הותרו לפרסום שמותיהם של החשודים שנעצרו בפרשת ההונאה הבינלאומית

נחשף שמם של החשודים המרכזיים בפרשת ההונאה הבינלאומית, שנחקרה בשנה וחצי האחרונות בישראל, אירופה, יפן ותאילנד • מעצרם של כהן וצור הוארך בבית משפט השלום בראשון לציון

בניין להב 433 בלוד / צילום: שלומי יוסף
בניין להב 433 בלוד / צילום: שלומי יוסף

מעצרם של החשודים המרכזיים עדי כהן (60) וגבע צור (70) בפרשיית ההונאה הבינלאומית הוארך בבית משפט השלום בראשון לציון. מדובר בפרשה חובקת עולם שנחקרה בשנה וחצי האחרונות בישראל, אירופה, יפן ותאילנד במסגרתה השקיעו אנשי עסקים מוכרים במשק במיזם טכנולוגי שאפתני.

הפרשה נחשפה על ידי העיתונאי עמיר קורץ בכלכליסט בדצמבר 2020.

על פי החשד כהן יחד עם צור, בנו של הרמטכ"ל השישי של ישראל, הונו 35 משקיעים מהם נטלו כ-120 מיליון שקל עבור פיתוח טכנולוגי חדשני של מתכת קלה בעל פוטנציאל רווח גבוה, אך בפועל היה מדובר בסיפור בדוי לחלוטין ששימש לפיתוי המשקיעים והכספים לא שימשו למטרת ההשקעה. בפני המשקיעים נטען כי הפיתוח ישולב בתעשיית ההייטק והאנרגיה וצפוי להימכר לטויוטה וסוני. בין העצורים גם עמיר כהן, אחיו של החשוד המרכזי עדי. מעצרו הוארך למשך שלושה ימים. עמיר היה רשום כבעלים של החברות שפתח עדי ושימשו לפי החשד לביצוע ההונאה. עו"ד ערן שחם שביט טען בדיון כי עמיר קרוב להיות קורבן עבירה ולא מחולל העבירה. לטענתו, עמיר ביקש להעביר את המניות בחברה ממנו ולא ידע על המרמה. 

לפי החשד, הכספים הועברו באמצעות חברות קש שהקימו החשודים, בארץ ובחו"ל לחשבונות בנק שונים, הלבינו אותם ועשו בהם שימוש לצרכיהם הפרטיים . העבירות המרכזיות הנחקרות הן מרמה בנסיבות מחמירות, שיבוש הליכי חקירה, גניבה בידי מורשה, זיוף, עבירות מס עבירות על חוק איסור הלבנת הון.

המשטרה: כהן הוא החשוד המרכזי

החקירה הסמויה התנהלה מאז אוקטובר 2020 בליווי רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון ופרקליטות מיסוי וכלכלה ת"א והיום (ב') ב-6 בבוקר נעצרו החשודים בביתם. החשודים הובאו לבית המשפט ומעצרם הוארך. השופט טל ענר האריך את מעצרו של עדי כהן ב-7 ימים וקבע כי יש חשד סביר כי כהן "פעל בשיטות הונאה מחוכמות. בעל כישורים להשפיע על הזולת ולתמרנו". המשטרה רואה בכהן את החשוד המרכזי "בלעדיו שום דבר לא היה קורה". חוקרת יאח"ה טענה בדיון כי מדובר ב"פרשיית הונאה מורכבת, מסועפת, חובקת עולם" וכי כהן הוא "הראש והיזם של פלטפורמת ההונאה. יצר והפעיל את המיזם השקרי יחד עם אחרים לאורך תקופה ארוכה. מאופי העבירות, תחכומן, היקפן יש חשש לשיבוש הליכי משפט".

עו"ד ארז אלוש ממשרדו של עדי כרמלי המייצג את כהן טען כי כהן יצא ליפן למעלה מ-40 פעמים, המשטרה יודעת על החשדות מזה שנתיים ואין חשש לשיבוש. עוה"ד יובל ששון ונחשון שוחט ממשרד מיתר המייצגים את גבע צור טענו כי המשטרה מנעה ממנו מלהתייעץ עם עו"ד למרות שביקש. המשטרה הציגה בפני השופט מזכר בעניין וסירבה לפרט בפני הסנגורים. צור טוען כי היה קורבן למיזם העברייני ולא ידע שמדובר בהונאה.

השופט האריך את מעצרו של צור ב-7 ימים וקבע כי טענתו של צור כי לא ידע על המיזם העברייני לא מתיישבת עם חומר החקירה, בוודאי ברמה של חשד סביר. השופט הורה למשטרה לאפשר לצור להיוועץ בעו"ד בהקדם האפשרי.

