יום אחד בקיבוץ הזה, ותרגישו בריאים, רעננים ורגועים מאי פעם

מבית הקפה המציע נקודת מבט שונה על החיים, דרך הגן האורגני ועד למיזמים החברתיים: הרדוף הוא מקום מיוחד, ובילוי יום בו עושה טוב לגוף ולנפש

גן החיים שבמרכז הקיבוץ / צילום: מרב לדני רובוביץ
גן החיים שבמרכז הקיבוץ / צילום: מרב לדני רובוביץ

"זרעי קיץ נישאים ברוח, מעירים זיכרונות מעוררים ערגונות" (מאיר אריאל)

ימים של ראשית הקיץ מביאם עמם ניחוחות של חופשה. פסע לפני החום הגדול מומלץ לנסוע עם כל המשפחה לקיבוץ הרדוף, קיבוץ שהוא עולם ומלואו. שם תטעמו את מרחבי החופש לצד מזון מבריא נפש, תתפעמו מאוצרות אמנות של אנשים מיוחדים, תבקרו במיזמים חברתיים מעוררי מחשבה, ותחושו בעוצמתה של קהילה המרפאה בהווייתה.

10:00 | קפה ומחשבה בקמ"ה

מדי בוקר פוסעים מי מתושבי הרדוף ל"גן החיים" היפהפה שבמרכז הקיבוץ, שם הם מקדישים חמש דקות לטקס הודיה פרטי המתקיים בשתיקה. "אנחנו עוצמים עיניים ומודים על מזלנו הטוב", מספר לי ארנון דובדבני, חקלאי נמרץ מוותיקי הקיבוץ, המנהל מיזם חקלאי-אנתרופוסופי פורץ דרך. מיד נשוב לתפיסת עולמם הייחודית של חברי הקיבוץ, ולסיור המעורר שעורך דובדבני.

עד אז, כמנהגנו, נפתח את הבוקר בקמ"ה, ראשי תיבות של קהילה מרפאת בהרדוף, ובית קפה המציע נקודת מבט שונה על החיים, מעוררת ומגמישה להפליא את גבולות השיח בין אדם-סביבה-קהילה. וכן, כל זאת (ועוד) בכוס הקפה שלכם.

600 אישה, ילד ואדם מתגוררים בהרדוף, מתוכם 150 בעלי צרכים מיוחדים החיים בחמש מסגרות שיקום, המשולבות בהרמוניה במרקם החיים של הקיבוץ. בהרדוף אוחזים בגישה פורצת דרך המגדירה מחדש את המושג מארג קהילתי, והמבקרים במקום חשים בה מיד.
די לשבת בבית הקפה, ולצפות בבני הנוער מ"בית אלישע" לשים לחמים נפלאים, ומעבר לחלון להתענג על מראה התהלוכה העליזה של עוללי הקיבוץ המהדסים על רחבת הדשא. על פניהם חולפים אנשים הישובים בכיסאות גלגלים, ואין טבעי והגיוני מהמראה של אלה פוסעים לצד אלה על השביל המטופח.

בית הקפה מרחיב את ליבו וחיכו של אדם המבקש יופי, צבע וטעם. הקפה משובח, העוגות והכריכים - שפתיים יישקו, ואם חפצים לבקר בקומת היצירה שם עמלים על הכלים היפהפיים המוצגים לגאווה בבית הקפה, ניתן לתאם זאת מראש.

קפה גלריית קמ"ה, 04-9050338. כשרות צהר

12:00 | ה-חוויה האורגנית

יש ילדים המשוכנעים שהביצים מוטלות ישירות אל תוך גביעי התבניות, וגם לא מעט הורים נטולי שמץ של מושג איך נוצרת ביצה חומה לעומת אחותה הלבנה (רמז: לא בסיר של הג’חנון...). כיום יותר מתמיד, זקוקים כל הורה וטף לביקור המכונן ב"גן הבית" - גינת ירק אורגנית קהילתית, המבקשת ליצור מזון מבריא גוף ונפש.

