יו"ר בנק לאומי, ד"ר סאמר חאג' יחיא: "בפועל האינפלציה היא מעל ל-4%"

"בעוד האינפלציה הרשמית הינה כ-4%, בפועל היא מעל למה שמפרסמת הלמ"ס", אמר יו"ר בנק לאומי, ד"ר סאמר חאג' יחיא, בכנס מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן • לדבריו, העלאת הריבית לא בהכרח תשפר את המצב: "המסקנה שלי היא שהאינפלציה תמשיך על אף העלאת הריבית, והיא תרד בלי קשר להעלאת הריבית"

יו''ר בנק לאומי, ד''ר סאמר חאג' יחיא / צילום: שלומי יוסף
יו''ר בנק לאומי, ד''ר סאמר חאג' יחיא / צילום: שלומי יוסף

יו"ר בנק לאומי, ד"ר סאמר חאג' יחיא, התייחס היום (ד') לאינפלציה בכנס מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן: "בעוד האינפלציה הרשמית הינה כ-4%, בפועל היא מעל למה שמפרסמת הלמ"ס, וזה לא הזמן והמקום להתייחס לעיוותים בחישובי הלמ"ס". אחרי שאתמול נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר בכנס כי "לא יופתע אם האינפלציה בחודשים הקרובים תהיה מעל 4%", ציין חאג' יחיא כי העלאת הריבית לא בהכרח תפתור את המצב.

ג'נט ילן והבנק העולמי צופים: האינפלציה הגבוהה תימשך
הבנקים מרוויחים מעליית הריבית, אבל מודאגים מסימני ההאטה במשק 

"אכן מקורה של האינפלציה הן בצד ההיצע והן בצד הביקוש, אך האם העלאת הריבית בטווח קצר תעזור?", תמה יו"ר הבנק והסביר: "בצד ההיצע ישנם שני ויקטורים שפועלים לצמצום ההיצע: א', קיימת עליית מחירי התשומות (כולל העבודה) - והעלאת הריבית רק תחמיר את המצב. ב', קיים שיבוש בשרשרת האספקה העולמית - וכאן העלאת הריבית לא תעזור במקרה הטוב".

לדבריו של חאג' יחיא, "גם בצד הביקוש ישנם שני וקטורים שפועלים להגדלת הביקוש: בעלייה בסך הביקוש בשל ביקושים כבושים, בגלל עלייה ביתרת החיסכון הפרטי ביציאה מהקורונה (הן במימון הממשלה על חשבון הגירעון הממשלתי, והן בשל עצירת חלק מההוצאה הצרכנית, בזמן הקורונה) - וכאן עליית ריבית של 1%-2% על הקרדיט, לא על פיקדונות, לא תשפיע מהותית על השימוש בחיסכון. ולגבי ביקושים כבושים בצורה הטרוגנית בין הסקטורים - לריבית אין השפעה משמעותית על הלחצים הסקטוריאלים, מלבד אלה שהם עתירי מימון כמו כלי רכב או נדל"ן".

לסיכום, אמר חאג' יחיא: "לדעתי, הגורמים האלה הם זמניים ויפתרו בקרוב. המסקנה שלי היא שהאינפלציה תמשיך בחודשים הקרובים על אף העלאת הריבית, והיא תרד בלי קשר להעלאת הריבית. יחד עם זאת, זה נכון להעלות את הריבית לטווח הקצר והבינוני, כי זו הזדמנות להחזיר את הריבית לרמה נורמלית ניטרלית. אז, שיעלו את הריבית לטווח קצר, אך שלא יקחו קרדיט", עקץ את הבנק המרכזי.