הטלטלה בשווקים: הבנק המרכזי האירופי מכנס ישיבת חירום בשל הזינוק בתשואות האג"ח

המרווח בין התשואה על אג"ח איטלקי, ספרדי ויווני (בין היתר) לאג"ח גרמני זינק בימים האחרונים על רקע העלאות הריבית הצפויות וסיום תוכנית רכש הנכסים של הבנק (APP) ביולי

נשיאת הבנק האירופי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Francisco Seco
נשיאת הבנק האירופי, כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Francisco Seco

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע הבוקר (ד') כי יתכנס היום לפגישת חירום, על רקע המתרחש בשוק אגרות החוב הממשלתי האירופי. המרווח בין התשואה על אג"ח איטלקי, ספרדי ויווני (בין היתר) לאג"ח גרמני זינק בימים האחרונים על רקע העלאות הריבית הצפויות וסיום תוכנית רכש הנכסים של הבנק (APP) ביולי.

המרווח בין תשואה על אג"ח איטלקי לעשר שנים למקבילה הגרמנית הגיע ל-2.45%, שיעור שנרשם בפעם האחרונה רק עם פרוץ מגפת הקורונה כאשר עתיד האיחוד היה מוטל בספק. התשואה על אגרות החוב של מדינות דרום אירופה זינקה בימים האחרונים ליותר מ-4%, כשהיא מעלה ספק לגבי יכולת החזר החובות שלהן בטווח הארוך.

"מועצת הנגידים תקיים פגישה אד-הוק ביום רביעי כדי לדון במצב בשוק", נכתב בהודעה רשמית של ה-ECB. ברקע פגישה, ניסתה הבכירה ב-ECB איזבל שנאבל, החברה במועצה, להעביר מסר לפיו הבנק לא יהיה מוכן להגדלה נוספת של המרווח, ויתערב בשוק כפי שעשה בעבר. היא אמרה כי ה-ECB עוקב "מקרוב" אחרי המצב ובעל נכונות לפעול בכלים מוניטריים קיימים או ב"כלים חדשים" נגד פרגמנטציה (תשואות שונות על אג"ח של ממשלות שונות בגוש האירו) אם יהיה סבור כי השוק מתנהג ב"אי-סדר".

"אנחנו לא נסבול שינויים במצב הפיננסי שהולכים מעבר לפקטורים בסיסיים ושמאיימים על מנגנון המדיניות המוניטרית", אמרה. בהד לדבריו של מאריו דראגי ב-2011 בעת משבר החוב, שאמר כי הבנק "יעשה כל מה שדרוש" כדי לשמור על שלמות הגוש וערך המטבע, אמרה שנאבל: "המחויבות שלנו לאירו היא הכלי שלנו נגד פרגמנטציה (התשואות השונות בין מדינות שונות בגוש). למחויבות הזו אין גבולות".

לאחר דבריה של שנאבל וההודעה על פגישת החירום התחזק האירו במסחר מול הדולר ב-0.6%. 

אוסטריה מחלקת מזומן לאזרחים

בתוך כך, ממשלת אוסטריה הודיעה אתמול על חלוקת מזומן לאזרחים - בין 300 אירו ל-1,000 אירו במקרים מסוימים - בניסיון לסייע לציבור להתמודד עם עליית המחירים שנרשמה בשנה האחרונה. שיעור האינפלציה במדינה עמד על 8.1% בחודש שעבר. המענקים הנדיבים יחולקו בנוסף לסבסוד מחירי האנרגיה שכבר בוצע, וכן הקלות במסים שאומצו על ידי הממשלה הנוכחית.

התוכנית למאבק באינפלציה שהציגה אתמול הממשלה תעלה כ-6 מיליארד אירו מתקציב המדינה, ותושק בהדרגה בחודשים הקרובים, בתחילה לשכבות העניות ולאחר מכן ליתר האוכלוסייה. משפחה אוסטרית עם שני ילדים תקבל מהממשלה כ-2,865 אירו בשילוב של מענקים והטבות מס. זוג פנסיונרים בעלי פנסיות שונות יקבל מענק של 1,726 אירו ואם חד-הורית תקבל כ-1,682 אירו. קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר הציג היום את התוכנית, על רקע הפופולריות הצונחת של ממשלתו, קואליציה של השמרנים והירוקים.