אותו דובדבני, המדריך את הסיור בשמחה מדבקת, עורך כהקדמה ביאור למושגי האורגני/ביו-דינמי/אנתרופוסופי, ובתומו יוצאים לסיור פותח מחילות לב. מבקרים בין ערוגות שבהן נזרעו זרעי מורשת של שום ריחני, מכתימים אצבעות בקטיף תות עץ מתוק ומשתכרים מריחות ערוגות הזוטא והאזוב.

חמניה בגינת הירק האורגנית / צילום: ליבי לוי
 חמניה בגינת הירק האורגנית / צילום: ליבי לוי

ניכר באנשי הרדוף שהם אוהבים את אדמתם, וזו גומלת להם בחיבוק אוהב, המניב ירקות בטעם של פעם, פירות עסיס ופרחי בר מכל עבר. בדרך נתקלים בתלמידי בית הספר האנתרופוסופי ולצידם בבני קהילת חירם, המטפחת בני נוער המתמודדים עם משבר נפשי. כתף אל כתף, זורעים כולם ברינה הממלאת את הלב בהתרגשות ובתקווה. את התוצרת הטרייה מתנובת הגן ניתן לרכוש בחנות האורגנית שבקיבוץ.

חוויה אורגנית בחווה - בתיאום מראש, 052-7250000. החנות של גן הבית, מומלץ לברר שעות פתיחה, 054-4645126

14:00 | אמנות לבריאות הנפש

בעיצומו של היום מתגנבת אל חדרי הלב של המבקר תחושה מהולה בקנאה, שמא פיצחו תושבי הרדוף את מושג האושר הנכסף והחמקמק להשגה. מחקרים העוסקים בהמשגתו והשגתו של מונח ה"אושר" מצביעים על קשר הדוק בין נתינה לבין שמחה. ואם כך נמדד סולם האושר, הרי שאנשי הרדוף הם מאושרים, נחושים בדעתם לתרום ולו במעט את חלקם ליצירת מרחב מחייה שפוי יותר בעולם.

בחנות אלמה היפהפייה מומלץ לרכוש מפרי יצירתם של צעירי קהילת חירם, המייצרים פריטי טקסטיל, צורפות, קרמיקה והדפס. פריטים שבקלות יכלו להיות מוצגים לראווה בחנויות של מוזיאונים נחשבים. אלא שבאלמה גם מעוררים את המתבוננים למחשבה אודות כוחה המיטיב של עבודת כפיים בקרב צעירים המתמודדים עם משבר נפשי. והנה עוד משהו שמתרגלים במהלך הביקור בהרדוף, והוא השיח הגלוי אודות שבריריות הנפש, צרכים מיוחדים ומוגבלויות.

אלמה - מתנות לנפש, הרדוף. מומלץ לברר מראש את שעות הפתיחה. 9059367 04. גלריית מרווח, מומלץ לברר שעות פתיחה. 073-2322829

15:00 | אוכל ככלי לריפוי

הציפייה לאכול ארוחה מיטיבה מתבקשת בסיומו של יום. התיישבנו בצילם של ענפי כליל החורש בגינת ביתה של יפעת שפילמן. גם כאן, האוכל (הנפלא) הוא בסיס לתפיסת עולם מנומקת, הגורסת כי המזון (אורגני כמובן) הוא כלי נוסף לריפוי בארגז הכלים ההוליסטי. אכלנו ארוחה מצוינת שכללה תבשילי ירקות קיץ ריחניים, סלטים רעננים שנקטפו מהגינה, וממרח משאושה משעועית מאש, גאוני ממש. מסוג הארוחות שאוהבות את הגוף, והוא יאהב אותן חזרה.

ארוחה אצל יפעת שפילמן / צילום: מוריאל שגיא
 ארוחה אצל יפעת שפילמן / צילום: מוריאל שגיא

יפעת שפילמן, מפגש ואוכל טוב. בתיאום מראש, 054-7385771