בכירי יונט קרדיט מתנערים מחלקם באי-הסדרים הכספיים

עוד טרם התפטרות היו"ר משה כחלון שלח המייסד והבעלים שלמה אייזיק מכתב לדירקטוריון, שבו דרש להסתייע בייעוץ משפטי ובפירמה נוספת של רואי חשבון • לבעלי השליטה ביונט חשיפה של עשרות מיליוני שקלים להלוואות שהעמידה החברה • וגם: איפה היו ארנסט אנד יאנג, מה מתכוונת לעשות רשות ני"ע, והאם עסקת ההשקעה של גיזה תבוטל

סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן
סניף חברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט בחולון / צילום: יוסי כהן

בעקבות האי-סדרים הכספיים שנתגלו בחברת האשראי החוץ-בנקאי יונט קרדיט, אשר הובילו להתפטרותו של יו"ר הדירקטוריון משה כחלון, מנסים בכירי החברה "לשפר עמדות" ולהאשים זה את זה באחריות לחוסרים של מיליוני שקלים, ואולי אף יותר, בפעילות ניכיון הצ'קים וההלוואות של החברה.

ביום חמישי האחרון הודיע שר האוצר לשעבר, משה כחלון, כי הוא עוזב באופן מיידי את תפקיד יו"ר יונט אחרי פחות משנה בתפקיד. כחלון, לדברי מקורביו, הבין כי ייתכן שהבדיקה החיצונית הנערכת כיום ביונט על ידי רו"ח עופר אלקלעי, עלולה להעלות ממצאים נוספים שלא היה מודע להם בהתנהלות החברה, וביקש לנתק את עצמו מהמתרחש בחברה.

כחלון אינו היחיד שטוען כי לא ידע מה קורה בעסקיה של יונט קרדיט . ככל הידוע, יום לפני התפטרותו העביר שלמה אייזיק, מייסד החברה ואחד מבעליה, מכתב לחברי הדירקטוריון, כולל היו"ר כחלון, שבו הוא מסביר כי על רקע הבדיקות שהוצגו עד עכשיו לדירקטוריון, הוא כדירקטור (אייזיק) מרגיש חשוף לתביעות.

אייזיק מחזיק בכ-10% ממניות יונט באופן פרטי ובכ-24% יחד עם שותפיו לשליטה, שי פנסו וצחי אזר, באמצעות חברת יונט קרדיט הפרטית. במכתב מהדירקטוריון הוא דרש להסתייע בייעוץ משפטי ובפירמה נוספת של רואי חשבון, שיבדקו את הממצאים לעומק ויסבירו מה קרה בחברה מאז הפכה להיות ציבורית, ובמיוחד בשנה האחרונה.

הבדיקה הנוכחית ביונט החלה לפני כשבועיים וחצי, לאחר שבמסגרת עריכת הדוחות הכספיים שלה לרבעון הראשון של השנה, התגלו חוסרים בסכום של כ-8 מיליון שקל בפעילות הצ'קים של יונט בסניף בנצרת לעומת הרישום בספרים. בדיקות ראשוניות שנערכו בעקבות החוסרים העלו גם כי מנכ"ל החברה ואחד מבעליה, צחי אזר, נטל סכום של כ-70 אלף שקל מכספי יונט קרדיט מבלי לדווח על כך, מה שהוביל להוצאתו לחופשה מתפקידו עד לבירור הנושא. 

"הממצאים נפלו על אייזיק כרעם ביום בהיר"

חלפו מספר ימים והמשך הבדיקות העלה שליונט חשיפה כספית נוספת שאת היקפה לא פירטה, אך הוגדרה כ"גבוהה באופן משמעותי ביחס לדיווחים הקודמים של החברה". על פי הערכות מדובר בסכומים של מיליוני שקלים, ואולי אף עשרות מיליונים, שניתנו על ידי החברה כהלוואות שיהיה קשה עד בלתי אפשר לגבותן. חלק מאותן הלוואות ניתנו על ידיה בערבות של בעלי השליטה בחברה.

ממסמך שפרסמה חברת הדירוג S&P מעלות ב-28 במרץ השנה, כחודשיים לפני התפוצצות הפרשה, נכתב כי "במסגרת הסכם תיחום הפעילות בין החברה הפרטית לחברה הציבורית, ששתיהן בבעלות בעלי השליטה בחברה, הומחו ליונט קרדיט הציבורית חמש הלוואות בסכום כולל של כ-55 מיליון שקל למספר לווים מצומצם, המהווים נכון ל-31 בדצמבר 2021 כ-30% מסך תיק האשראי".

בעוד שבפרשת הצ'קים החסרים בסניף נצרת התחייבו בעלי השליטה לכסות על הסכום שיחסר בסוף 2022 מכיסם, כאן מדובר בחשיפה קיימת גבוהה בהרבה. 

