ההחלטות שממשלת המעבר בראשות יאיר לפיד תצטרך לקבל

כשהמחירים לא עוצרים, מערכת החינוך מושבתת, ייצוא הגז הטבעי בסימן שאלה ונשיא ארה"ב בדרך לארץ - הממשלה לא יכולה להרשות לעצמה להיכנס לקיפאון של חצי שנה לפחות • לכן, השרים כבר החלו למיין את התוכניות בשולחנות העבודה שלהם: מה אפשר לבצע בתקופת בחירות, מה יידרש לאישור משפטי, ומה יחזור למגירה • מה נמצא על סדר היום?

מה יכולה לעשות ממשלה על זמן שאול? / איור: גיל ג'יבלי
מה יכולה לעשות ממשלה על זמן שאול? / איור: גיל ג'יבלי

משרד האוצר

האוצר חוזר למלכוד כלכלת הבחירות: מהפחתת הבלו על הדלק ועד עסקת החבילה

ביום שאחרי ההודעה על פיזור הכנסת, במשרד האוצר עסקו בעיקר במיון התוכניות: מה הולך לפח המיחזור ומה עוד אפשר להציל עד ליציאה לבחירות בעוד ארבעה חודשים. אחרי שכבר ויתרו על הניסיון להעביר תקציב מדינה וחוק הסדרים בצדו, ולאחר שכבר תקופה ארוכה ברור שצעדים הדורשים חקיקה כמעט שאינם ריאליים, המיקוד כעת עובר למהלכים שניתן לקדם באופן עצמאי, גם תחת מגבלות ממשלת מעבר.

בנט ולפיד עשו אקזיט רגע לפני שהבעיות הכלכליות האמיתיות עלולות להתפוצץ | פרשנות
היועמ"שית תהפוך לדמות החזקה, באוצר יחכו עם החלומות: התקציב ההמשכי חוזר
● באוצר מנסים לשמור על הקופה הציבורית, אבל הפוליטיקאים כבר מחלקים סוכריות

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר כי ילחם להעביר מהלכים שכבר נמצאים בשלבים מתקדמים, כמו הסיוע לנכי צה"ל ולנכים בכלל. גם על העברת עסקת החבילה הוא מסרב לוותר. "גם בממשלת מעבר אני מתכוון להמשיך הרבה ממה שהתחלתי", אמר ליברמן בכנס אלי הורביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה, "התחלנו רפורמה חשובה, עוד לפני אישור התקציב, רפורמת 'נפש אחת' של נכי צה"ל. אישרנו אותה בממשלה ואין סיבה שלא נמשיך עם הרפורמה והחקיקה גם בתקופת המעבר. גם את הסיוע לאנשים עם מוגבלויות אישרנו בממשלה, התחלנו עם הרפורמה ואחנו מתכוונים להמשיך אותה".

בהתייחסו לעסקת החבילה אמר ליברמן כי "גם את הנושא של שכר המינימום צריך לתקן עם השכל הישר ולהגיע למשהו סביר". אבל לפי הערכות יהיה קשה מאוד לקדם את העלאת שכר המינימום ללא הסכמת האופוזיציה, בפרט כשהסיבה שהמתווה שבו חפץ השר לא נכנס לתוקף, למרות שנחתם לפני יותר מחצי שנה, היא חוסר הסכמה גם מטעם חלק מהגורמים בקואליציה עצמה. ובתקופת בחירות כידוע, כולם מחדדים עמדות.

