עיריית תל אביב מתנגדת להכרזת אזור התחנה המרכזית כמוכה זיהום אוויר

הזיהום בתחנה המרכזית בת"א חריג אבל העירייה לא סבורה שצריך להכריז על האזור מוכה זיהום אוויר, וגם לא מתחייבת לפנותה באופן מלא • זאת, למרות שהשרה להגנת הסביבה הקנתה לה פרק זמן ממושך נוסף בכדי להגיש תוכנית להפחתת זיהום האוויר ללא 'שוט' רגולטורי

התחנה המרכזית החדשה בת''א / צילום: איל יצהר
התחנה המרכזית החדשה בת''א / צילום: איל יצהר

בשבוע שעבר, הצהירה השרה להגנת הסביבה כי אילו לא תגיש עיריית תל אביב תוכנית להפחתת זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב, תכריז על האזור כמוכה זיהום אוויר. אך מתשובת עיריית תל אביב אתמול (א') לבית המשפט בעקבות עתירת ארגון "אדם, טבע ודין" בנושא, מתברר כי העירייה טוענת כי כלל אין הצדקה להכריז על האזור כנפגע זיהום אוויר, וכי מדדי איכות האוויר באזור מצויים בכלל במגמת ירידה, למרות פרק הזמן הנוסף שניתן לה על ידי זנדברג, בטרם תנקוט בצעדים רגולטוריים ותכפה על העירייה טיפול משמעותי בנושא.

בשבוע שעבר, בתגובה לעתירת "אדם, טבע ודין" לבית המשפט בדרישה מן המשרד להגנת הסביבה למלא את הוראות חוק אוויר נקי ולהכריז על אזור התחנה המרכזית כמוכה זיהום אוויר, הכריזה השרה זנדברג כי בכוונתה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כמוכה זיהום אוויר, "ככל שמשרד התחבורה ועיריית תל אביב לא יציגו בהקדם תוכנית מפורטת לצמצום הזיהום". זנדברג לא התחייבה לפרק זמן מוגדר שבו תממש את הצהרתה, ונמנעה מלהכריז על האזור כמוכה זיהום אוויר כעת, למרות חודשים ארוכים של מו"מ מול עיריית תל אביב, שלא נשאו פרי. יתר על כן, גם מסמך העירייה הכולל צעדים שכוונתה לנקוט לא כלל תוכנית מחייבת ומפורטת, ו"לא היה בו כדי לשכנע את השרה כי יש להימנע מההכרזה לפי חוק אוויר נקי".

למרות זאת, זנדברג הקצתה לעיריית תל אביב פרק זמן נוסף, אך כעת העירייה בתשובתה לבגצ מצהירה כי אין הצדקה או תכלית להכרזה על האזור כמוכה זיהום אוויר, וכי "מדדי איכות האוויר בתחנה המרכזית, ובייחוד חנקן דו חמצני, מצויים במגמת שיפור רציף, כאשר ריכוז המזהמים הקיים אינו מצדיק הכרזה תקדימית מכוח חוק אוויר נקי". טענת העירייה עומדת בסתירה לנתוני המשרד להגנת הסביבה: ירידה בריכוזי המזהמים אכן נרשמה, אך בזמן סגרי הקורונה, בהם התנועה התחבורתית פחתה באופן משמעותי.

לפי חוות הדעת של ד"ר לבנה קורדובה, הממונה על מערך ניטור ודיגום אוויר במשרד להגנת הסביבה, בסמוך לתחנה המרכזית בתל אביב נרשמים נתוני זיהום אוויר גבוהים באופן חוזר ונשנה, בשל פליטות רכבים המונעים בדיזל. כך למשל, חלקיקים נשימים, חורגים מערך הסביבה השנתי בשנים 2019 ו-2021, כאשר באזור התחנה המרכזית נמדד הריכוז הגבוה ביותר בישראל, למעט בסמוך למחצבות. גם החריגות בפליטת תחמוצות חנקן, הינו הגבוה ביותר בישראל.

