אילון מאסק מאשים את טוויטר בהפרת חוזה ומאיים לרדת מהעסקה

מאסק הגיש מכתב לרשות ניירות ערך האמריקאית, בטענה שלא קיבל עדיין מהחברה פרטים שביקש על כמות המשתמשים המזויפים וחשבונות הספאם שיש ברשת החברתית • מניית החברה מאבדת כ-4% עם תחילת המסחר בוול סטריט

האם מאסק ישלים את עסקת הרכישה של טוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin
האם מאסק ישלים את עסקת הרכישה של טוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

עסקת הרכישה של טוויטר  על ידי אילון מאסק לא מגיעה לסיום, והקפאת הרכישה עדיין רלוונטית: מאסק כעת מאשים את ענקית המדיה החברתית בהפרת חוזה, לאחר שלא סיפקה לו פרטים לגבי מספר החשבונות המזויפים בפלטפורמה. בתגובה, מניית טוויטר מאבדת כ-4% עם פתיחת המסחר בוול סטריט.

מאסק, שכזכור הודיע בחודשים האחרונים כי בכוונתו לרכוש את הרשת החברתית תמורת 44 מיליארד דולר, הצהיר לאחרונה שהוא מקפיא את הרכישה עד שיקבל נתונים רשמיים על כמות המשתמשים המזויפים וחשבונות הספאם שיש ברשת החברתית. כעת, כאמור, מאסק הגיש מכתב רשמי לרשות ניירות ערך האמריקאית בטענה שלא קיבל עדיין את הפרטים הללו. 

"בהתבסס על התנהגות טוויטר עד היום, והמכתב האחרון של החברה בפרט, מר מאסק מאמין שהחברה מתנגדת באופן אקטיבי ומסכלת את זכויות המידע שלו (והחובות המתאימות של החברה) במסגרת הסכם המיזוג. מדובר בהפרה מהותית ברורה של התחייבויותיה של טוויטר על פי הסכם המיזוג ומר מאסק שומר לעצמו את כל הזכויות הנובעות מכך, לרבות זכותו לא לממש את העסקה וזכותו לסיים את הסכם המיזוג", נכתב במסמך שהוגש לרשות. במילים אחרות: מאסק מאיים להפיל את העסקה אם לא יקבל את הנתונים על חשבונות מזויפים.

על פי המכתב, מאסק טוען כי טוויטר סירבה לספק את המידע שביקש שוב ושוב מאז 9 במאי, לדבריו כי ההערכה שלהם ל-5% חשבונות מזויפים שגויה. מטעמו של מאסק נכתב כי הוא ביקש לקבל את מתודולוגיות הבדיקה, בין אם בנתונים כתובים או הסברים מילוליים, אך טוויטר סירבה. "המאמץ של טוויטר לאפיין אותו אחרת הוא רק ניסיון לטשטש ולבלבל את הנושא", נכתב בהודעה. מאסק האמין כי הבדיקה רופפת ולא מספקת, ולכן ביקש לעשות ניתוח בעצמו.

"על פי התנאים, טוויטר נדרשת לספק נתונים ומידע שמבקש מר מאסק עבור השלמת העסקה", נכתב בהודעה. לפי המכתב, טוויטר מחויבת לספק נתונים ומידע, "לכל מטרה עסקית סבירה הקשורה להשלמת העסקה". בנוסף, טוויטר חייבת לספק שיתוף פעולה סביר בקשר למאמצים של מאסק כדי להבטיח את מימון החוב הדרוש להשלמת העסקה, לרבות על ידי מסירת מידע 'המתבקש באופן סביר'".

מאסק דורש הבנה מלאה של הליבה במודל העסקי של טוויטר

מאסק טוען במכתב כי הוא חייב להיות בעל הבנה מלאה ומדויקת של הליבה במודל העסקי בטוויטר - שזה בסיס המשתמשים הפעיל שלה. בנוסף הוא טעון כי הוא אינו נדרש להסביר את הרציונל לבקשת הנתונים, ולא להיכנע לתנאים חדשים שהחברה מנסה לכפות במסגרת העסקה. "בשלב זה, מר מאסק מאמין שטוויטר מסרבת לעמוד בהתחייבויותיה על פי הסכם המיזוג, מה שגורם לחשד נוסף כי החברה מונעת את הנתונים המבוקשים בשל דאגה למה שהניתוח של מר מאסק עצמו של הנתונים הללו יגלה", נכתב.

לפי הדוחות הכספיים של החברה מהרבעון האחרון, לטוויטר יש 229 מיליון משתמשים פעילים יומיים. בהגשה ל-SEC העריכה כי מספר החשבונות הכוזבים או הספאמרים מייצגים פחות מ-5% מהמשתמשים הפעילים הניתנים למוניטיזציה, כך שאם זה נתון מהימן מדובר ב-11.4 מיליון חשבונות מזויפים.

במסמך מוקדם יותר שהגישה טוויטר נכתב: "ביצענו סקירה פנימית של מדגם חשבונות ואנו מעריכים כי הממוצע של חשבונות כוזבים או ספאם במהלך הרבעון הראשון של 2022 ייצג פחות מ-5% ממספר המשתמשים היומיים שלו במהלך הרבעון. בקביעה זו, הפעלנו שיקול דעת משמעותי, כך שההערכה שלנו לגבי חשבונות כוזבים או ספאם עלולה שלא לייצג במדויק את המספר האמיתי של חשבונות כאלו, והמספר האמיתי של חשבונות כאלו עלול להיות גבוה יותר ממה שהערכנו".