הרבני בהחלטה תקדימית: פערי גיל מצדיקים התערבות בחלוקת פנסיה

חוק יחסי ממון קובע כי עם התרת הנישואים או עם פקיעתן, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית משווים של כלל נכסי בני הזוג, לרבות זכויות עתידיות לפנסיה • עכשיו נקבע כי פער גילים משמעותי מצדיק התערבות של בית הדין בחלוקת הפנסיה כדי למנוע עיוות

פערי גיל מצדיקים התערבות בחלוקת פנסי / אילוסטרציה: Unsplash, Wil Seaman
פערי גיל מצדיקים התערבות בחלוקת פנסי / אילוסטרציה: Unsplash, Wil Seaman

בית הדין הרבני לערעורים קבע כי פער גילאים משמעותי בין בני זוג משפיע על חלוקת הפנסיה כאשר הם מתגרשים. אל בית הדין הגיע תיק גירושים שבו הצדדים נישאו בשנת 2000, לאחר שהכירו במהלך שירותם במשטרה, והפרש הגילאים ביניהם היה 17 שנה. האיש פרש לפנסיה בשנת 2012, כאשר היה בן 50, ומאז הוא עוסק כעו"ד בתחום הפלילי, ואילו האישה ממשיכה בעבודתה כשוטרת. בני הזוג התגרשו ב־2015 וכיום האישה בת 43 והגבר בן 60.

חוק יחסי ממון קובע כי עם התרת הנישואים או עם פקיעתן, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית משווים של כלל נכסי בני הזוג, לרבות זכויות עתידיות לפנסיה. ראשית, דייני בית הדין הרבני קבעו כי ככלל, העובדה שיש הבדלי גיל היא אינה סיבה לחלק בצורה שונה את תקבולי הפנסיה - בדיוק כפי שאם הפנסיה של אחד הצדדים גבוהה יותר משל השני אין צורך לעשות שינוי בחלוקת המשאבים.

עם זאת, הדיינים פסקו כי יש לחלק את כספי הפנסיה באופן לא שוויוני לאור נסיבות המקרה החריגות. בפסק הדין נכתב כי "מדובר בטווח שנים גדול במיוחד, שכן האישה תתחיל לקבל את חלקה בפנסיה של האיש מיידית משנת 2015, ואילו מנגד, האיש יקבל את חלקו בפנסיה של האישה רק כ-15 שנה לאחר מכן". לדברי בית הדין, "אם האישה תמשיך לעבוד עד גיל הפרישה אזי האיש יקבל את חלקו בפנסיה שלה רק בעוד 12 שנה לאחר מכן, כך שמדובר בזמן כמעט כפול, ובהגיעו של האיש לגיל גבורות (גיל 80, א"ג). הדבר אינו הוגן".

עוד ציין בית הדין כי "האישה אינה מתכוונת לפרוש לפנסיה בגיל המוקדם אלא להמשיך ולעבוד עד גיל הפרישה הרשמי, ועובדה זו משנה את יחסי השוויון שבין הצדדים". למעשה קבע בית הדין כי זכויות הפנסיה של השניים יחולקו בשווה רק ממועד פסק הדין ולא ממועד "הקרע" 7 שנים לפני כן.

העתירה: "כל זוג יגיד שזה לא הוגן"

בעקבות פסק הדין הגישה האישה, באמצעות עורכת דינה עינבר לב, עתירה לבג"ץ בטענה כי בית הדין הרבני פגע בכללי הצדק הטבעי. עו"ד לב תוהה בעתירתה - "הייתכן שמעתה אישה אשר נישאת לבחיר ליבה, המבוגר ממנה בפער משמעותי, תצטרך להידרש ולדאוג לזכויותיה העתידיות אך בשל פערי הגילאים בניהם?".

לטענתה, "הגבר נישא לאישה כשהיא בחורה צעירה, בת 20 שנה בלבד, ונהנה מאישה צעירה, מלאת חיים, שכוחה במותניה, שהולידה לו ילדים. כך שכעת לאחר הפרידה, לא ניתן להפוך את גילה של העותרת למוקש נגדה". עוד נכתב בעתירה כי לפי הרציונל הזה "כל בני זוג עם פער גילאים משמעותי, יטענו שזה "לא הוגן" שהם נאלצים לפעול כהוראת החוק ולהפריש מחלקם בפנסיה לבן הזוג האחר".

בית המשפט העליון איננו מהווה ערכאת ערעור על פסיקת בית הדין הרבני, וכי התערבות בג"ץ בפסיקות בית הדין הרבני שמורה למקרי קיצון, כגון פגיעה בכללי הצדק הטבעי ועיוות דין. כעת נותר לראות האם בג"ץ יתערב בתיק זה, לאור ההשפעות הדרמטיות על איזון משאבים בין בני זוג עת נישואיהם מגיעים לסיומם.