מנכ"ל נטפליקס טד סרנדוס מגיע לביקור בישראל

סרנדוס ייפגש עם שר התקשורת יועז הנדל ונשיא המדינה יצחק הרצוג בעוד כשלושה שבועות • הרקע לביקור: החשש של נטפליקס מתקדים שיחייב אותה להשקיע בהפקות מקור

מנכ''ל נטפליקס טד סרנדוס / צילום: Associated Press, Jordan Strauss/Invision
מנכ''ל נטפליקס טד סרנדוס / צילום: Associated Press, Jordan Strauss/Invision

מנכ"ל נטפליקס, טד סרנדוס, צפוי להגיע לישראל ולהיפגש עם שר התקשורת יועז הנדל ונשיא המדינה יצחק הרצוג בעוד כשלושה שבועות. הביקור של סרנדוס מגיע בעיתוי לא מפתיע, והוא קרוב לוודאי קשור לדאגה של נטפליקס מכוונת משרד התקשורת להוביל חקיקה שתחייב את שחקניות הסטרימינג הבינלאומיות להשקיע בהפקות מקור.

נטפליקס מודאגת מהתוכנית לחייב אותה בהפקות מקור, ובשנה האחרונה נציגים בכירים של החברה הגיעו מספר פעמים לישראל כדי להציג את עמדתה ולשכנע את מקבלי ההחלטות שהדרך לעודד הפקות אינה עוברת דרך חובת השקעה.

העמדה של נטפליקס, כפי שהוצגה לראשי משרד התקשורת בפגישות קודמות, היא שקביעת רגולציה וחובות השקעה בחקיקה תעשה את הפעולה ההפוכה ותגרום לחברה להשקיע את המינימום שיידרש במקום שתשקיע לפי שיקולים מקצועיים. נטפליקס טוענת כי כרגע יש למעלה מ-100 הפקות מקור שהחברה כבר רכשה ומשודרות אצלה מאז 2016.

החקיקה בנושא נולדה כתוצאה ממסקנות ועדת פולקמן, שקבעה שחייבים להסדיר את התחום היות ונוצר פער בלתי הגיוני בין החובות שחלים על חברות הטלוויזיה הישראליות אל מול החברות הבינלאומיות, שבשל עוצמתן מייצרות תחרות לא הוגנת מול התוכן המקומי.

במשרד התקשורת מקווים לגבש חקיקה שתעבור בחוק ההסדרים הקרוב. עם זאת, לאור המצב הפוליטי ואי הוודאות לגבי היכולת להעביר חוקים, במשרד התקשורת מודאגים האם בכלל ניתן יהיה לקדם את החקיקה בנושא. במשרד בכל מקרה ינסו לקדם את הנושא דרך החלטה של השר על מנת שניתן יהיה לקדם את החוק גם במקרה של הליכה לבחירות.

נטפליקס נתקלה בקשיים

הביקור של מנכ"ל נטפליקס מגיע ימים ספורים לאחר שדיסני פלוס, מתחרתה המושבעת, עומדת לעלות לאוויר בישראל

בדוחות הרבעון הראשון של השנה דיווחה נטפליקס לראשונה זה עשור על איבוד מינויים. החברה הסבירה כי ההסבר לכך נובע מהעובדה שהיא הפסיקה לשדר ברוסיה בגלל המלחמה. נטפליקס  הצהירה במקביל שהיא שוקלת להיכנס למודל של פרסומות בתוכניותיה, וכן דיווחה על בעיה של שימוש נרחב מדי של משתמשים על יוזר אחד. בתקשורת בארה"ב דווח שהחברה נכנסה למהלך של התייעלות ופיטורי עובדים כתוצאה מאכזבת המשקיעים.