הצעת חוק רוצה לשנות את מנגנון הביטול במלונות. האם זה יהיה טוב לצרכנים?

תיקון לחוק הגנת הצרכן מבקש להציע לצרכן שתי חלופות: האחת זולה יותר שלא ניתנת לביטול והשנייה יקרה הניתנת לביטול • משרד האוצר, המשפטים והתיירות כבר הביעו תמיכתם בחוק

מלון מרשת דן באילת / צילום: באדיבות מלונות דן
מלון מרשת דן באילת / צילום: באדיבות מלונות דן

האם לצרכנים כדאי שבתי המלון בישראל יציעו עסקאות בשני מסלולים - האחת שלא ניתנת לביטול ואמורה לשקף מחיר זול יותר והשנייה עסקה שניתן לבטלה והיא משקפת מחיר יקר יותר?

● אחרי אזהרת לפיד: אזהרת המסע לאיסטנבול עלתה לרמה הגבוהה ביותר
● האדישות היחסית התחלפה בביטולים: אזהרת המסע לטורקיה משפיעה על הישראלים

פורמט כזה קיים בעולם במרבית בתי המלון כשהוא קיבל דחיפה בתקופת הקורונה לנוכח חוסר הוודאות. גם המזמינים באתרים הבינלאומיים מכירים היטב את הרעיון. הצעת חוק מבקשת ליישר קו עם הנעשה בעולם ולאפשר שירותי תיירות במסלולים גמישים לטובת הצרכן במסגרת חוק הגנת הצרכן.

בעולמות התעופה מסלול זה קיים בקנייה של כרטיסי טיסה במרבית החברות המציעות מחיר בסיס שלא ניתן לביטול, מחיר שבינתיים לרוב ניתן יהיה לשינוי אך לא לביטול ועד כרטיס גמיש שניתן לשינוי ולביטול ועבורו הצרכנים משלמים פרמיה (שכוללת גם כבודה, הושבה ושירותים נוספים בכרטיס).

מצפים שהסוכן יספוג את הביטול

נושא ביטולי החופשה רלוונטי מאוד בימים אלה לנוכח אזהרת המסע החמורה שהוציא המל"ל לנופשים באיסטנבול ולצידה בקשה מפורשת של שר החוץ יאיר לפיד להימנע מנסיעות לטורקיה. מי שהזמין חבילת נופש וחלפו 14 ימי הביטול הקבועים בחוק הגנת הצרכן לא יכול לבטל את העסקה אלא אם רכש פוליסת ביטול טיסה מכל סיבה. צרכנים שמצפים כי סוכן הנסיעות יספוג את הביטול מציגים עמדה לא ריאלית שיכולה להיות מתוקנת באמצעות חקיקה או באמצעות החלטה שהמדינה תשתף בכיסוי ההפסדים כאשר הצורך של הצרכנים לביטול החופשה נובע מאזהרות שהמדינה יוזמת.

התיקון לחוק הגנת הצרכן מבקש לאפשר לעוסקים הישראלים להציע לצרכן שתי חלופות למשל לחבילה הכוללת לינה במלון בחו"ל: האחת בת החזר כספי (Refundable), והשנייה שאינה בת החזר כספי (Non Refundable). הצעת החוק קובעת כי החבילות שאינן גמישות יהיו זולות יותר ולמעשה החוק קובע כי אם "העוסק מציע באותו המועד, את אותו השירות ולגבי אותם מועדי חופשה, עם זכות ביטול, במחיר שאינו זול ממחיר השירותים ללא זכות ביטול, אזי יחולו על העסקה הוראות ביטול העסקה, כלומר תוחל זכות ביטול על פי החוק על אותו שירות נופש שהוזמן".

בדברי ההסבר לחוק צוין כי "מתן אפשרות לעוסקים ישראלים להציע עסקאות נופש בישראל שאינן ניתנות לביטול לצרכנים הישראלים תסייע לריבוי עסקאות בישראל, חלקן לפחות במחירים אטרקטיביים, ובהתאם, למיסוי רווחים אלה על ידי המדינה. כיום, התשלומים שמבצעים ישראלים עבור חופשות מוזלות ללא החזר לאתרי הזמנות זרים מביאות לכך שמיליוני דולרים מועברים לחו"ל תוך הימנעות מתשלום מיסים במדינת ישראל. מלבד זאת, מתן אפשרות לעוסקים ישראלים להציע עסקאות נופש בישראל שאינן ניתנות לביטול לצרכנים הישראלים, תסייע בהנגשת תיירות מוזלת ומגוונת גם לקבוצות החלשות יותר בחברה הישראלית."