מנכ''ל משרד האוצר, רם בלינקוב / צילום: תמר מצפי
 מנכ''ל משרד האוצר, רם בלינקוב / צילום: תמר מצפי

ליברמן אמר שלא יאפשר כלכלת בחירות, אבל באותה נשימה הפתיע רבים כשבישר על כוונתו להגדיל את הפחתת מס הבלו על הדלק. "התחלנו לפני כמה חודשים עם הפחתת הבלו על הדלק בחצי שקל לליטר. זה נגמר ב-1 ביולי. לכן כבר שבוע שמנכ"ל האוצר והממונה על התקציבים עובדים על הארכה לעוד 4 חודשים עד סוף אוקטובר. במקום חצי שקל הוזלה על הבנזין והסולר כפי שהיה קודם, נוזיל את הבלו בשקל לליטר", הודיע ליברמן. שר האוצר הלך למהלך הזה למרות התנגדות של חלק מהגורמים המקצועיים במשרד והוא יכול להעביר את הפחתת הבלו בלי הסכמת הכנסת, אלא באמצעות חתימה על צו.

אורן דורי

משרד האנרגיה

ייצוא הגז הטבעי לאירופה ולמצרים עובר לידיים של לפיד

כשהתבררו ממדי משבר האנרגיה באירופה, שהואץ פי כמה עם המלחמה באוקראינה, שרת האנרגיה קארין אלהרר נפגשה עם עמיתיה במצרים ובאירופה. אלה דחקו בה להגדיל את היצוא הישראלי. כך, נחתם בשבוע שעבר מזכר ההבנות ליצוא גז טבעי לאירופה דרך מצרים ובחודש שעבר יצא לדרך מכרז חדש להגדלת שטחי החיפוש.

אסדת לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 אסדת לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בחודשים שנותרו עד לבחירות, משרד האנרגיה וממשלת המעבר צריכים להאיץ את המכרז להגדלת שטחי החיפוש ולהאיץ את תהליך הבדיקה של דרכי הולכת הגז לאירופה. הרגולציה הנדרשת לכך תלויה גם בהחלטת ממשלה, אבל קשה לדעת מה ראש ממשלת המעבר, יאיר לפיד, יעשה. בנט אמר לגלובס ביום שני כי היצוא דרך מצרים הוא בעדיפות עיקרית כדי לסייע לכלכלה המצרית וליציבותה. אם לפיד יאט את הקצב והאווירה תצטנן, מזכר ההבנות שנחתם בקהיר בשבוע שעבר יישאר על הנייר בלבד.

דני זקן

משרד החינוך

המו"מ עם הסתדרות המורים עדיין יכול להבשיל, אבל יש גם כוכבית

המו"מ בין משרד האוצר להסתדרות המורים נגרר כבר חצי שנה. שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס למשבר עם המורים שגורר שביתות תכופות בפשטות: "אין לנו שום כוונה לוותר ולא יהיה לנו שום ויתור בנושא הזה".

ליברמן ואגף תקציבים דורשים לקשור בין שינוי בשכר המורים להתאמת לוח החופשות לזה של המשק, אך המורים בגיבוי שרת החינוך - מתנגדים. השרה יפעת שאשא ביטון טוענת כי שינוי החופשות נדרש, אך לא יכול להיקשר בשכר המורים. היעד מבחינתה: שכר של עשרת אלפים שקל למורה מתחיל ותמרוץ מורים ותיקים להישאר במערכת.
לפערים העצומים בין הצדדים התווספה אמש מערכת בחירות. בפועל משום שהדיונים בהסכמים הללו החלו עוד קודם להכרזה, הצדדים יוכלו להמשיך ולדון בהם ואף לחתום על הסכם. אם אכן יגיעו לשלב הזה, תידרש חתימת היועצת המשפטית לממשלה מחשש ל"כלכלת בחירות".

שירית אביטן כהן

משרד התחבורה

אולי בממשלת המעבר מיכאלי תסלול נתיבי תחבורה ציבורית

ב-15 ביולי תכננה שרת התחבורה מרב מיכאלי לצבוע נת"צים בתוך זמן קצר על חשבון נתיבים קיימים לרכב הפרטי בכבישים בינעירוניים ובכבישים עירוניים. מאז, האירוע נדחה ובמשרד מעדיפים לשמור על אפקט ההפתעה. עד כה, מיכאלי התמקדה בניהול מלמעלה, בבניית מנגנוני המשרד ובהנעת תהליכים אסטרטגיים, אך אזרחי המדינה ששקועים במשבר תחבורתי עמוק לא מצליחים להרגיש מהלכים אלו.

