גם רני צים רוצה לקחת חלק בחגיגת הבנייה למגורים: רוכש את קבוצת מגידו ב-307 מיליון שקל

בידי חברת הייזום והביצוע הוותיקה, שבראשות יגאל קרני, 19 פרויקטים למגורים, מסחר, תעסוקה ותעשייה, בשלבי תכנון והקמה שונים • בחברת רני צים מעריכים כי צבר הפרויקטים של מגידו עשוי להניב לה הכנסות של כ-2 מיליארד שקל בחמש השנים הקרובות, לצד רווח גולמי של כ-500 מיליון שקל

פרויקט של חברת מגידו בחריש. בעיגול: רני צים / צילום: מצגת החברה, רמי זרנגר
פרויקט של חברת מגידו בחריש. בעיגול: רני צים / צילום: מצגת החברה, רמי זרנגר

חברת רני צים מרכזי קניות, הפועלת בעיקר בתחום של ייזום והקמת מרכזים מסחריים בפריפריה ובחברה הערבית, נכנסת להשקעה משמעותית בתחום הבנייה למגורים. החברה חתמה על הסכם לרכישת חברת הייזום והביצוע הוותיקה מגידו, תמורת כ-307 מיליון שקל.

קבוצת מגידו נוסדה בשנת 1970 ונמצאת בבעלות המייסד והיו"ר יגאל קרני, והיא מתמחה בייזום, תכנון וביצוע של פרויקטי בנייה ברחבי הארץ - פרויקטים למגורים, מסחר, תעסוקה ותעשייה, ומשמשת אף כקבלן הבנייה עבור פרויקטים שהיא עצמה יוזמת בתחומי ישראל. 

למגידו 19 פרויקטים המצויים בשלבי תכנון והקמה שונים, בהיקף צפוי כולל של כ-1,749 יחידות דיור, מתוכן חלקה הוא כ-1,548 יחידות דיור. בנוסף, מגידו, בין שבעצמה או בשיתוף עם צדדים שלישיים, הינה בעלת זכויות במקרקעין המיועדים להקמת מרכז מסחרי וזכויות במקרקעין להקמת שטחי מסחר ותעסוקה בהיקף כולל של כ-310 אלף מ"ר (מתוכם 55 אלף מ"ר חלקה של מגידו).

לפי הדיווח של צים, צבר הפרויקטים הנוכחי של החברה הנרכשת עשוי להניב לה הכנסות כוללות של כ-2 מיליארד שקל ב-5 השנים הקרובות, לצד רווח גולמי צפוי של כ-500 מיליון שקל ועודפים (רווח גולמי בתוספת החזרי ההון המושקע) בסך כ-650 מיליון שקל. בין היתר, למגידו פרויקטים באופקים, נתיבות, מגדל העמק, מעלות ועוד.

"פעילות משמעותית ברחבי הארץ, לרבות בהתחדשות עירונית"

בכך מצטרפת חברת הנדל"ן המניב שבשליטת ובראשות רני צים לטרנד הרכישות של חברות בנייה יזמיות הפועלות בישראל, שנהנות בשנים האחרונות מהביקושים הגבוהים ומעליית המחירים בענף הדיור, שמניבים להן רווחים שמנים. 

טרנד זה סוחף לאחרונה גם חברות הפועלות בתחומים סולידיים יותר של ענף הנדל"ן. בין היתר דיווחה בשבוע שעבר ענקית הקניונים מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר, על כניסה לתחום המגורים עם רכישת 50% מחברת אביב ייזום של האחים דורון אביב ודפנה הרלב, בהשקעה של 600 מיליון שקל.

מהדיווח של רני צים מרכזי קניות עולה כי העסקה תאפשר לה להרחיב את פעילותה בענף המגורים המתבצעת כיום רק בחברה הערבית (בשלבים ראשונים). בחברה מציינים כי "העסקה תכניס את רני צים לפעילות משמעותית בכל רחבי הארץ, לרבות בתחום ההתחדשות העירונית, תאפשר לה קפיצת מדרגה בהיקפי פעילותה, הודות לצבר הפרויקטים המשמעותי שבידי מגידו, ובמקביל תעניק לה בעלות על זרוע ביצוע בעלת ניסיון רב ויכולות מגוונות".

עסקה ב-4 שלבים שכוללת את הנפקת מגידו ב-2025

העסקה תבוצע בארבעה שלבים: בשלב הראשון יירכשו 25% ממניות מגידו בתמורה ל-45 מיליון שקל. בשלב השני, בינואר 2024, תרכוש רני צים 55% נוספים ממניות מגידו ומלוא הלוואות הבעלים בתמורה ל-195 מיליון שקל, ובכך תשלים רכישת 80% שליטה על החברה.

