ההעדפה של צחי נחמיאס: מניות ביג במקום אפי נכסים

מגה אור של נחמיאס פועלת לעסקת החלפת מניות בהיקף של כמיליארד שקל

צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי
צחי נחמיאס / צילום: ורד פיצ'רסקי

צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת הנדל"ן המניב מגה אור , מעדיף את החזקתה בחברת מרכזי הקניות ביג על-פני מניות החברה הבת של ביג, אפי נכסים. השבוע דיווחה מגה אור כי היא מנהלת מו"מ עם ביג לביצוע עסקה שבמסגרתה תמכור לביג את מלוא החזקתה באפי נכסים, בתמורה להקצאה של מניות ביג למגה אור.

ביג, שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, מחזיקה כיום ב-66.4% ממניות אפי נכסים בשווי של 4.9 מיליארד שקל. מגה אור מחזיקה ב-8.7% ממניות ביג בשווי שוק של 868 מיליון שקל, ולצד זאת מחזיקה ב-13% ממניות אפי נכסים בשווי 954 מיליון שקל. כך, שהחלפת ההחזקה באפי נכסים במניות חדשות של ביג, צפויה להכפיל בקירוב את שיעור ההחזקה של מגה אור במניות ביג.

לדברי מגה אור, הנסחרת בשווי של כ-3.7 מיליארד שקל, השלמת העסקה להחלפת המניות כפופה בין היתר להשלמת מו"מ בין הצדדים, לשחרור מניות אפי נכסים המשועבדות לטובת מחזיקי אג"ח י' שהנפיקה מגה אור, וכן לקבלת האישורים הדרושים.

שותפות ותיקות בנדל"ן מסחרי

ביג, הנסחרת בשווי של 9.8 מיליארד שקל, עוסקת בעיקר בתחום מרכזי הקניות הפתוחים, שאותם היא מפעילה בישראל, בסרביה וכן בארה"ב, שממנה היא פועלת לצאת בשנים האחרונות. החברה הבת שלה, אפי נכסים, נסחרת בשווי של 7.3 מיליארד שקל ופועלת בישראל בתחום המשרדים להשכרה, ובמקביל פועלת במזרח אירופה בתחומי הנדל"ן המניב השונים (משרדים, קניונים, דירות ומרכזים לוגיסטיים), וכן בהקמה ומכירה של דירות למגורים.

מגה אור וביג הן שותפות ותיקות בתחום הנדל"ן המסחרי. השתיים מחזיקות יחד במרכזים מסחריים בישראל, ואף הגישו בעבר הצעות רכישה משותפות לנכסים נוספים, כולל חתימה על עסקה לרכישת חברת המרכזים המסחריים ישפרו, שבוטלה בהמשך.

בין השאר רכשו ביג ומגה אור, במשותף, נתחים מהותיים ממניות חברת אפי נכסים (אז "אפריקה נכסים") במרץ 2019, במסגרת מכרז למכירת מניות השליטה בחברה אשר נוהל כחלק ממימוש נכסיה של קבוצת אפריקה ישראל. בהמשך אף הגדילו את השקעותיהם באפי נכסים.

בחודש דצמבר 2020 הגישה ביג הצעת רכש מיוחדת לעד 47.2% ממניות אפי נכסים בדרך של החלפת מניות, וזאת במטרה להשתלט על החברה. חודש לאחר מכן השלימה ביג את המהלך, כאשר רכשה 37.5% ממניות אפי נכסים והגדילה את החזקתה ל-60.3%.

מגה אור, שהחזיקה טרם ההצעה ב-21.3% ממניות אפי נכסים, החליטה למכור בהצעת הרכש 11.09% מהמניות וקיבלה בתמורה מניות ביג. כעת היא מבקשת כאמור להחליף את יתרת מניות אפי נכסים שברשותה במניות נוספות של ביג.

יש לציין כי מאז סוף 2019 רשמו מניות ביג ואפי נכסים תשואות חיוביות של 29% ו-36%, בהתאמה.