בבורסה הסבירו כי מאחר שהרבעון הראשון של השנה התאפיין בתנודתיות גבוהה ובחוסר ודאות בשווקים, מחזורי המסחר במניות היו גבוהים בכ-38% מהמחזור הממוצע בכל שנת 2021, זאת על רקע תקיפת אוקראינה, החשש מאינפלציה והעלאות הריבית שהחלה בארה"ב, אירופה וגם בישראל.

לצד זאת, חלה התמתנות במספר ההנפקות הראשוניות, בדומה לירידה שחלה גם בבורסות אחרות, עם 8 הנפקות ברבעון הראשון של השנה, אשר גייסו כ-1.4 מיליארד שקל, כאשר שלוש מהן בשווי של למעלה ממיליארד שקל. במקביל נרשמו גיוסים ערים בשוק המניות, בסך של כ-7.5 מיליארד שקל, קרוב ל-30% מסך הגיוסים בכל שנת 2021, כשגם בשוק איגרות החוב היו גיוסים ערים מהציבור בסך של כ-24 מיליארד שקל, כ-31% מסך הגיוסים בשנת 2021.

מדדי הבורסה המובילים ת"א-35 ות"א-90 המשיכו להפגין ביצועים טובים לעומת אלו שרשמו מדדי הדגל בבורסות מובילות בעולם. ברבעון הראשון רשמו תשואה חיובית בשיעור של כ-2% בממוצע, לעומת ירידה בשיעור של כ-5% במדדי דאו ג'ונס ו-S&P 500 , ירידה בשיעור של 9% במדד EURO STOXX 50 וירידה בשיעור של 6% במדד MSCI. הפערים האלו, בין היתר הביאו לכך שברבעון הראשון של 2022 נמשך הגידול בסכומי הכסף הזר שנכנס לבורסה, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל נטו במניות, וזאת בהמשך לרכישות של כ-13 מיליארד שקל נטו במהלך שנת 2021.

במקביל לעלייה בהכנסות, נרשמה גם צמיחה בעלויות ברבעון הראשון של השנה, והן הסתכמו לסך של כ-73.4 מיליון שקל, גידול בשיעור של כ-12%. הגידול בעלויות נובע בעיקר מעלייה בהוצאות שיווק, כתוצאה מעיתוי ביצוע קמפיינים ועלייה בהוצאות בגין הטבות לעובדים, כתוצאה מעדכוני שכר והפרשות למענקים.