כשרכישת טוויטר על ידי מאסק עדיין באוויר, כמה מעריצי טסלה אומרים: די

מניית יצרנית המכוניות החשמליות ירדה בכ־30% מאז שהמיליארדר גילה על החזקותיו במניות של חברת הרשת החברתית

אילון מאסק, מנכ''ל טסלה / צילום: Reuters, Steve Nesius
אילון מאסק, מנכ''ל טסלה / צילום: Reuters, Steve Nesius

דברים שאמר אילון מאסק בנוגע להשתלטות על טוויטר מרגיזים לא רק את מנהלי ועובדי הרשת החברתית; כמה מהתומכים הנאמנים ביותר של המיליארדר שמגבים אותו כמנהל טסלה, מתוסכלים ממנו לאחרונה.

יצרנית המכוניות החשמליות איבדה כ־30% מערכה מאז 1 באפריל, כשהדרמה סביב 'יעשה זאת או לא' הקשורה להשקעה של מאסק בטוויטר - עד שנחתם ההסכם בשווי 44 מיליארד דולר לרכוש את חברת הרשת החברתית. מדד נאסד"ק המשולב, שיש בו מניות טכנולוגיה רבות, ירד ב־15% בתקופה זו.

● האם אלון מאסק יכול פשוט לסגת מעסקת טוויטר?
● 5% או 20%? מאסק מאיים לפוצץ את עסקת טוויטר בגלל החשבונות המזויפים
● לאחר סבב גיוס גדול: הערכת השווי של SpaceX מגיעה ל־125 מיליארד דולר

האפיזודה גרמה לחששות אפילו בקרב כמה מהמעריצים האדוקים של מנכ"ל טסלה, שחוששים שהוא נגס ביותר ממה שהוא מסוגל לבלוע. מאסק מנהל גם את חברת תעשיות החלל SpaceX ועזר להקים חברה לכריית מנהרות וסטארט-אפ בתחום המדע העצבי העובד על טכנולוגיות להכנסת שתלים למוח. כעת עם טוויטר, כמה תומכים של טסלה חוששים שהוא עלול לאבד פוקוס.

"הייתי רוצה שיזנח את זה", אמר גארי בלאק, שותף מנהל ב־Future Fund, שהיא בעלת מניות בטסלה בשווי כ־50 מיליון דולר, על פי נתוני FactSet. בלאק, תומך של טסלה, אמר שהוא רואה את טוויטר כהסחת דעת שצפויה לשאוב יותר מהזמן של מאסק ממה שהמיליארדר חושב לעצמו.

עוקב אחד מקרוב של טסלה צייץ לאחרונה למאסק ולמנכ"ל טוויטר: "אילון, טוויטר זו הסחת דעת מיותרת. פשוט התמקד בטסלה".

"זה לא מדע טילים"

מאסק ביקש להרגיע חרדות כאלה. "נהיה ברורים, אני מבלה פחות מ־5% מהזמן שלי (באמת) על רכישת טוויטר. זה לא מדע טילים!" צייץ בשבוע שעבר. "אני חושב על טסלה 24/7". בטסלה לא הגיבו לבקשת תגובה.

חששות על כך שמאסק אולי לקח על עצמו יותר מדי אינם חדשים, והוא הצליח להפוך את טסלה לחברת המכוניות בעלת השווי הרב ביותר בעולם בזמן שניהל גם את SpaceX.

משקיעי טסלה מעכלים את מאמץ ההשתלטות של מאסק על טוויטר בגלים. מניית החברה ירדה בכ־8%, מה־1 באפריל ירדה מניית החברה - יום המסחר האחרון לפני שגילה מאסק שקנה נתח גדול בטוויטר - עד 25 באפריל, כשטוויטר הודיעה שהיא מסכימה להצעתו לרכוש את החברה. בזמן זה ירד מדד נאסד"ק המשולב בכ־9%.

הירידה של טסלה המשיכה משם. ראשית, מאסק מכר כ־9.6 מיליון מניות של טסלה, שהיו שוות כ־8.5 מיליארד דולר, בימים שאחרי שחתם על ההסכם לרכישת טוויטר. אחר כך, כשעמד מול השחיקה המתמשכת במחיר המניה של טסלה, הזריק ספקות חדשים להסכם על טוויטר, ואמר שהרכישה המתוכננת הייתה "בהשהיה זמנית", וציין חששות לגבי חשבונות מזויפים, אם כי הוסיף בזמנו שהוא עדיין מחויב לרכישה. טוויטר הודיעה שהיא מתקדמת עם הרכישה כפי שהוסכם.

