סכסוך בעומק הים: התשלום על מאגרי כריש ותנין הוליד תביעה של עשרות מיליוני דולרים

ניו-מד אנרג'י (דלק קידוחים לשעבר) תובעת את אנרג'יאן ישראל על סך 65.1 מיליון דולר, על רקע מכירת זכויות במאגר "תנין" ו"כריש" לאנרג'יאן באוגוסט 2016 • במסגרת ההסכם התחייבה אנרג'יאן לשלם לדלק קידוחים 148.5 מיליון דולר, אך טרם העבירת את יתרת החוב בגין עסקת הרכישה

גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO
גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO

דלק קידוחים, או בשמה הנוכחי: ניו-מד אנרג'י הגישה תביעה בסך 65.1 מיליון דולר נגד אנרג'יאן ישראל, זאת על רקע מכירת זכויות במאגר "תנין" ו"כריש" לאנרג'יאן באוגוסט 2016. במסגרת ההסכם התחייבה אנרג'יאן לשלם לדלק קידוחים 148.5 מיליון דולר.

■ אלהרר נסוגה בשל לחץ: מה עומד מאחורי חידוש מכרזי הגז הטבעי?

על אף שהשלימה את מלוא המימון הדרוש לפיתוח המאגר ובניגוד לאמור בהסכם, אנרג'יאן טרם העבירה את יתרת החוב שנזקף לחובתה בגין העסקה לרכישת שדות הגז. לא זו אף זו, השנה היא אף הודיעה חד צדדית כי היא מסרבת להעביר את התשלום השנתי שבו היא מחוייבת מתוקף ההסכם שנחתם ב-2016, זאת לטענתה בשל משבר הקורונה.

בכתב התביעה מצוין כי בהסכם נקבע כי החלק הארי של התמורה הכספית הכוללת (108.5 מיליון דולר) ישולם, החל ממועד קבלת החלטת השקעה סופית של אנרג'יאן לפיתוח מי ממאגרי הגז הטבעי שבחזקות, ב-10 תשלומים שנתיים שווים של 10.85 מיליון דולר, בתוספת ריבית שנתית מוסכמת של 4.6%.

עוד נקבע כי חובת התשלום המלא תתגבש אם אנרג'יאן תגייס מימון בהיקף השווה למלוא התמורה הכספית הכוללת שנקבעה בהסכם, בתוספת עלות ביצוע השלב הראשון בתוכנית המאושרת לפיתוח החזקות. על-פי פרסומיה של אנרג'יאן, היקף המימון הנדרש לעמידה בתנאי זה עומד - לכל היותר - על כ-2 מיליארד דולר ארה"ב.

עוד מצוין בכתב התביעה כי במרץ 2018 קיבלה אנרגי'אן החלטת השקעה סופית לפיתוח מה שמכונה על-ידה כ"פרויקט כריש ותנין". כפועל יוצא של הדבר, מאותו מועד ועד למרץ 2021 שילמה אנרג'יאן לתובעת את ארבעת התשלומים השנתיים הראשונים מתוך עשרת התשלומים המרכיבים את חובת התשלום העיתי. "משמעות הדבר שיתרת התמורה הכספית הכוללת עומדת על 65.1 מיליון דולר".

ניו-מד אנרג'י מציינת כי בשלהי אפריל 2021 השלימה אנרג'יאן גיוס אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד דולר. בכך, לכל המאוחר, התמלא התנאי המקים את חובת התשלום המלא בתוך חמישה ימים, דהיינו עד ליום ה-5 למאי 2021.

למרות זאת, אנרג'יאן מסרבת להעביר את 65 מיליון הדולר הנוספים. על פי כתב התביעה, זו אינה ההפרה היחידה מצד אנרג'יאן של ההסכם. לפני חודשיים הודיעה אנרג'יאן לניו-מד אנרג'י כי היא דוחה למועד לא ידוע את התשלום העיתי של שנת 2022. לטענתה של אנרג'יאן, היא פועלת תחת תנאי תניית "כוח עליון" המעוגנת בהסכם, המאפשרת לה לדחות את חובת התשלום העיתי של אותה שנה בהיקף של כ-11 מיליון דולר, בפרק הזמן בו חל אירוע "כוח עליון".

לטענת אנרג'יאן, אירוע ה"כוח עליון" המתקיים בעניינה נובע ממשבר מגיפת הקורונה אשר יצר לטענתה שורה של עיכובים, שתחילתם מינואר 2020 בבניית "אסדת הטיפול הצפה" שעתידה לשמש להפקת הגז הטבעי מפרויקט כריש ותנין. עוד טענה אנרג'יאן שבשלב זה אין היא מסוגלת להעריך את מועד סיום אירוע "כוח עליון" הנטען, אך שהיא מזמינה את נציגי ניו-מד לבוא בדברים עמה בנוגע להסדרת התשלום. דין ודברים זה העלה חרס. זאת לטענת ניו-מד אנרג'י נוכח התעקשותה של אנרג'יאן שלא לספק אסמכתאות ברורות לטענותיה ולעמוד בסירובה לשלם את התשלום העיתי.

תביעת ניו־מד הוגשה באמצעות עו"ד יונתן קהת ועו"ד חנן סידור ממשרד אגמון.