חברת השבבים שרוכבת על הביקושים העזים בשוק הרכב

NXP, יצרנית השבבים האנלוגיים, רוכבת על ביקושים חזקים לשבבים במגוון תעשיות  בדרך להצגת צמיחה בשיעורים דו-ספרתיים, שיפור ברווחיות ותזרים מזומנים חזק • עדיין היא נסחרת בחסר ביחס לענף שלה

חברת NXP היא השחקנית הגדולה בשוק השבבים לרכב, בעלת נתח של כ־12% / צילום: Reuters, Felix Ausin Ordonez
חברת NXP היא השחקנית הגדולה בשוק השבבים לרכב, בעלת נתח של כ־12% / צילום: Reuters, Felix Ausin Ordonez

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם 

חברת השבבים NXP Semiconductors (סימול: NXPI ) אולי מוכרת פחות לציבור המשקיעים הרחב, אך משחקת תפקיד חשוב בתחומים שנוגעים לחיינו ביומיום. החברה היא יצרנית מובילה של שבבים אנלוגיים, המעבדים את אותות הטבע לסיגנלים דיגיטליים, ומשמשים במגוון רחב של מוצרים במגזרי כלכלה מסורתית, כגון תחום הרכב, התעשייה, תשתיות תקשורת ועוד.

החברה מעסיקה למעלה מ-30 אלף עובדים ב-30 מדינות בעולם. בסיכום 2021 חברת NXP הציגה הכנסות של 11 מיליארד דולר עם שיעור רווח תפעולי של כ-33% ותזרים מזומנים בסך 2.3 מיליארד דולר, והיא צפויה להציג השנה צמיחה נאה של 14% בהכנסות ושל 16% ברווח למניה, לאור ביקושים חזקים לשבבים ממגוון תעשיות. 

דב מורן: "מלחמת השבבים שעשויה להוביל למלחמת עולם - היא הסכנה האמיתית העומדת לפתחנו" 

פעילותה של NXP נחלקת לארבעה תחומים מרכזיים:

שוק שבבי הרכב - הפעילותה העיקרית האחראית על 51% מהכנסות החברה, שנהנית משיעורי צמיחה גבוהים לאחר מגפת הקורונה, לאור הביקושים החזקים לרכבים, המלווים במגבלות ייצור שבבים. ברבעון האחרון צמחה הרווחיות של NXP ב-30% ובטווח הארוך צופה הנהלתה צמיחה של 9%-14% בפעילות זו - הערכה שמרנית בהתחשב בפוטנציאל שוק זה. NXP היא השחקנית הגדולה בשוק שבבי הרכב, בעלת נתח שוק גלובלי של כ-12%, אשר טומן פוטנציאל לצמיחה ארוכת טווח בשוק זה במיוחד עם המעבר לרכבים חשמליים ואוטונומיים.

שוק שבבי תעשייה וסנסורים (IoT) - פעילות המהווה נתח של 22% מהכנסות NXP וצומחת בקצב שנתי של 29%, הודות להתאוששות בפעילות תעשייתית ברחבי העולם, המלווה בעליית מדדי מנהלי הרכש והשקעות בתחומי תעשייה. זאת לצד מחסור ברכיבים ובשבבים המטיב עם רווחיותה של NXP. פעילות חטיבה זו נהנית ממעבר למפעלי ייצור עם רמת אוטומציה גבוהה, מהתקדמות לבתים חכמים בעלי נקודות קצה רבות מופעלות מרחוק, ומריבוי אפליקציות של טכנולוגיה לבישה. בשלוש השנים הקרובות צופים בחברה צמיחה שנתית ממוצעת של 9%-14% בסגמנט זה.