יממן את רכישת טוויטר ללא הון טסלה

מאסק, שהונו מורכב ברובו ממניות טסלה, גילה ביום רביעי שהוא כבר לא מתכנן להסתמך על הלוואה המגובה במניות טסלה על מנת לממן את רכישת טוויטר. הוא הציג כערובה במקום זה ניירות ערך אחרים, ואמר שהוא מבקש למצוא תמיכה פיננסית חיצונית נוספת.

הדעיכה בזמן האחרון במחיר המניה של טסלה גרמה לכמה אנשים, כולל בלאק, ללחוץ על טסלה לקנות מחדש את המניות שלה. רכישות עצמיות (buyback) של מניות מקרינות ביטחון למשקיעים ותומכות במחיר המניות בגלל שהם מקטינים את מניין המניות החופשיות של החברה. טסלה יושבת על כ־17.5 מיליארד דולר במזומן נכון לרבעון הראשון.

טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה לגבי השאלה אם החברה שוקלת רכישות עצמיות. כשנשאל מנהל הכספים של החברה זכרי קירקהורן באפריל מה מתכננת החברה לעשות עם המזומנים שלה בטווח הארוך, ענה שהחברה משקיעה במוצרים ומפעלים חדשים.

לא ניתן היה לגלות אם הדברים שאמרו כמה מנאמני טסלה משפיעים על החשיבה של מאסק או אם הם משקפים את הדעות של ציבור גדול יותר של בעלי מניות.

ארל בנינג, פסיכולוג מדייטון אוהיו ומשקיע בטסלה, תיאר את עצמו כהססני לגבי רכישת טוויטר על ידי מאסק.

"כבר היום הוא כליא ברקים, וזה יהפוך אותו לעוד יותר כזה", אמר בנינג, תומך טסלה נלהב שמאסק מתכתב אתו באופן שגרתי בטוויטר. אבל זה לא גרם לבנינג למכור מניות של טסלה.

"אילון ימשיך להיות אילון", אמר בנינג. "אני מרגיש שכבעל מניות בטווח הארוך, זה יחזור למקום בו זה צריך להיות כי הם מציגים ביצועים. החברה מוכרת מכוניות והיא רווחית".

טסלה דיווחה על רווח רבעוני בגובה שיא של 3.3 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה.

סגרי קורונה ואידאולוגיה מפלגתית

טוויטר אינה הנושא היחיד שהיה על משקיעי טוויטר לבלוע. צווארי בקבוק בשרשראות אספקה וסגרי הקורונה בסין פגעו במכירות של חברת המכוניות החשמליות. באפריל מכרה טסלה רק 1,512 מכוניות שיוצרו במפעל שלה בשנחאי, ירידה של 94% משנה קודם לכן.

אנליסטים שענו לסקר של FactSet צפו שהחברה תמסור ברחבי העולם כ־292 אלף מכוניות ברבעון השני, ירידה מ־310,048 מכוניות שמסרה ברבעון הראשון. אם יתברר שהם צודקים, יהיה מדובר בירידה הראשונה במכירות מרבעון לרבעון מזה יותר משנתיים.

בינתיים, מאסק נכנס עמוק יותר לסבך הפוליטי, ואמר שהוא צופה שהמתקפות נגדו על בסיס אידאולוגיה מפלגתית יגברו בעתיד, וכן, שבכוונתו להצביע לרפובליקאים.

"אם זה לא ייעצר, נגיף המוח של הצדקנות [woke] ישמיד את הציוויליזציה והאנושות לעולם לא תגיע למאדים", צייץ מאסק בשבוע שעבר.

בשבוע שעבר, האתר אינסיידר דיווח ש־SpaceX שילמה ב־2018 סכום של 250 אלף דולר לדיילת אוויר שזהותה לא נחשפה כדי להשתיק תלונה בחשד להתנהגות מינית לא הולמת כלפיה מצד מאסק, מנכ"ל החברה. מאסק הגיב בטוויטר, ואמר שבהאשמות הללו "אין שמץ של אמת".

נשיאת SpaceX גווין שוטוול אמרה לעובדי החברה בהודעת דואר אלקטרונית מאוחר יותר שהיא מאמינה באופן אישי שהאשמות שנעשו נגד מאסק אינן נכונות. לא היא ולא מאסק התייחסו לשאלה אם אכן שולם סכום השתקה כלשהו. שוטוול כתבה בהודעה שחברת SpaceX לא מוכנה לסבול הטרדה מכל סוג שהוא.

כמה נאמנים של טסלה רואים בירידת מחיר המניה הזדמנות. ג'ון סטרינגר, המנהל מועדון של בעלי טסלות בעמק הסיליקון, אמר שהגדיל את ההחזקות שלו במניות טסלה בשבועות האחרונים.

"זה בעצם מה שמגיע כחלק מהטריטוריה", אמר סטרינגר לגבי הצייצנות הלא צפויה של מאסק והלהטוטנות שלו בניהול כמה חברות תאגידיות במקביל.