סטרימינג | ניתוח

מקשת ועד דיסני פלוס: השבוע שעשוי להגדיר מחדש את שוק הסטרימינג הישראלי

העתירה שהוגשה לבג"צ בגין העיכוב בעליית FREE TV לאוויר, התחלת שידורי דיסני פלוס בישראל, הביקור של מנכ"ל נטפליקס העולמית בארץ, והאפשרות הקרבה שבזק תמכור חבילת שידורים שכוללת את yes • התחרות בשוק הטלוויזיה על גבי אינטרנט תופסת תאוצה

השבוע שעשוי להגדיר מחדש את שוק הסטרימינג הישראלי / צילום: Shutterstock
השבוע שעשוי להגדיר מחדש את שוק הסטרימינג הישראלי / צילום: Shutterstock

השבוע הקרוב יהיה קרוב לוודאי משמעותי עבור שוק הסטרימינג הישראלי, בעקבות מספר אירועים שצפויים להתרחש בו. הוא נפתח עם עתירתה לבג"ץ של קשת, בעלת השליטה בחברת הסטרימינג FREE TV, נגד הרשות השנייה - וזאת בשל העיכובים במתן אישור לעליית החברה לאוויר.

למעשה, לטענת קשת, בסיס העתירה הוא שככל שמועצת הרשות השנייה אינה מקבלת החלטה בנושא, הדבר לא רק מונע את הקמת המיזם אלא אף פוגע בזכויות השותפים והציבור, שלא יכול ליהנות מתחרות אפקטיבית.

מכיוון אחר, ביום חמישי ייפתח עידן חדש עבור צופי הטלוויזיה בישראל, בעקבות כניסת דיסני פלוס לשוק הישראלי. מדובר במהלך שייתן גושפנקא סופית לשינוי שמביאות חברות הסטרימינג הבינלאומיות לשוק הטלוויזיה, בזכות היכולות שמגיעות עם אינטרנט המבוסס על סיבים אופטיים - שמאפשר שידורי טלוויזיה איכותי רחב פס.

הסדרה ''בית הינשוף'' של דיסני פלוס / צילום: צילום מסך מדיסני פלוס
 הסדרה ''בית הינשוף'' של דיסני פלוס / צילום: צילום מסך מדיסני פלוס

ביום ראשון שלאחר מכן צפוי להגיע לארץ מנכ"ל נטפליקס העולמית, בין היתר לפגישה עם שר התקשורת לצד כל זה מתהווה אירוע נוסף שצפוי להותיר חותם על השוק: השלמת חבילת הטריפל ב-yes.

השח של הוט

העיכוב בעלייתו לאוויר של מיזם FREE TV של קשת ו-RGE, נושא שכאמור הגיע כעת לבג"צ, הוא חלק מזירה רוויית אינטרסים, שבה בוחשות הקבוצות החזקות ביותר בשוק החדשות והטלוויזיה בישראל.

באופן רשמי, הרגולטורים מחויבים לוודא שעלייתה של קשת במיזם סטרימינג עומדת בכללים המחייבים. עם זאת, הבקשה לאישור המיזם ממתינה מעל 450 יום על שולחנה של מועצת הרשות השנייה (המועצה אינה הגורם הבעייתי בסיפור הזה, אלא הגורמים הממשלתיים שמעליה).

מאבק מקצועי-משפטי בנושא הוא לגיטימי, ובמרכזו השאלה האם צריך להסדיר את שוק הטלוויזיה לפני עליית FREE TV לאוויר, או שאפשר לעשות זאת גם אחרי שהמיזם ייצא לדרך, למשל דרך חוק הריכוזיות. מה שאנחנו רואים בפועל הוא לא דיון מהסוג הזה.

המתנגדת הגדולה של המיזם היא הוט, שמשתפת פעולה עם מתחרותיה הגדולות ביותר של קשת בשוק התוכן (ושמנסה אף היא את כוחה בעולם הסטרימינג, אולם רחוקה עדיין ממתחרותיה). הוט עשתה שח מבריק לקשת, בעקבות מהלך שגייס את היועץ המשפטי לממשלה לעניין.

ההתערבות של היועץ "תקעה" את המיזם לחודשים ארוכים, ולמעשה מעכבת אותו בשיא המאמץ שלו. זו הסיבה שקשת הגישה את הבג"ץ: בחברה מאמינים שהמשחק הפוליטי הוא שמכריע, ולא השיקולים המקצועיים.

אפקט דיסני והמחיר

הכניסה של דיסני פלוס לישראל מבורכת מסיבות רבות, הבולטת שלהן קשור לתמחור: נטפליקס תצטרך לחשוב פעמיים לפני שתעלה שוב מחירים בישראל.

נזכיר שבינואר נטפליקס הקפיצה שוב את מחיריה, והפעם בשיעור גבוה: חבילת הסטנדרט (צפייה בשני מכשירים בו זמנית באיכות HD) התייקרה ב-17% מכ-47 שקל לכ-55 שקל לחודש, וחבילת הפרימיום (צפייה באיכות אולטרה HD, עד ארבעה מכשירים בו זמנית) התייקרה בכ-15% מ-61 שקל ל-70 שקל בחודש.

