מייסד רובלוקס: איך להפוך קבוצה של 100 גיקים לקהילה של 50 מיליון

כשדיוויד באזוקי הקים את פלטפורמת המשחקים רובלוקס ב-2006, הוא דמיין עולם שבו המשתמשים יוצרים בעצמם את החוויות שהם חולמים עליהן • היום, כשמפתחי החוויות כבר מייצרים מהן חצי מיליארד דולר בשנה, הוא אומר: "שם נמצא העתיד של הכלכלה"

הרווארד בגלובס. עם מייסד רובלוקס דיוויד באזוקי / צילום: צילום מסך מהאתר
הרווארד בגלובס. עם מייסד רובלוקס דיוויד באזוקי / צילום: צילום מסך מהאתר

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב: דיוויד באזוקי

דיוויד באזוקי הוא המייסד והמנכ"ל של רובלוקס, הוא יזם, מהנדס וממציא. בעבר הקים וניהל את חברת Knowledge Revolution, שנרכשה על-ידי חברת MSC Software ב-1998

כאשר אריק קאסל ואני השקנו את הגרסה הראשונית של רובלוקס, הפלטפורמה המקוונת שלנו למשחקי רשת מרובי משתתפים, המשתמשים שלנו היו חברים, בני משפחה וכ-100 חובבי טכנולוגיה שגייסנו במודעות בגוגל. "זמני שיא" פירושם היה אולי 30 או 40 אנשים שמשחקים בו זמנית. אריק ואני היינו המנחים, ושמרנו על הקהילה שלנו בטוחה ותרבותית.

החזון שלנו היה לבנות קטגוריה חדשה לגמרי של חוויה אנושית משותפת. דמיינו מרחב מקוון שבו אנשים מכל מקום בעולם יוכלו לחוות דברים עם חברים, בדיוק כפי שהם היו עושים פנים אל פנים. הרעיון המרכזי היה ליצור פלטפורמה שנתמכת על ידי קהילה של יוצרים, שתבנה עליה הכל. יחד הם, לא אנחנו, יוכלו לעצב בגדים, להקים מבנים, למצוא תגליות, לנהל עסקים, לבלות עם המשפחה, לעשות ספורט ולצפות בהופעות.

עשור להנפקת פייסבוק: השם התחלף, המנכ"ל והבעיות הישנות נשארו
איך אגירת מזומנים הפכה למם בטיקטוק 

16 שנים לאחר השקת רובלוקס, המיקוד שלנו ביצירה על ידי הקהילה (במקום עבורה) נותר בעינו. אבל עכשיו יש לנו כמעט 50 מיליון משתמשים פעילים ביום ומיליוני מפתחים שבונים חוויות. מה שהם עושים מדהים אותנו ומעורר בנו השראה.

הודות ליצירתיות של קהילת רובלוקס העולמית שלנו, משתמשים יכולים לצעוד על מסלולי תצוגות אופנה, לחוות מעוף של נשר, להבין איך לבנות עיר ולברוח יחד עם חבריהם מאסונות טבע.

גם חברות אחרות מציעות כלכלות של יוצרים ותוכן משתמשים, אבל ברובלוקס המצאה וחדשנות של משתמשים היא מרכיב בסיסי. אנחנו קהילה.

ליצור את השלב הבא באינטראקציה

הזרעים של רובלוקס נזרעו אצלי במהלך יצירת Knowledge Revolution, החברה שהקמתי עם אחי גרג ואשפי הסימולציה (וחברי צוות רובלוקס לעתיד) אריק קאסל, קית' לוקאס וטים לודוהא. החברה סיפקה סט של רכיבים מכאניים וירטואליים כמו קפיצים, חבלים ומנועים, שאיפשרו יצירת הדמיות פיזיקה בסיסיות במרחב עבודה דו-ממדי. גם אחרי שמכרנו את החברה ב-1998 ל-MSC Software, הרעיון לאפשר יצירה משותפת משמעותית דבק בי וגם באריק.

תהינו איך זה יהיה אם נוסיף אווטארים, אלמנט חברתי ועולם תלת-ממדי היפר-מציאותי שפועל בענן. הושפענו גם מעבודתם של עתידנים וסופרי מדע בדיוני כמו ארתור סי קלארק וניל סטפנסון. מה יהיה השלב הבא של האינטראקציה? האם נוכל לעזור ליצור אותו?

