ריבית ארה"ב | פרשנות

הסטגפלציה כבר פה וסיום סבב העלאות הריבית של הפד כבר נראה באופק

הנחישות של הפד להילחם באינפלציה עלתה שלב, אלא שהמחיר של העלאות הריבית וצמצום המאזן יגרור האטה השווקים רועדים • אבל הורדת הריבית כבר נראית באופק הלא כל כך רחוק

מסיבת העיתונאים של הפדרל ריזרב משוודרת בבורסת ניו יורק, הערב / צילום: Associated Press, Seth Wenig
מסיבת העיתונאים של הפדרל ריזרב משוודרת בבורסת ניו יורק, הערב / צילום: Associated Press, Seth Wenig

"אנחנו לא יודעים עד כמה מגבילים אנחנו צריכים להיות", כך אמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול, במסיבת העיתונאים הערב אחרי הודעת הריבית, וחשף את המצב השברירי שבו נמצאים מקבלי ההחלטות בדילמה שבין ריסון האינפלציה לבין הכנסת הכלכלה האמריקאית להאטה באופן יזום.

המהלך של הפד, שהעלה ריבית בשיעור של 0.75% (העלייה החדה ביותר מאז 1994) לרמה של 1.5%-1.75%, לא היה מפתיע במיוחד. בשוק מספרים כי כדי להכין את הקרקע, הכוונה להעלות את הריבית בשיעור החד זה שלושה עשורים הודלפה לפני כארבעה ימים אחרי פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש מאי, שחרגו מהצפי ועלו בקצב הגבוה ביותר ב-41 השנים האחרונות.

כבר בהודעה הקודמת אמר פאוול כי ההחלטה לגבי גובה הריבית תהיה בהתאם לנתונים, ואכן נתוני האינפלציה האחרונים לא הותירו לפד הרבה ברירות.

אלא שאם מסתכלים על קצה תרשים הנקודות של חברי ועדת השוק הפתוח של הפד, הורדת הריבית נראית באופק הלא רחוק: שנת 2024. הדבר מתיישב עם תחזית הצמיחה של הפד שהונמכה השנה ל-1.7% בלבד, ושל 1.7% בשנה הבאה - מה שמצביע על קיפאון בתוצר האמריקאי. במקביל, הפד העלה את תחזית האינפלציה השנה ל-5.2%, כך שאפשר לומר שהסטגפלציה (מיתון בשילוב אינפלציה) כבר פה.

"נדע להתמודד עם כל סיטואציה שתבוא"

בינתיים, שוק המניות "נהנה" מעדנה אחרי מרחץ הדמים של הימים האחרונים, ולו כי מקבלי ההחלטות הפגינו נחישות לטפל באינפלציה. מעבר לכך, פאוול הבהיר במסיבת העיתונאים: "הכלכלה האמריקאית חזקה ונדע להתמודד עם כל סיטואציה שתבוא". לדבריו, צמיחת התוצר עלתה בחודשים האחרונים, שוק הדיור נרגע לאור התייקרות המשכנתאות, וההיצע בשוק העבודה מצא איזון אל מול הביקוש בשוק העבודה.

ובכל זאת האינפלציה רחוקה מהיעד של 2% של הפד, הביקוש המצרפי נראה חזק, במיוחד אל מול עליות מחירי הסחורות עקב פגיעה בשרשראות האספקה והמלחמה באוקראינה. הפד נותר אופטימי ושם לנגד עינו את המטרה להוריד את האינפלציה, ומספק תחזית אופטימית כי זו תרד ב-2024 לאיזור ה-2.25%. הפד צופה אמנם האטה בצמיחה ועלייה קלה באבטלה, אך לא מיתון, ונותר אופימי לגבי שנה הבאה וצופה אינפלציה של ב-2.6%. אבל אם מסתכלים על העדכון של התחזיות של הפד הערב, גם את אלו קדימה צריך לקחת עם קורטוב של מלח.

בשורה התחתונה, ככל שהריבית תעלה מהר יותר, כך הכלכלה האמריקאית תכנס למיתון. זאת לא הפתעה, אך מוקדם מכפי שניתן היה לחשוב. היציאה מהמיתון עוברת דרך הורדת הריבית מחדש.