אלטשולר שחם איבד כמחצית מהנכסים שרכש בעסקת פסגות, אך דמי הניהול הקפיצו את רווחיו

התשואות החלשות עלו לבית ההשקעות באובדן של כ-25 מיליארד שקל מנכסי הגמל מאז עסקת פסגות • מנגד, העסקה אפשרה לו להגדיל את ההכנסות מדמי ניהול ב-29%, מה שהוביל לרווח רבעוני של 66 מיליון שקל - עלייה של 36%

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

מבט על היקף הנכסים שמנהלת חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם מגלה כי באוקטובר 2021 קפצו הנכסים המנוהלים בתחום הגמל ב-48 מיליארד שקל, והתייצבו על 215 מיליארד שקל כמעט. זאת לאחר שבית ההשקעות הגדול בישראל מיזג לתוכו את נכסי הגמל של פסגות, מי שהחזיק לפניו בתואר המכובד.

אלא שבחצי השנה שחלפה מאז, עד לסוף הרבעון הראשון של 2022, התשואות החלשות ביחס למתחרים הביאו רבים מהחוסכים והמשקיעים להעביר את כספם מניהול החברה למתחריה. כך שבסוף חודש מרץ השנה היקף נכסי הגמל של אלטשולר שחם ירד ביותר מ-8% והסתכם ב-197 מיליארד שקל (ירידה של 16 מיליארד שקל ברבעון הראשון לבדו). 

כל הדרך למטה: מה קרה לבית ההשקעות אלטשולר שחם? | ניתוח גלובס

התשואות החלשות ביחס למתחרים נובעות מהעדפה של גילעד אלטשולר, האחראי העיקרי למדיניות ההשקעות של החברה, להעדיף את שוקי המניות בחו"ל על פני הבורסה בתל אביב.

תחילה העדיף אלטשולר להשקיע מיליארדים בשוק הסיני, אך בשל מגבלות רגולטוריות מצד המשטר שם החליט לחסל את ההשקעות (תהליך שהסתיים ברבעון הראשון של השנה), כשהוא מעביר את עיקר הכספים לארה"ב.

גם החלטה זו פגעה בתשואות אלטשולר שחם, עקב הפערים שנוצרו בתשואות בין המדדים הבולטים בארה"ב לאלו בישראל, כבר במהלך 2021, וביתר שאת מתחילת השנה הנוכחית.

מאז, נמשכה זליגת הכספים מהחברה למתחרים, והיקף הנכסים שבניהולה, נכון לסוף אפריל, עמד על 189 מיליארד שקל (אובדן של כ-25 מיליארד שקל מאז רכישת פסגות). המשמעות היא שבתוך שבעה חודשים אבדה לאלטשולר שחם כמחצית מהיקף הנכסים שנוספו לו ברכישת פסגות. 

 
  

העמיקה קשרי עבודה עם ערוצי ההפצה

בחברה הסבירו כי כדי להתמודד עם אובדן הנכסים, פעלה אלטשולר גמל להמשך העמקת קשרי העבודה עם ערוצי ההפצה השונים, כגון סוכנויות, בנקים, מעסיקים, יועצים עצמאיים ולקוחות ישירים, "וכן ביצעה פעולות שיווק וקמפיינים בערוצים השונים", אך נראה כי בינתיים המגמה השלילית נמשכת.

למרות הירידה בהיקף הנכסים, חברת הגמל והפנסיה שבשליטת בית ההשקעות שמובילים גילעד אלטשולר ורן שחם נהנתה מעסקת פסגות, בשל הגידול בהיקף הנכסים, שתורגם לדמי ניהול הנגבים מהעמיתים ומהמשקיעים. נכון לסוף הרבעון הראשון חלשה החברה על נתח שוק של כ-28.9% מסך הנכסים המנוהלים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות. מדובר בעלייה לעומת נתח של 26.3% במרץ 2021, אך בירידה לעומת 30.97% מהשוק בסוף השנה שעברה.

