האיש שלא רצה להיות טייקון: פרידה מגולדשטיין, מחלוצי ההייטק בישראל

בסוף השבוע הלך לעולמו היזם ואיש הטכנולוגיה דני גולדשטיין • מוותיקי ענף ההייטק בישראל שהקים, ובהמשך מכר, את חברת פורמולה מערכות

דני גולדשטיין ז''ל / צילום: תמר מצפי
דני גולדשטיין ז''ל / צילום: תמר מצפי

היזם ואיש הטכנולוגיה דני גולדשטיין, מוותיקי ענף ההייטק בישראל, הלך לעולמו בסוף השבוע בגיל 68. גולדשטיין נולד ברומניה ועלה לישראל כילד. בצבא שירת בחיל האוויר ובהמשך למד והשלים תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב ותואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת ת"א. בשנת 1985 הקים את חברת פורמולה מערכות , שנסחרת כיום בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר ומחזיקה בחברות מטריקס, סאפיינס, מג'יק ואחרות.

בשנת 2004 בוצע ארגון מחדש בקבוצה עם כניסתה של קרן פימי להשקעה בפורמולה, לאחר שעסקה קודמת למכירת החזקות גולדשטיין בפורמולה ליסקל של רפי פלד ואריה גבעוני לא יצאה אל הפועל. כשנתיים לאחר מכן מכרו פימי וגולדשטיין את השליטה בפורמולה לידי חברת אמבלייז תמורת כ-70 מיליון דולר, סכום ששיקף לחברה הנמכרת שווי של 211 מיליון דולר, וגולדשטיין פרש מהחברה שהקים (בהמשך נמכרה השליטה בה לאסקו הפולנית).

ישי דוידי, שהקים ומנהל את קרן פימי, סיפר בתחילת השבוע כי גולדשטיין "היה איש חכם מאוד, רחב אופקים, הגון, ישר ושותף מדהים לאורך כל הדרך, בכל המובנים - גם בשיתוף הפעולה השוטף וגם בראייה האסטרטגית. הייתה לו ראייה מאוד רחבה על שוק ההייטק בכלל, ועל שוק התוכנה בפרט. בתחום זה הוא היה המבין הגדול ביותר, בטח בתקופה ההיא, במשק הישראלי. הייתה לנו שותפות מאוד טובה מההתחלה ועד שמכרנו את השליטה". דוידי מספר כי בשנים האחרונות שמר על קשר עם גולדשטיין, גם אם לא קשר עסקי.

מלבד פורמולה, גולדשטיין הקים גם קרן הון סיכון בשם פורמולה ונצ'רס, ורכש ב-1998 את השליטה בקבוצת משוב מחשבים, שהייתה בשליטת יעקב (יקי) דוניץ, ושינה את שמה לפורמולה ויז'ן. באותה עת שלטה משוב בחברות התוכנה מג'יק ובאתר האינטרנט וואלה!. כיום נסחרת החברה תחת השם AI מערכות בבורסה בתל אביב, בשווי של כ-13 מיליון שקל בלבד, כאשר גולדשטיין שימש כיו"ר החברה ובעל השליטה בה עם החזקה של 41.9%, ודוניץ הוא דירקטור בה.

ביקורת על החברות הציבוריות, על הבעלים וגם המשקיעים

מאז מכירתה של פורמולה צמצם גולדשטיין באופן משמעותי את מעורבותו בשוק ההון. הוא כיהן תקופה מסוימת כיו"ר איגוד החברות הציבוריות, וב-2013 התראיין בעת תפקידו זה לגלובס וסיפר שלפעמים הוא מתגעגע לעשייה העסקית: "יש נקודות שבהן אני פשוט משועמם, ואז אני שוקל האם לחזור לשוק בצורה פעילה. אבל אז הדברים שאני נתקל בהם מתוקף פעילותי בחברות ציבוריות די מוציאים ממני את החשק לעשות את זה", סיפר.

באותו ראיון אמר גולדשטיין כי "אני חושב שלא הייתי נוהג בדומה ל'טייקונים' של היום. אנשים צריכים להבין שברגע שהם נכנסים לבורסה, העסק למעשה כבר לא רק שלהם. בעל שליטה שכשל בתפקידו צריך לפנות את מקומו. יש הרבה אנשים שגם אחרי 40 שנות בורסה לא הפנימו את זה". הוא הזכיר את הסדרי החוב שהתרבו במשק, וציין כי "בעל השליטה צריך להבין שלא חייבים לעשות הסדר, שלאחריו אתה, כבעלים, גם אם תזרים כסף לחברה - תמשיך לכהן בתפקיד המנהל, כאילו כלום לא קרה".

הוא אמר אז כי צריך "לחנך" את השוק: "אני לא מבין את אלה שהלב שלהם מלא בטענות כלפי חברות מסוימות, בשל התנהלות סוררת שלהן, והם עדיין משקיעים ומלווים לחברות כאלו. בארה"ב, יש קרנות שלא משקיעות בחברות שסרחו, גם אם התשואה עליהן גבוהה. יש שם מדיניות של שכר ועונש".

"לא מתחרט על חברות שמכרתי"

כשנשאל באותו ראיון האם הוא מתחרט שמכר חברות מסוימות ששווין עלה בהמשך (כגון וואלה! ובבילון), השיב שאינו מתחרט. "על דברים כאלה אתה צריך ללמוד לא להסתכל בצער, כי אף פעם אתה לא יכול לפעול בצורה אופטימלית", אמר. "השאלה שאתה צריך לשאול במבט לאחור היא, האם עשית יותר החלטות טובות מרעות. אני חושב שרוב ההחלטות שעשיתי היו טובות".

מפורמולה נמסר כי "הקבוצת ועובדיה מרכינים ראש ומביעים את צערנו העמוק על פטירתו בטרם עת של דני גולדשטיין, ממייסדי הקבוצה. דני היה מחלוצי תעשיית ההייטק בישראל. אנו שולחים תנחומים לבני משפחתו ובני ביתם".