שוק תשתיות וציוד תקשורת - פעילות זו מהווה נתח של 15% מהכנסות החברה, ונהנית מפריסה מואצת של תשתיות 5G ברחבי העולם, כאשר החברה מניבה הכנסות עודפות ביחס לתשתיות ה-4G/LTE. למרות צמיחה שהוצגה בפעילות לאחרונה של 22%,  להערכת ההנהלה הקצב שלה צפוי להאט לטווח של 2%-6%, לנוכח תחרות עזה.


חטיבת המובייל - פעילות האחראית על 12% מההכנסות וכוללת שבבי NFC לתשלומים אלקטרוניים באמצעות סמארטפונים ושעונים חכמים (כולל אפליקציית ApplePay) ושבבי זיהוי חכם SmartID, הנהנים משימוש נרחב במגוון אפליקציות. פעילות זו הינה בעלת פוטנציאל רב, ובחברה צומים כי תצמח  בקצב של 8%-10% בשנים הקרובות.

שוק השבבים האנלוגיים נהנה ממיעוט שחקנים וחסמי כניסה גבוהים 

פעילות NXP אמורה לדעתנו להמשיך ליהנות מתהליכי התאוששות של כלכלה עולמית לאחר מגפת הקורונה, המלווה בעלייה ניכרת בביקוש לכלי רכב, מוצרי אלקטרוניקה, מכשירים חכמים ומגוון מוצרי IoT (אינטרנט של הדברים) שהופכים לחלק משגרת חיים, עם שימושים בבית, ברחוב, בכלי תחבורה ובמשרדים.

לפי הערכות של חברות טכנולוגיה רבות, החל ממובילת הסקטור אפל, המגבלה העיקרית עבורן אינה מצב הביקושים, שנותר חזק מתמיד, אלא מגבלות ייצור, ובראש ובראשונה - מחסור בשבבים, כולל אלה המיוצרים על ידי NXP ומתחרותיה. הנהלת החברה ציינה לאחרונה כי רמות המלאי מספקות ביקושים ל-1.5 חודשים בלבד, נמוך מהממוצע של 2.5 חודשים לפני משבר הקורונה, סימן נוסף למחסור העולמי בשבבים, שממשיך להניע את הביקושים ולשפר את הנראות העסקית בחברה.

חשוב להדגיש כי תחום השבבים האנלוגיים אמנם קטן בגודלו יחסית לשוק השבבים הדיגיטליים, אך מתאפיין במספר קטן של שחקנים ובחסמי כניסה גבוהים במיוחד, לאור תהליכים טכנולוגיים מסובכים בייצור שבבים אלה, המתרחשים במפעלי ייצור עצמאיים ולא במפעלי ספקים חיצוניים, כגון ענקיות השבבים TSMC, סמסונג או אינטל. הדבר מאפשר לחברות שבבים אנלוגיות שליטה גבוהה בייצור, לצד שיעורי רווחיות גבוהים ופוטנציאל לצמיחה גבוהה, עם יכולת להעלות מחירים בסביבת האינפלציה.

חוב גדול מעיק על ביצועי המניה

נקודת סיכון עבור NXP לאורך השנים הייתה דווקא בפן הפיננסי. החברה הייתה בעבר בבעלות קרנות השקעה פרטית שהעמיסו חוב על מאזנה, ולאורך שנים העיק החוב הגדול על ביצועי מניית NXPI, שנסחרה בדיסקאונט ביחס לענף השבבים, וממשיכה להיסחר בחסר גם כעת - מכפילי רווח של 14 ו-12 לתחזיות 2022 ו-2023, הגם שהיא מציגה שיעורי צמיחה גבוהים ופוטנציאל להמשך שיפור רווחיות.

כל זאת למרות הורדת רמת מינוף עקבית, עם ירידת יחס חוב נטו ל-EBITDA ל-1.8 בלבד (בהשוואה ליחס מעל 5 בטרם ההנפקה), וכן חלוקת מזומנים עקבית במסגרת רכישת מניות עצמית וחלוקת דיבידנד (תשואה שנתית של כ-2%) והשקעות קפיטליות בהגדלת כושר הייצור.