מנגד, ח"כ בצלאל סמוטריץ’, שכיהן בתפקיד זמן קצר יותר ממיכאלי ובתנאים מורכבים יותר, הצליח להשאיר חותם במשרד כשלראשונה הוקצו נתיבים קיימים לתחבורה הציבורית בכביש החוף ובכביש 20. גם אם הכנסת מתפזרת, מיכאלי יכולה בתוך ימים לצבוע נתיבי העדפה לאוטובוסים, למשל לאורך כל נתיבי איילון או בכביש 4 ולייצר נתיבים לאופניים. אולם, בידה כוח רב והיא נמנעת מלנצלו, חרף הצהרותיה.

בנוסף, דמדומי ממשלה היא תקופה שבה איש הישר בעיניו יעשה בחברות הממשלתיות. עד לסיום כהונתה, מיכאלי צריכה לשמור על אנשי המקצוע ושומרי הסף מכריתת ראשים שעלולים לבצע הדירקטוריונים הפוליטיים שמונו אמנם לפניה, אך גם לא שונו מהותית בתקופתה.

אסף זגריזק

משרד התקשורת

הפעם יש סיכוי שהבחירות לא ידחו את הפרטת דואר ישראל

נושא מרכזי שמקדם משרד התקשורת וצפוי להתעכב בשל פיזור הכנסת הוא הפרטת דואר ישראל, וזו לא הפעם הראשונה שהפרטת החברה נעצרת בגלל בחירות. אמנם קיימת החלטת ממשלה שמאשרת את התהליך, אך השאלה היא האם במהלך הבחירות, רשות החברות והאוצר ירצו לקדם אותה.

סוגיה נוספת שמשרד התקשורת לא הצליח לסיים היא חקיקת חוק שידורים חדש, שאמור להסדיר את שוק השידורים - מי משדר, מקור ההכנסות, הפקות מקור ועוד. ההליכה לבחירות תעכב את החקיקה לפחות לתקופה של חצי שנה. העבודה על החקיקה התארכה מעבר למצופה, והשר יועז הנדל הבטיח שתזכיר החוק יופץ עד סוף החודש. אמנם התזכיר יופץ, אך לא תהיה כנסת שתאשר אותו.

גד פרץ

משרד הפנים

שקד עוד יכולה להעביר חוקים: מהחלופה לתמ"א 38 ועד לוויזות לארה"ב

שרת הפנים איילת שקד אמנם קיבלה את בשורת פיזור הכנסת כשהיא במרוקו, אך עוד קודם לכן היא כבר נתנה את האות לניקיון שולחן מהיר ויעיל. פיזור הכנסת הוא בשורה טובה לשקד לפחות בהיבט אחד: הסיכויים שלה להעביר את החלופה שלה לתמ"א 38. במסגרת ועדת ההסכמות, הכנסת יכולה להחליט לסיים עם חקיקת החוק ברוב המתאים.

כך, החוק עשוי לעבור, בלי החרם האופוזיציוני. החלופה, גם אם תאושר עשויה להיות לא בשלה מספיק, בעיקר על רקע מחלוקות שעדיין עומדות על הפרק. כך השוק עלול להישאר ללא התוכנית הישנה והמוכרת, ובמקרה הטוב - עם חלופה לא מושלמת כלל.
שקד צפויה לבקש גם מוועדת ההסכמות לעבוד על שני חוקים נוספים שיאפשרו העברת מידע ביטחוני ופלילי על ישראלים שטסים לארה"ב וכך תוכל ישראל להיכנס לתוכנית הפטור מויזה.

שירית אביטן כהן ויובל ניסני

משרד הביטחון

ביידן לא רוצה לבוא בידיים ריקות לסעודיה, מה לפיד יכול לתת לו?