החשיבות של עסקת פסגות בהיבט זה גדולה, כיוון שמסוף הרבעון הראשון של 2021 ועד למיזוג נכסי פסגות, היקף הנכסים של אלטשולר שחם עלה ב-7 מיליארד שקל (סכום יפה כלשעצמו), ו-48 מיליארד שקל התווספו כאמור כתוצאה מהעסקה.

כך, הכנסות החברה מפעילות הגמל והפנסיה ברבעון הראשון של 2022 צמחו בכ-29% ביחס לרבעון הראשון אשתקד, והסתכמו בכ-370 מיליון שקל. עלייה זו אפשרה לאלטשולר שחם להגדיל את הרווח הנקי הרבעוני שלו בכ-36%, לכ-66 מיליון שקל, ואף לחלק דיבידנד של כ-50 מיליון שקל בגין הרבעון הראשון של 2022, נוסף על דיבידנד של כ-150 מיליון שקל בגין שנת 2021.

אלטשולר שחם פיננסים, החברה שהוקמה במהלך הרבעון והחליפה את חברת הגמל והפנסיה כחברה הציבורית, נסחרת כיום סביב שווי של 2.1 מיליארד שקל (לעומת 1.13 מיליארד בעת ההנפקה ביולי 2019). עם פרסום הדוחות קפצה מניית החברה בכ-5.5%.

קרן הפנסיה שומרת על צבירה חיובית

בניגוד לעולם הגמל, שבו הצבירה (סך הפקדות העמיתים בניכוי הכספים שעברו למתחרים והמשיכות מצד החוסכים) של אלטשולר שחם הייתה שלילית במהלך הרבעון, קרן הפנסיה של בית ההשקעות מצליחה, בינתיים, לשמור על צבירה חיובית, למרות יציאת כספים למתחרים.

זאת לאחר שמספר העמיתים בקרנות הפנסיה של החברה המשיך לצמוח, ועמד בסוף הרבעון על כ-384 אלף, גידול של 9% לעומת סוף שנת 2021.

נכסי קרנות הפנסיה הסתכמו בסוף הרבעון בכ-31 מיליארד שקל, די דומה להיקף הנכסים בסוף השנה שעברה, אך בחודש אפריל הצטמקו אותם נכסים בכ-700 מיליון שקל, בעיקר בשל הירידות בשוקי ההון.

ברבעון הראשון נהנתה החברה מהכנסות מדמי ניהול בפנסיה בסך של 28.5 מיליון שקל, רובם המכריע מקרן הפנסיה החדשה שלה. מדובר בתוספת של 8.9 מיליון שקל, המהווה גידול של 45% ביחס לרבעון המקביל.

מקים חברה בת להשקעות בנדל"ן

כדי לגוון את מקורות ההשקעה של חברת הגמל והפנסיה, וכך להתמודד בין היתר עם תשואות החסר ביחס למתחרים, אישרה במהלך הרבעון אסיפת בעלי המניות את עסקת המיזוג אשר תאפשר לחברה הציבורית החדשה לבחון כניסה לפעילויות סינרגטיות נוספות, בעיקר בתחום הנדל"ן.

השבוע החליט דירקטוריון החברה לפעול להקמת פעילות ניהול וייזום של השקעות אלטרנטיביות בענף הנדל"ן בישראל ומחוצה לה, ובמסגרת תחום פעילות זה תיזום החברה השקעות אלטרנטיביות בנדל"ן, באמצעות חברה בת ייעודית שתוקם ותיקרא אלטשולר נכסים.

יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם פיננסים, אמר כי "אנו מציגים רבעון נוסף של צמיחה בכל הפרמטרים, ומימוש מוצלח של הסינרגיה עם פעילות פסגות הממוזגת. הסביבה העסקית הגלובלית ממשיכה להיות מאתגרת, ואני שמח על יכולתנו להמשיך ולהציג רווח משמעותי".