ישרוטל דן ופתאל שולטים ב-65% מהשוק

ועדת הכלכלה התכנסה לדון בנושא לנוכח הצעת החוק כשייבחנו שינויים לנוסח שהוגש לוועדה לרבות הכנסת מסלול נוסף לחוק שיאפשר ביטול בסמוך ליציאה לחופשה כפי שהציעה המועצה לצרכנות, הדגשת המידע שיוצג לצרכן וכיוצא באלה.

האם חוק כזה יוכל לשרת את הצרכנים ואת העוסקים בתחום? ברשות להגנת הצרכן מבקשים לראות הפרשים במחירים של שני המסלולים השונים. לפי הכלכלנית הראשית של הרשות, ד"ר דליה שיליאן, ישרוטל דן ופתאל שולטים ב-65% מהשוק "כשהשוק יותר ריכוזי ההנחה לא בהכרח מתגלגלת לצרכן". עוד אמרה כי גם ההנחה צריכה לבטא את השוני בין העסקאות - כלומר עסקה שניתנת לביטול או לא.

הרשות דורשת לקבל מבתי המלון נתונים על מחירי הלינות על פני תקופה של שנה לפחות ולשיטתה נתונים אלה יסייעו לרשות לבחון האם חוק כזה יוכל להיטיב עם הצרכנים או לא. נזכיר כי מחירי הלינה הם דינמיים כשהם משקפים ביקוש והיצע ולכן לא ברור מה תוכל להפיק הרשות מנתונים אלה.

רוב הנוכחים תמכו בחוק: תמר מירסקי, מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ממשרד הכלכלה התייחסה ליתרונות של חלוקת הסיכון עם הלקוחות, כזו שיכולה לסייע לעסקים קטנים (למשל בעלים של צימר). טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרד הנסיעות אמרה כי "הצעת החוק נדרשת מבחינה חברתית וכלכלית, אין סיבה שבאתרים בינלאומיים מתבצעות הזמנות באופן הזה, וכך ההצעה תעביר פעילות מסחרית וכלכלית מהעסקים הבינלאומיים לעסקים ישראלים שמשלמים מסים למדינה. גם הצרכן ירוויח מזה שיהיו לו שתי חלופות".

משרד האוצר, המשפטים והתיירות הביעו תמיכה בהצעת החוק שעשויה להוזיל מחירים.

למשרדים נזכיר כי את המחירים קובעים הביקוש והייצע וכוחות התחרות של השוק, תחרות שכיום דלה בישראל לנוכח היצע החדרים הקטן ביחס לביקוש. לא במקרה חופשה בישראל מוגדרת כאחת היקרות בעולם. ככל שיגדל היצע החדרים, יוסרו חסמי בירוקרטיה לעידוד יזמים, תתרחש תחרות מבורכת ומתבקשת בענף התיירות.

המועצה לצרכנות: "חוק הגנת הצרכן מקשה על ביטול עסקת תיירות"

מנכ"לית התאחדות המלונות יעל דניאלי התייחסה לצורך ליישר קו עם המתרחש בעולם. "התחרות היא מול אתרי ההזמנות ולא מכך ששלוש רשתות מחזיקות ברוב השוק. גם בישראל מוצע מסלול של ללא החזר כי למעשה יותר מ-50% מההזמנות שנעשות בארץ נעשות באתרים בינלאומיים. 20% עושים הזמנות באתרי המלונות שמוגבלים בהצעות שהם יכולים להציע לצרכנים. כיום חוק הגנת הצרכן פוגע ברשתות. יש למלונות אינטרס שההזמנות יבוצעו ישירות דרכם אבל הם מנועים מכך ולכן צרכנים רבים מבצעים הזמנות באתרים הבינלאומיים".

המועצה לצרכנות הציגה גישתה שלא תומכת בחוק במתכונתו הנוכחית "חוק הגנת הצרכן מקשה על ביטול עסקת תיירות", אמרה נציגת המועצה עו"ד הדס יעקובסון "אנחנו צריכים להצטרף לשוק הבינלאומי אבל צריך ללכת עד הסוף. צריך לאפשר לצרכן לרכוש מסלול שמאפשר ביטול עד מועד הסמוך לימי החופשה". למעשה הצעת המועצה היא להוסיף אפשרות שלישית לצרכנים שעשויה להיות יקרה יותר אף תאפשר לצרכן לבטל את העסקה גם ברגע האחרון". הצעה זו תיבחן והיא צפויה להיכנס לנסח של החוק.

החוק שעבר פה אחד להכנסה לקריאה ראשונה עדיין יידרש לניסוחים ולהשלמות לפני שיתקדם להצבעה.