כעבור שנה תרכוש רני צים 10% מהמניות בתמורה ל-33.5 מיליון שקל, ובשלב האחרון, בדצמבר 2025, יירכשו ה-10% הנותרים בתמורה לסכום דומה. נוסף על כך העסקה כוללת אופציה לתקופה של שנתיים, מינואר 2026, לפיה בכפוף להנפקת מגידו עד סוף 2025, תוכל רני צים לרכוש 2% מההון של מגידו תמורת 14 מיליון שקל, או לחילופין לפדות את האופציה (לרבות במקרה שלא הושלמה הנפקה) בתמורה לתשלום של 28 מיליון שקל ממגידו.

מנתונים שפרסמה רני צים עולה כי הכנסות קבוצת מגידו ב-2021 ירדו ב-10.5% בהשוואה ל-2020 והסתכמו ב-142 מיליון שקל, והרווח הנקי המיוחס לבעלים ירד אשתקד ב-6.5% ל-25.3 מיליון שקל. 

לצים פעילות נדל"ן מסחרי, פיננסים ואנרגיה

קבוצת רני צים אחזקות הוקמה בסוף שנות ה-90 על ידי צים, ופועלת כיום בתחומי הנדל"ן המסחרי (רני צים מרכזי קניות), הפיננסים באמצעות חברת וואליו קפיטל, שהיא בעלת השליטה בבית ההשקעות פסגות, ובתחום האנרגיה, בין היתר באמצעות החזקה בחברת ברנמילר.

חברת רני צים מרכזי קניות פועלת בתחום ההקמה וניהול של מרכזים מסחריים, רכישה, ייזום והשבחת קרקעות בישראל. הקבוצה מונה 9 מרכזים מסחריים פעילים, בערד, נתיבות, בית שאן, מעלות, נוף הגליל, אום אל פחם, ירכא, גני תקווה, טירה, ולאחרונה גם בכפר סבא.

דוחות רני צים מרכזי קניות לרבעון הראשון של השנה מצביעים על עלייה של 56.8% בהכנסות משכירות וניהול נדל"ן להשקעה, ל-20.3 מיליון שקל, בין היתר משום שברבעון המקביל ניתנו הקלות לשוכרים בשל משבר הקורונה. החברה רשמה ברבעון הראשון עליית ערך נדל"ן להשקעה בסך 18.8 מיליון שקל, גידול של 61.7% ברווח התפעולי ל-29 מיליון שקל ורווח נקי המיוחס לבעלי המניות בסך 12.1 מיליון שקל, לעומת 8.6 מיליון שקל ברבעון המקביל.

רני צים אמר בעקבות הדיווח על העסקה כי "רכישת קבוצת מגידו הינה עסקה אסטרטגית ומשמעותית ביותר והיא תאפשר לחברה להאיץ את פעילותה בתחום המגורים ברחבי כל מדינת ישראל. היא מהווה נדבך נוסף ביישום האסטרטגיה להפוך את רני צים מרכזי קניות לשחקנית מובילה בשוק הנדל"ן הישראלי".

עוד לדבריו, "אנו רואים פוטנציאל רב בשילוב הכוחות עם קבוצת מגידו, שהינה קבוצה ותיקה בעלת מוניטין מצוין, הן בתחום הייזום והן בתחום הביצוע. החיבור בין שני הצדדים ייצור שלם הגדול מסכום שני חלקיו".

מקבוצת מגידו נמסר: "קבוצת מגידו שמחה להצטרף לקבוצת רני צים. לחברות DNA זהה ומשותף ולכן אנו בטוחים שבזכות הסינרגיה בתחומי הפעילות השלם יהיה גדול מסך חלקיו".

תעודת זהות מגידו

פעילות: מתמחה בייזום, תכנון וביצוע של פרויקטים למגורים ברחבי הארץ, ושותפה בפיתוח ובנייה של פרויקטים למסחר ותעסוקה
היסטוריה: נוסדה ב־1970 על־ידי היו"ר יגאל קרני. מנוהלת על־ידי צבי ויינר
נתונים: מטה החברה ברמת גן, יש לה 17 פרויקטים מאוכלסים, 5 בביצוע ו־14 בתכנון. תוצאותיה ב־2021: הכנסות של 142 מיליון ש', רווח נקי 25.3 מיליון ש', שיעור רווח גולמי של 25%