מנכ''ל נטפליקס העולמית, טד סרנדוס / צילום: Associated Press, Richard Shotwell
 מנכ''ל נטפליקס העולמית, טד סרנדוס / צילום: Associated Press, Richard Shotwell

נטפליקס ייקרה את המחירים פשוט כי היא יכולה: לא הייתה לה חלופה. אבל כשיש מתחרה חדש בשוק, והוא שחקן איכות שמוכר במחיר קבוע נמוך יותר, וללא הבחנה של מחיר לפי איכות שידור, התחרות תהיה אפקטיבית יותר לצרכנים.

בארה"ב, שהתחרות בתחום הסטרימינג אצלה היא המפותחת ביותר, רואים תנועת לקוחות בהתאם לתכנים ולמחירים - לקוחות מתנתקים ללא היסוס, ועוברים מחברת סטרימינג אחת לשנייה. לא ברור אם זה מה שיקרה בישראל על רקע החולשה היחסית של אפל טי וי ואמזון פריים, שכבר משדרות בארץ, אבל יהיה מעניין לעקוב.

מהתרשמות ראשונית, המוצר של דיסני פלוס מביא לידי ביטוי את האיכויות של חברת סטרימינג שהפקת התוכן היא הדנ"א שלה. בארה"ב היא מזנבת בנטפליקס, ויהיה מעניין לראות מה יקרה אצלנו.

אנקדוטה קטנה שממחישה לאן פנינו: ביום ראשון הבא צפוי להגיע מנכ"ל נטפליקס העולמית טד סרנדוס לפגישות בישראל עם שר התקשורת יועז הנדל, ועם נשיא המדינה יצחק הרצוג (במקרה הזה: פגישה שהיא הרבה מעבר לעניין ממלכתי).

הביקור מגיע בעיתוי לא מקרי. חוק השידורים שעליו שוקדים במשרד התקשורת אמור לגרום לשוויון במפת ההשקעות בהפקות מקור גם על ידי השחקנים המקומיים, וגם על ידי השחקנים הבינלאומיים. זו סיבה לדאגה בנטפליקס, שחוששת שהאירוע בישראל יהווה תקדים למדינות אחרות - למרות שבהרבה מדינות כבר יש חובת הפקות מקור על השחקנים הבינלאומיים.

בדיסני פלוס, לעומת זאת, לא מתרגשים מהחוק הצפוי. הגישה שהפגינו שם הרבה יותר סובלנית לנושא הפקות המקור, לעומת המאבק המתוקשר והחזיתי שמנהלת נטפליקס, כולל האיומים המוסווים על פגיעה ברכש מקומי של תוכן (בנוסח 'אם ידרשו מאיתנו חובת הפקות מקור, זה יפגע בשיתוף הפעולה הקיים עם חברות ישראליות').

כניסת הטריפל של yes

אחד הגורמים המרכזיים לייסוד אלפא (איחוד החברות בנות של בזק - yes, בזק בינלאומי ופלאפון) היה הרצון למכור טריפל ב-yes, ולתת לחברה את האופציה להתחרות בשוק באופן מלא. זאת אחרי שבמשך שנים היא ביכתה את היתרון שיש למתחרותיה, בהיותן חברות טריפל.

נועה קירל בקמפיין יס פלוס / צילום: צילום מסך מיוטיוב
 נועה קירל בקמפיין יס פלוס / צילום: צילום מסך מיוטיוב

מדובר באירוע מתגלגל שנמשך ארבע שנים, שבמהלכן yes לא הצליחה לגבש את המוצר. בשבועות הקרובים זה עומד סופסוף לקרות: הן בזכות שיתוף הפעולה עם דיסני פלוס, שהיא תשווק ותסלוק כחלק מהחבילה שלה למשך שלוש שנים, והן הסיבים בבזק, שכעת תוכל לעזור ולדחוף את מכירתם - והם, במקביל, יעזרו לה למכור.

שיתוף הפעולה עם דיסני מזכיר את שיתוף הפעולה של עשתה פרטנר עם נטפליקס, כשקיבלה את הסכם הסליקה הראשון של חברת הסטרימינג שנכנסה אז לישראל. המהלך עזר מאוד לפרטנר בראשית דרכה, ו-yes, בדומה לה, רוצה להיבנות מדיסני פלוס - ונראה זאת כבר בקמפיין שתשיק ממש בקרוב.

yes פלוס, מוצר הסטרימינג של החברה, הופך לשירות הגדול והמוביל בישראל - והשנה צפוי לעקוף את סלקום ופרטנר. השאלה המסקרנת היא האם משרד התקשורת יסכים לתת לקבוצת בזק את ההקלה שהיא כה מייחלת לה, בדמות היתר למכור חבילת שידורים הכוללת את yes או את סטינג. הבקשה נדונה כבר כמה וכמה פעמים בין בעלי השליטה בבזק למשרד, שמוכן עקרונית לאשר זאת.

אם בזק תוכל למכור טלוויזיה, זה יהיה אירוע בעל משמעות רחבה לשוק, והוא יסמן את הכיוון לביטול הפרדה מבנית בין בזק והחברות בנות שלה. העניין היא שהפוליטיקה ואי היציבות הממשלתית משחקים תפקיד חשוב בשיקולי המשרד - ולכן עדיין קשה לדעת בוודאות מתי זה יקרה.