התחלנו לקודד. עד מהרה היה לנו אבטיפוס, שקראנו לו DynaBlocks. שנה וחצי לאחר מכן שחררנו את גרסת הבטא, ובשנת 2006 היתה ההשקה הרשמית שלנו.

החוויה מרובת המשתתפים הראשונה שלנו הייתה פלא. כ-20 משתמשים בפלטפורמה התכנסו בחוויה שנקראת "Crossroads". זה היה מעורר השראה ומהנה.

ברגע ששחררנו את Roblox Studio, מנוע היצירה החינמי שלנו, נפתחו השערים והוצפנו בתוכן גולשים. הפיצ'ר הזה אפשר לגולשים להעלות תוכן משלהם, לבנות דברים וליצור התנהגות וחוויות מורכבות.

לצד כל אלה, חשבנו כיצד נוכל לשפר את המצב הפיננסי שלנו ללא השקעות חיצוניות. אחד הרעיונות היה כלכלה וירטואלית המבוססת על המטבע הווירטואלי שלנו, Robux, שהתחלנו לבנות ב-2007. שחקנים יתוגמלו על ההשתתפות ויוכלו לזכות בהטבות שונות באמצעות Builders Club (כיום Roblox Premium), תוכנית מנויים למשתמשים המעוניינים בתגמולים עבור יצירת פריטים וחוויות וירטואליות.

 
  

כלכלה וירטואלית, כסף אמיתי

ב-2013 הצגנו את Developer Exchange, המאפשרת למפתחים וליוצרים להפוך את מטבעות ה-Robux שלהם לכסף אמיתי. קהילת המפתחים שלנו מרוויחה כעת יותר מחצי מיליארד דולר בשנה. החברים מקימים עסקים, משלמים שכר לימוד בקולג' ועוד.
כעת, לאחר שעברנו מארבעה עובדים בסן מטאו, קליפורניה, ליותר מ-1,500 איש ברחבי העולם, אני גאה בכך שאנחנו כל הזמן מחדשים ושאנחנו תמיד שומרים על ערכי הליבה שלנו:

ראשית, לכבד את הקהילה - כי לא היינו נמצאים היכן שאנחנו היום בלי המשתמשים והמפתחים שלנו. מהימים הראשונים התעקשנו על פלטפורמה שמאזנת בין חופש לאווירה תרבותית. עברנו מצוות של שני מנחים לצוותים גדולים שדאגו לאווירה בטוחה ומנומסת, לצד אלגוריתמים ומערכות סימון משתמשים.

שנית, להסתכל על הטווח הארוך - טבעי להימשך לעבר ניצחונות בטווח הקצר. אנו שואלים את עצמנו ללא הרף, "מה הפרספקטיבה ארוכת הטווח כאן?" ו"איך אנחנו יכולים לבנות מערכות שיתאימו לה?".

שלישית, לשים לב להתנהלות - לעודד חשיבה מחוץ לקופסה, לקיחת סיכונים והעצמה של המצאה וחדשנות.

לאן ממשיכים מכאן? עם מספיק כוח מחשב ורוחב פס, אפשר יהיה להשתתף בהופעה עם 50 אלף איש, אווטארים יהפכו מתוחכמים יותר, ויאפשרו לאנשים להיות כל מי שהם רוצים להיות באינטרנט.

תלמידים יוכלו לסייר ברומא העתיקה, להצטרף למשלחת למאדים או ללמוד שפה זרה. עסקים עשויים לבחור בחללי עבודה וירטואליים, עם אווטארים המעורבים באותן שיחות ברזייה וסיעור מוחות שהם היו מקיימים במשרד, רק מכל מקום שירצו.

רובלוקס יעזור לבנות קריירות. אנו מכירים מפתחים רבים שמעסיקים צוותים של חברי הקהילה שלנו. הם מרוויחים מהפרויקטים שלהם סכומים של שבע ספרות.

העניין במושג ה-Metaverse מתפשט במהירות לאחרונה. אנחנו האמנו שזה העתיד לפני עשרות שנים. זה השלב הבא של אינטראקציה אנושית, וכלכלה חדשה שכל אחד יכול להיות חלק ממנה. בואו נבנה את זה יחד. 

© Harvard Business School Publishing Corp