כהן וצור עבדו יחד במשך עשרות שנים. לפי החשד, הם הקימו בשנת 2015 את חברת א.מ. חומרים מתקדמים באמצעותה קיבלו את כספי ההשקעה. כהן הקים חברה יפנית עם אדם ששימש כ"קוף" ונטען בפני המשקיעים כי החברה היפנית התקשרה עם סוני וטויוטה לקניית הפיתוח הטכנולוגי. צור היה אחראי על גיוס המשקיעים וניהול החברות.

בין המשקיעים אנשי עסקים בולטים במשק בתחום ההייטק, קרנות הון סיכון ויוצאי צבא. בהם ד"ר גדעון שיכמן יוצא מעבדות IBM החתום על מספר חברות סטארט אפ, אסף לפידות, יזם הייטק ובנו של מפקד חיל האוויר לשעבר עמוס לפידות, זוהר גילון, משקיע אנג'ל מוכר מזה שלושה עשורים ומשקיעים נוספים.

כהן וצור הוכרזו פושטי רגל

המשקיע שהגיש את התלונה במשטרה באוקטובר 2020 הוא ד"ר גדעון (גידי) שיכמן המיוצג על ידי עוה"ד איתן ארז ומור בן שושן, השקיע במיזם חצי מיליון שקל והיה בין ראשוני המשקיעים. שיכמן אמר היום לגלובס כי מה שגרם לו להאמין לכהן היה "שילוב של שרמנטיות, קסם, יכולת וורבלית וטכנית של עדי כהן. הוא למד את החומר. הציג מצגות והסביר בצורה משכנעת". שיכמן הוסיף כי כהן נראה כ"המלח הארץ. חביב. נחמד. צנוע. ללא רגש או אמפטיה. הם מטילים את האשמה על כולם". לדבריו, גבע בנה מערך הונאת פונזי שבה לווה מאנשים כספים, תחת הבטחה לריבית של 18% והפיל 160 מלווים. חייבים לעצור אותם. שהם לא ימשיכו לפעול במרחב הציבורי. הם יזיקו. צור לקח הלוואות מאנשי קשיי יום בהם פנסיונרים מאנשים שלקחו את כל כספם".

כאשר הדירקטורים בחברה תפסו את כהן, הוא הסכים להחזיר להם את כספם. לאחר שלא עמד במועד עליו הוסכם, בית המשפט נתן פסק דין בשנת 2020 לפיו כהן חויב להחזיר למשקיעים 150 מיליון שקל. כהן הגיש בקשה לביטול פסק הדין וההליך עדיין מתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

כהן וצור הוכרזו פושטי רגל ומונו להם נאמנים מטעם בית המשפט. חלק מהחקירה מתמקדת בחשד להונאת נושים ועבירות על חוק חדלות פירעון. חוקרי היחידה הארצית לחקירות של הממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים בודקים חשד לפיו השניים פעלו בצורה מתוחכמת ולאורך זמן, להעלמת נכסים והסתרתם מבית המשפט ומהנושים. תוך שימוש בחברות קש וצדדים שלישיים .

כהן הוא אב ל-5, מתגורר בקיסריה בווילה שכורה ואספן מכוניות. במסגרת ההליך האזרחי טען כהן בשנת 2020 כי בשלושת העשורים האחרונים הוא עוסק בתחום "חומרים מכוונים ומיוחדים ובפיתוח תהליכי ייצור וטיפול ייחודיים ולא שגרתיים". לטענתו הוא התמקצע בתחום הטורבינות, חומרים לייצור מיסבים, חומרים לייצור רכב, תעופה, חלל ופיתח תהליכי ייצור במגוון חומרים "מיקרו גבישים". לטענתו בין הלקוחות שנהנו מהפיתוחים חברות פז'ו וסיטרואן, התעשייה האווירית, מפעלי הצוללות בגרמניה, רפאל ועוד.

המשקיע אסף לפידות העיד במסגרת ההליך האזרחי באוגוסט 2020 על ההסכם שנחתם לפיו כהן יחזיר 150 מיליון שקל. "הפגישה היתה אחרי חצי שנה של חקירות בישראל, אירופה, יפן ותאילנד. בחצי שנה הזאת גיליתי שבוצעה אחת ההונאות הגדולות שנעשו. אני בעצמי נסעתי ליפן פעמיים כדי לחקור את זה וגיליתי ש-PY (החברה היפנית, נ"ש) זה מחסן".

לפידות הוסיף בעדותו כי התעמת עם כהן וניסה לפתור זאת מולו. "עד לא מזמן האמנתי שעדי כהן יחזיר את הכסף. במשך חודשים אנו עובדים על חתימת ההסכמים. אני זה שהרגיע לאורך חודשים את כל המשקיעים שאיבדו את כספם כדי שעדי ייסע במכונית מסוג מייבאך מושקעת שיש רק 4 מכוניות כאלה בארץ".

***חזקת החפות: החקירה נגד עדי כהן גבע צור ממשיכה להתנהל. הם לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות.