מטבע הקריפטו לונה ניסה לקום לתחייה לאחר קריסה של 40 מיליארד דולר - וצונח

Luna 2.0, גרסה חדשה של מטבע הקריפטו שקרס בתחילת החודש והצית בהלה בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים, כבר נסחרת בבורסות הגדולות • יריית הפתיחה לא מוצלחת

מטבע טרה לונה / צילום: Shutterstock
מטבע טרה לונה / צילום: Shutterstock

כל שוק מטבעות הקריפטו עדיין מנסה להתאושש מההתרסקות בתחילת החודש בעקבות נפילת המטבע היציב טרה. בשבת, מפתחי טרה השיקו מחדש גרסה חדשה של לונה שמכונה Luna 2.0, אך המטבע הספיק מאז לקרוס בעשרות אחוזים.

הלונה, מטבע הקריפטו המקושר לטרה, היה אמור לעזור לשמור על ערכו של המטבע היציב צמוד לדולר. ההשקה מגיעה בעקבות הצבעה של משתמשי טרה לטובת שובו של הלונה, אבל לא של הטרה - המטבע היציב שצנח מתחת לנקודת ההצמדה שלו לדולר.

TerraUSD, או UST, הוא מה שמכונה מטבע יציב, או stablecoin. מטבע יציב הוא  מטבע דיגיטלי המסתמך על קוד ומטבע קריפטו - במקרה זה, לונה - כדי לשמור על ערך צמוד לשער הדולר. בשיאה, ללונה הישנה - הידועה כיום כ"לונה קלאסית" - היה נתח שוק של למעלה מ-40 מיליארד דולר. אבל כשמחירי המטבעות הדיגיטליים ירדו, המשקיעים נמלטו מאחזקותיהם ב-UST, שלחו אותו לצניחה חופשית ואיתו גם את הלונה.

כעת כאמור לונה חוזרת מחדש, בגרסה המכונה על ידי המשקיעים Luna 2.0, על גבי פלטפורמת הבלוקצ'יין המחודשת Terra 2.0. הגרסה החדשה של הלונה כבר נסחרת במספר בורסות קריפטו, בהן Bybit, Kucoin ו-Huobi. בייננס, בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, מסרה כי היא תציג את לונה בהמשך השבוע.

אלא שהמסחר בגרסה המחודשת של הלונה לא מתחיל בביצועים טובים. לאחר שהגיע לשיא של כמעט 20 דולר בשבת, לונה ירד עד ל-4.39 דולר רק שעות לאחר מכן, כך לפי נתוני CoinGecko. מאז הוא התייצב על שווי של כ-5.90 דולר.

גם לגבי סיכויי ההצלחה של פלטפורמת הבלוקצ'יין המתחדשת של טרה האנליסטים סקפטיים מאוד. היא תצטרך להתחרות עם שורה של רשתות אחרות המכונות "שכבה 1" - התשתית שעומדת בבסיס מטבעות קריפטוגרפיים כמו את'ריום, סולנה וקרדנו. טרה מפיצה מטבעות לונה באמצעות מה שנקרא "Airdrop" - מנגנון המאפשר לזכות משקיעים במטבעות, בהתאם להחזקותיהם. כעת רוב המטבעות מתוכננים להגיע למי שהחזיקו בלונה קלאסיק ו-UST לפני קריסתם, במטרה לפצות את המשקיעים שהפסידו, אבל מומחים משערים כי לא סביר שהמשקיעים הרבים שנכוו בעקבות הקריסה יסמכו על טרה שוב.