אחרי שעלתה על גל הקורונה, חברת האבחון אומגה מתמזגת לתוך ביו ויו הבורסאית

בעקבות המיזוג לבעלי השליטה באומגה יוקצו כ-82% ממניות ביו ויו, העוסקת בתחום האוטומציה של האבחון • מייסד אומגה לירון קרסין: "נפרוץ יחד לשווקים חדשים"

לירון קרסין, בעליה של חברת ''אומגה'' / צילום: שלומי יוסף
לירון קרסין, בעליה של חברת ''אומגה'' / צילום: שלומי יוסף

חברת האבחון הוותיקה אומגה, שהפכה בתקופת הקורונה לאחת המובילות של שוק זה, ומפעילה בין היתר את שירות Check2Fly, הודיעה כי חתמה על הסכם להתמזג לתוך חברת ביו ויו  הבורסאית. מדובר במזכר הבנות שהוא עדיין לא מחייב, אשר על פיו ביו ויו תחזיק במלוא המניות של אומגה, ואילו לבעלי השליטה באומגה יוקצו כ-82% מביו ויו. לירון קרסין, מייסד אומגה, יהיה מנכ"ל החברה הממוזגת. היום אומגה מנוהלת על ידי לילי ננקין.

כך, המיזוג נראה כמו הכנסת פעילות לשלד, אבל ביו ויו היא חברה שאיננה דלת פעילות. החברה הוותיקה יחסית בבורסה בתל אביב עוסקת באוטומציה של בדיקות מעבדה. לאורך השנים רשמה בדרך כלל הכנסות ורווחיות נמוכה, אך ב-2021 הכנסותיה הגיעו ל-30 מיליון שקל, עם רווח של 2.1 מיליון שקל. זה זמן רב שהחברה לא עושה רעש בבורסה ולא מדווחת על התפתחויות מרעישות. שוויה עומד על 54 מיליון שקל, עם יציבות יחסית במניה בשנים האחרונות.

ביו ויו מנוהלת זה שנים רבות על ידי המנכ"ל ד"ר אלן שוויבל. בעלי המניות העיקריים הם עמנואל גיל, היו"ר, מחזיק היום 17% בחברה. ילין קופות גמל עוד 10%, ובנוסף לשני משקיעים נוספים, גם קרן ברבור כחול של המשקיע עמית ברגר מחזיקה עוד 6% מהחברה. ייתכן שהוא המשקיע שדחף למיזוג כדי להכניס דם חדש לחברה. יאיר אפרתי מווליו בייס מיזוגים ורכישות שימש בנקאי ההשקעות של אומגה בעסקה.

מאומגה נמסר כי החברות מעריכות כי "במיזוג טמונות סינרגיות רבות בתחום הבדיקות הרפואיות ושירותי מעבדה, ושילוב יכולות ממשי". ואכן, שתי החברות עוסקות בבדיקות, כאשר לאומגה פעילות של שיווק בדיקות ללקוח, ואילו ביו ויו מפתחת את המכשירים שיכולים להאיץ את ביצוע הבדיקות.

מפתחת גם פתרונות לגילוי מוקדם של סרטן

היום ביו ויו משווקת את מוצריה בעיקר לתחום הפתולוגיה, ומאפשרת סריקה וסיווג תאים באמצעות מיקרוסקופיה ככלי עזר לפתולוג. בנוסף, החברה מפתחת פתרונות בתחום הביופסיה הנוזלית (גילוי תאים סרטניים בבדיקות דם) לגילוי מוקדם ורפואה מותאמת אישית לחולי סרטן.

אומגה היא כאמור חברה ותיקה בתחום מערכי השירות, בין היתר שירותי רפואה. בשנתיים האחרונות הקימה את פעילות בדיקות הקורונה שזכתה להצלחה. לחברה מעבדה לפענוח רפואי ברמת החייל, שמשמשת היום בעיקר לבדיקות קורונה, ויכולה לשמש לתחומים נוספים.

עסקת המיזוג כפופה עוד לחתימה על הסכמים סופיים, לאישורים האורגנים המוסמכים של החברה, ולאישורים נוספים כמקובל.

"נפרוץ יחד לשווקים חדשים"

עמנואל גיל, יו"ר ביו ויו, אמר היום שהמיזוג יאפשר לביו ויו לממש את הידע והיכולות שלה בתחום תהליכי עבודה בבדיקות פתולוגיה, ציטוגנטיות ואונקולוגיות, וליישמן במעבדה החדשה של אומגה בישראל, "על מנת לשרת לקוחות מוסדיים ואת ציבור הנבדקים". המנכ"ל ד"ר אלן שוויבל הוסיף: "יחד עם אומגה נפתח מערכות המשלבות טכנולוגיות לריצוף גנטי וטכנולוגיות לגילוי תאים סרטניים בדם, שישמשו כפלטפורמה מלאה לפיתוח יישומי ביופסיה נוזלית למחקרי פארמה ומגוון של מבחנים קליניים".

לירון קרסין, מייסד אומגה, אמר אף הוא שהמיזוג צפוי למנף את יכולות השירות והמגע עם הלקוח הסופי והמוסדי שפיתחה אומגה בתחום שירותי הרפואה, יחד עם חברה המייצרת טכנולוגיות דימות ואבחון יישומיות בתחום המעבדות. "אנו מתכוונים לפרוץ יחד לשווקים חדשים, ולהציע לקהל בישראל ולמוסדות הרפואיים שירותי אבחון במגוון תחומים", אמר. היו"רית ד"ר אור קרסין הוסיפה שהחיבור עם ביומד יממש את חזון הפיתוח של אומגה להתרחב לתחום הטכנולוגי ולפתח בסיס עצמאי של יכולות בתחום פיתוח שירותי אבחון ודימות מגוונים.