"הממצאים נפלו על אייזיק כרעם ביום בהיר", אומרים מקורביו. "למרות שהוא חתום כערב בהלוואות ולצ'קים שבגינם נערכת הבדיקה, הדברים לא הועברו לידיעתו לאורך הדרך ומה שהוא לא יודע בהיותו דירקטור, הוא לא יכול היה להחליט לגביו, והוא אינו שונה מהדירקטורים האחרים. הוא באמת סמך שהחברה מנוהלת כמו שצריך, וגם הוא מחכה לממצאים של המומחה שהדירקטוריון מינה. כבעל מניות ואחד מבעלי גרעין השליטה הוא הופתע ונאלץ לראות איך ההשקעה שלו נפגעת".

הם מספרים כי כחלון היה יו"ר דירקטוריון פעיל, ועסק בענייניה השוטפים של החברה, וכן הם מזכירים כי החברה מינתה את יואב צבר, לשעבר מנהל אגף בתחום הבקרה, האכיפה והחקיקה לתפקיד קצין ציות, כאשר גם הוא היה אמור לפקח כבעל המקצוע על ההתנהלות הסדירה.

בכירי יונט מחזיקים בפוליסת אחריות נושאי משרה ודירקטורים (שחודשה ביום שבו התגלו האי-סדרים בחברה) בגבולות אחריות של עד 5 מיליון דולר למקרה אחד או לתקופה כולה. 

איפה רואי החשבון, ואיפה רשות ני"ע

דוחות יונט קרדיט מפוקחים ומבוקרים על ידי משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל (קוסט פורר גבאי את קסירר). האסיפה הכללית של יונט אף האריכה את ההסכם עם המשרד ב-1 במאי השנה. ממצאי הבדיקות שמבצע רו"ח אלקלעי יעלו את השאלה מדוע לא עלו חשדות לאי-סדרים בכספי החברה במהלך הבדיקות הקבועות שביצעו רואי החשבון לאורך השנה האחרונה. בארנסט אנד יאנג אמרו בתגובה כי הנושא נמצא בבדיקה.

ברשות ני"ע טרם הודיעו באופן רשמי אם יפתחו בחקירת הנעשה ביונט קרדיט, אבל נראה שחקירה שכזו היא רק עניין של זמן, לאחר שהחברה דיווחה על עוד ועוד אי-סדרים בהתנהלותה לאחרונה, כולל שוד באיומי אקדח על בלדר, שממנו נשדדו 3.5 מיליון מכספי יונט, זמן קצר בטרם הדיווח על המיליונים החסרים בפעילות הצ'קים שלה בנצרת. נראה כי רשות ני"ע תהיה מחויבת לפתוח בחקירה, בעיקר כשתתקבל החותמת הסופית מממצאי בדיקת המבקר החיצוני.

מי שתחליט בסופו של דבר על פתיחת החקירה היא יו"ר הרשות, ענת גואטה. גואטה עצמה אומנם מונתה לתפקיד על ידי כחלון, בהיותו שר האוצר, אך אין בכך כדי למנוע ממנה להכריז על בחינת הדברים, לא בימים רגילים ובוודאי לא אם יימצא כי הם אכן התרחשו לפני כניסתו של כחלון לתפקיד, כפי שטוען שר האוצר לשעבר.

האם גיזה תבטל את הסכם ההשקעה

בשיא הסערה סביב החברה, שלושה ימים לפני הודעת ההתפטרות של כחלון, פרסמה החברה דיווח שלפיו בעלי השליטה ביונט, שי פנסו ושלמה אייזיק, חתמו על הסכם למכירת 18% מהחזקתם הפרטית בחברה לידי פירמת הייעוץ גיזה, תמורת כ-10 מיליון שקל.

לאור ההתפתחויות האחרונות ישנן הערכות בשוק כי ייתכן שבימים הקרובים תודיע גיזה על נסיגתה מהעסקה. לפי שעה לא התקבלה בפירמת הייעוץ החלטה סופית, והם יחכו לתוצאות הבדיקה הסופיות. עם זאת, אם יעלה חשד לביצוע עבירות פליליות בהתנהלות של יונט, או חשד כי גיזה תיאלץ בהמשך הדרך לנהל כבעלת שליטה או בעלת מניות ביונט תביעות נגד צדדים שלישיים בגין אירועים שקרו בעבר, היא תבטל את נייר העקרונות שעליו חתמה.

כך או כך, המסחר במניית יונט, שהסבה למשקיעים בה הפסד של 75% בשנה האחרונה, הושעה על ידי הבורסה ביום חמישי למשך הימים הקרובים (לפחות עד לכינוס דירקטוריון הבורסה בהמשך השבוע). שווי החברה טרם השעיית המסחר עמד על כ-44 מיליון שקל בלבד.