שיעור מרתק שמנהלים יכולים ללמוד מגננים על צמיחה

גינה היא אנלוגיה מושלמת לניהול • תכנון הגינה הוא האסטרטגיה, האדמה היא התרבות הארגונית, אור השמש הוא ההשראה, גיזום הוא פידבק והכוונה והמנהל - הגנן • חצי שעה של השראה

חצי שעה של השראה. על הקשר בין עסק צומח לבין גינה פורחת / צילום: מנחם רייס
חצי שעה של השראה. על הקשר בין עסק צומח לבין גינה פורחת / צילום: מנחם רייס

על ערן גפן ו"חצי שעה של השראה"

ערן גפן הוא מייסד G^Team חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת להנהלות ומנכ"לים לפתח מנועי צמיחה חדשים. בעלת ניסיון בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם ביניהן: קוקה־קולה, מיקרוסופט, קימברלי קלארק שטראוס, וולט וסודה-סטרים. חברה קודמת שהקים נקנתה על ידי Wix. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה". רשימה זו מבוססת על פרק מספרו.

רשימה זו מבוססת על פרק מספרו של ערן גפן, מייסד G^Team

למה כולם מדברים על "צמיחה", אובססיביים להשיג "Growth" אבל אף אחד לא מדבר על "אדמה"? באחד הימים התייעצה איתי מנכ"לית של ארגון מוכר, שחיפשה רעיונות חדשים לצמיחה.

כששאלתי אותה "איך האדמה שלכם?" היא לא הבינה מה אני רוצה ממנה, וכשהתחלתי לדבר בהתלהבות על "אדמת חמרה", על "תולעים", ואפילו על "מיקרואורגניזמים", היא כבר חשבה שבאמת התחרפנתי.

אז הייתי צריך להתחיל להסביר מהתחלה. כשהקשבתי לה מתארת את הצורך בצמיחה ואת האתגר שלי לעזור לה להשיג אותו, היה לי פתאום חיזיון של גינה מרהיבה עם פרחי אמנון ותמר - סגולים, צהובים ואדומים, עם מדשאה ירוקה, קול פכפוך של מים וגם גפן שמצילה ממעל. גינה היא אנלוגיה מושלמת לניהול.

מה האנלוגיה בין עבודת גינון לבין ניהול עסק מורכב? התשובה היא שהכול מתנהג על פי אותם חוקים, חוקי הטבע. זה נכון לגבי הממד הפיזי, זה נכון גם לאופן שבו אנשים מתנהגים ועסקים פועלים. הכול תבנית בתוך תבנית, כמו פרקטלים שהם שיקוף של אותם חוקי טבע.

בכל מקום שאליו נביט נראה את אותם דפוסים: בכלכלה, בעסקים, בתחרות, בצמיחת חברות או בנבילתן, בשינוי, בהתחדשות ובהישרדות. הכול קיים ומתנהג בצורה דומה. וכשחושבים על זה כך, מבינים שהמרחק בין גינה לבין עסק הוא לא כזה גדול.

חזון הגינה: האסטרטגיה

מקים הגינה צריך להחליט איזו גינה הוא רוצה. הגינה שלו מורכבת מהחזון, הסיבה שבגללה הוא מטפח בכלל גינה. המטרה תכתיב את סוג האדמה שהוא בוחר, הצמחים והפרחים (שהם האנשים), הפרי (המוצר), וכמובן הצמיחה שהיא הדבר הכי נפלא בטבע. כל גינה והייעוד שלה - גינת ירק, גינת פרי, גינת נוי, גינת גג או ערוגה בשביל הכניסה לבית, ואפילו אדנית.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

האדמה: התרבות הארגונית

כל הדימוי הזה עבר לי בראש, ממש בהבזק, בזמן שהחברה המנכ"לית בחשה את הקפה (ואת הראש שלי). היא ביקשה ממני רעיון לצמיחה - אבל אני ביקשתי ממנה קודם כל לספר לי מה קורה אצלם מתחת לאדמה. בעיניי אדמה היא התרבות הארגונית של החברה (או הצוות). כשאנחנו מסתכלים על גינה, אנחנו לא מבחינים באדמה שלה ובדרך כלל גם מוסתרת על ידי הצמחים שממעל. אבל רוב החיים בגינה מתרחשים בכלל מתחת לאדמה, ומומחים טוענים שאדמה היא האלמנט הכי חשוב בגינה. חיים שם מיליארדי אורגניזמים המפרקים חומר אורגני מת שהופך להיות מזון לצמחים, והוא הכרחי לגדילתם.