פיזור הכנסת לא מעמיד את ביקור נשיא ארה"ב, ג’ו ביידן, בישראל ובערב הסעודית בסכנת ביטול. אבל לוושינגטון יש סיבה טובה לחשוש מממשלת המעבר. המטרה המרכזית של הביקור היא הסכמות עם ערב הסעודית על העלאת תפוקת הנפט שלה במטרה למתן את עליות מחירי הדלק בארה"ב. אבל התוצר המשני שהאמריקאים קיוו להשיג הוא התקרבות לרשות הפלסטינית והצגת הישג מדיני מול ישראל.

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: Associated Press, Emmanuel Dunand
 ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: Associated Press, Emmanuel Dunand

ראש ממשלת המעבר ושר החוץ, יאיר לפיד לא יוכל ללכת לצעדים מדיניים משמעותיים בכהונה הזמנית שלו, אך הוא יכול להכריז על מחווה מדינית לפלסטינים - וזה מה שביידן ינסה להשיג.

אמנם לפיד לא יוכל לקדם מהלך מדיני חדש מול סעודיה או עומאן, אבל ביקור ביידן בריאד, שם הוא צפוי להכריז על ברית הגנה עם מדינות האזור המתונות (בחריין, ירדן ומצרים), עשוי לספק לראש ממשלת המעבר בכל זאת הישג. ישראל אמנם לא תגיע לערב הסעודית, אך היא עדיין צפויה להיות חלק משמעותי מההסכם שיחבר בין מערכות ההתרעה של המדינות מפני תקיפות אוויריות.

דני זקן

המשרד להגנת הסביבה

זנדברג עדיין יכולה להיזכר בתור השרה שפינתה את התחנה המרכזית

ממשלת השינוי הרבתה לשדר "ירוק" לציבור. מהצהרות שרים, לראיונות בתקשורת והבטחות ליישור קו עם המדינות המתקדמות בעולם, בעניין שהוזנח בישראל לאורך שנים רבות. בסופו של דבר, רפורמות הדגל שלה - מס הפחמן וחוק האקלים, נותרו על רצפת חדר העריכה.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, נמנעה מלהכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כמוכה זיהום אוויר למרות נתוני איכות האוויר הירודים באזור, והעדיפה להעניק לעיריית תל אביב חודשיים להציג תוכנית להפחתת הזיהום, למרות שזו בכלל סבורה כי איכות האוויר באזור השתפרה בשנים האחרונות, וכי לא מדובר באזור מוכה זיהום אוויר. כעת, יכולה זנדברג לחתום על צו המגדיר זאת, ולחייב את העירייה לטפל בנושא הגובה חיי אדם וגורם לתחלואה יום אחר יום. זנדברג אף יכולה לנצל את הזמן שנותר כדי ליישם חוקים קיימים, ולבצע מבצעי אכיפה משמעותיים של חוק אוויר נקי בקרב מזהמים, נושא שלא מטופל מספיק על ידי המשרד, למרות שבכל שנה מאבדים 2,500 ישראלים את חייהם בשל זיהום אוויר.

גם תוכניות אחרות שהחלה הממשלה להניע, יכולות להתקדם באופן מואץ ובדרבון הדרג הפקידותי, מפני שבניגוד למערכות בחירות קודמות - כעת ישנו תקציב מדינה מאושר. זנדברג התחייבה להקצות 700 מיליון שקל לתוכנית הסביבתית לחברה הערבית, אך רק סכומים נמוכים עברו לביצוע עד כה, וכך גם לגבי החלטת הממשלה המסמנת אופק חדש למפרץ חיפה - ללא המפעלים הפטרוכימים. צוותי המו"מ והתכנון העוסקים בנושא, כבר החלו את עבודתם, ולא נדרשים כעת בכנסת פעילה או במסלול חקיקה. הממשלה עדיין יכולה לקבוע תאריך יעד לסגירת המפעלים, עניין שנמנעה ממנו עד כה.

שני אשכנזי