זנדברג סבורה כי יש להמתין 60 יום עד לתשובה פורמלית לבית המשפט בנושא, ולאפשר לעיריית תל אביב ולמשרד התחבורה להגיש בזמן הזה תוכנית להפחתת זיהום אוויר לרבות יעדים ולוחות זמנים ברורים. אך בארגון הסביבה "אדם, טבע ודין" סבורים כי מדובר במשיכת זמן נוספת, שכן "הכנת התוכנית שהתבקשה על ידי השרה נטולת לוחות זמנים". לפי עו"ד בר רוזוב, המייצגת בתיק את הארגון, זנדברג פועלת בניגוד להוראות חוק אוויר נקי, תוך שהיא מעבירה את אחריותה וסמכויותיה לעיריית תל אביב ומשרד התחבורה, ו"מתעלמת מהמלצות הגורמים המקצועיים במשרדה". זאת, שכן ככל שנתוני הזיהום עולים לכדי הכרזה על אזור מוכה זיהום אוויר, חובתה של השרה היא להכריז שכך הוא. עוד לפי הארגון, ללא צו פורמלי שיושת על עיריית תל אביב, לא יהיה ניתן להבטיח כי התוכנית שתגיש תעמוד בפרמטרים שקובע החוק.

פינוי מלא של התחנה - האמנם?

לפי הודעתה של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, המתווה לפינוי התחנה המרכזית שסוכם בינה ובין חולדאי מכיל שני שלבים: בתוך כשנתיים ועד לסוף שנת 2023 משרד התחבורה יעביר מחצית מפעילות האוטובוסים הקיימת אל מסופים חדשים שייבנו - הלוחמים והחרש כשמרבית האוטובוסים בהם יהיו חשמליים. משרד התחבורה "העריך" אז כי הפינוי המלא יהיה תוך 4 שנים - כלומר עד לשנת 2026.

ואולם המתווה שתיארה העירייה בתגובתה המקדמית לעתירה מציגה מציאות שונה: כך, נערכו שיחות בינה ובין משרד התחבורה "לרבות סיכום עקרוני למימוש הכוונה להפחתת כמות הקווים הפעילים בתחנה המרכזית ב-50%, כאשר העירייה מסייעת בכל כלי העומד לרשותה במטרה להוציא לפועל מתווה זה". ומתגובה זו נעלם החלק השני של המתווה שמדבר על פינוי מלא של התחנה.

במענה לפניית גלובס בנושא השיבו בעירייה כי "כפי שהבהירה העירייה בתגובתה לבית המשפט, בין משרד התחבורה לבין העירייה מתקיים שיח נמרץ בנושא התחנה המרכזית, לרבות סיכום עקרוני למימוש הכוונה להפחתת כמות הקווים הפעילים בתחנה המרכזית וגיבוש מסמך בכתב. ההערכה של העירייה היא, כי מתווה זה יאפשר בשנים הקרובות צמצום של 50% מהקווים הפעילים כיום בתחנה".

עוד נמסר כי "עמדת העירייה תמיד היתה כי המיקום של התחנה המרכזית מיטבי מבחינת נגישות לאמצעי התחבורה הציבורית לרבות קישוריות לשני קווי רקל (סגול וירוק) ותחנת רכבת ישראל (ההגנה) ולפיכך יש מקום לשמור פעילות תח"צ באזור".

העירייה נשאלה האם תגובתה אומרת שאינה תומכת בהחלטה להעתיק 100% מפעילות התחנה המרכזית עד לסוף שנת 2026 כפי שהצהירה שרת התחבורה מרב מיכאלי, אך בעירייה סירבו להשיב. גם מלשכתה של שרת התחבורה מרב מיכאלי לא נמסרה תגובה.

כאמור, אין התחייבות ללוחות זמנים ואין התחייבות לפינויה של התחנה המרכזית בתל אביב. גורמים בממשלה העלו חשש כי השרה להגנת הסביבה אכן תכריז על האזור כמוכה זיהום משום שאז האחריות לתכנית תועבר לעיריית תל אביב שלא מביעה עמדה קוהרנטית בנושא פינויה של התחנה המרכזית.