עולם החי שם כולל בקטריות, פטריות, תולעים, חרקים. כולם תלויים בסוג האדמה.

סוג האדמה צריך להיות כזה שמתאים לסוג הגינה שרוצים לגדל. יש אדמת חמרה עשירה בברזל המתאימה לצמחי בית ויש אדמת לס אוורירית ועשירה במינרלים שמתאימה לכלניות ולשיחי שמשון. המבנה המולקולרי של האדמה משפיע על הפעילות הביולוגית שבה, על החומר האורגני ובשל כך גם על הפוריות שלה.

האדמה (התרבות הארגונית) היא הגורם המשותף והבסיס לכל. האדמה צריכה להלום את מטרת הגינה, כי אחרי שהגינה כבר צומחת יהיה כמעט בלתי אפשרי להחליף אדמה מבלי לעקור את כל הצמחים ולהתחיל מחדש. כל צמח שנשתל בגינה נקלט או לא נקלט קודם כול בגלל האדמה. התרבות הארגונית הזו. כל מה שקורה שם חשוב לצמיחה יותר מכל דבר אחר.

הצמחים: האנשים

נלהב מהאנלוגיה המשכתי אל הצמחים. הצמחים הם האנשים. כל אחד מהם עושה את תפקידו בטבע. אי-אפשר לאלץ אותו להיות פרח או צמח אחר. המקסימום שהוא יודע זה להיות הוא עצמו. לא ראיתי גנן שביקש מוורד להפוך להיביסקוס. מלאכת הגנן היא בבחירת הצמחים אבל מרגע ששתל אותם, המרב שהוא יכול לעשות זה לתת להם את התנאים לצמוח במלוא תפארתם כפי שנועדו להיות. מובן שבחירת הצמחים והמיקום שלהם בגינה הם מתפקידי הגנן. המטרה שלו היא ליצור הרמוניה ביניהם שתתאים לחזון הגינה. אם זו גינת נוי, הוא ממש צריך לפסל ולעצב בצבעים. אם זו גינת ירקות, הוא צריך לוודא שיהיו בה המרכיבים הנדרשים לסלט טעים. לפעמים הגנן, בלית ברירה, צריך לעקור צמח. אולי כי התייבש וקמל או אולי כי הוא נהיה פרזיט הפוגע בצמחים אחרים.

הדבר הכי חשוב לצמחים הוא "לצמוח". בסקר שנערך לאחרונה עולה כי התפתחות מקצועית חשובה היום לאנשים אפילו יותר משכר או משעות עבודה גמישות.

הגנן: המנהיג

המנהל הוא גנן. לעתים הוא זה שהקים במו ידיו את הגינה, במקרים אחרים הוא קיבל אותה ועכשיו הוא אחראי על טיפוחה. מנהל טוב מבין שהוא לא אחד הצמחים. אף מנהיג אמיתי לא חושב את עצמו לבוגנוויליה. הגנן הוא חיצוני לגינה ואמור לאפשר לה את התנאים המיטביים לצמוח. הוא גם מבין שהיופי של הגינה הוא לא בזכות עלי הכותרת שלו אלא בזכות האקו-סיסטם שהוא אצר ויצר.

כל גנן רוצה שהגינה שלו תצמח, אבל הוא לא יכול לאלץ אותה לכך או לעשות זאת בעצמו. המקסימום שהוא יכול הוא להבין את חוקי הטבע, לתת את התנאים הכי טובים - וכל היתר כבר יקרה מעצמו.

תפקידי הגנן הם:
● לדעת מהו ייעוד הגינה - משמעות.
● תכנון הגינה - אסטרטגיה.
● לדאוג לאדמה - התרבות הארגונית.
● אור שמש - משמעות והשראה.
● מים ודשן - משכורת, תנאים והכרה.
● הוספת צמחים - גיוס טאלנטים.
● עקירת צמחים - פיטורים.
● להגן - ממזיקים, פולשים וציפורים.
● גיזום - פידבק והכוונה.

והנה משהו מנחם לכל המנכ"לים.ות: עבודת הגנן אף פעם לא נגמרת כי הגינה לא סטטית. תמיד יהיו התמודדויות ותמיד תהיה המון עבודה לגנן. גם אם הגינה מדהימה, היא לא תישאר כזו ללא טיפוח. אי-אפשר להזניח גינה. ככה זה גינות, הן אורגניזם חי - והן צומחות ונובלות על פי חוקי הטבע - וזה היופי הנפלא שבהן.

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם בהן קוקה קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".

gefen@gteam.org