שלושת התנאים של אילון מאסק להשלמת עסקת הרכישה של טוויטר

מנכ"ל טסלה אומר שאישור בעלי המניות, מימון חוב ותשובות בנושא חשבונות הפייק והבוטים נחוצים, לפני השלמת הרכישה • במקביל, נראה שהצמצומים בכוח האדם של ענקית הרכב החשמלי החלו

האם מאסק ישלים את עסקת הרכישה של טוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin
האם מאסק ישלים את עסקת הרכישה של טוויטר / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

אילון מאסק אמר אתמול שההצעה שלו בגובה 44 מיליארד דולר לרכוש את טוויטר מתעכבת בגלל שלושה נושאים שמחכים לפיתרון: קבלת הסכמה של בעלי המניות, השגת מימון לחוב וקבלת תשובות על השאלות ששאל בנוגע לחשבונות ספאם וחשבונות מזויפים ברשת החברתית.

מאז הציע מאסק לרכוש את הרשת החברתית באפריל נעשו כמה פניות חדות ובלתי צפויות, כשמאסק מתח ביקורת ציבורית על החברה, הביע זלזול במנהלים הבכירים שלה ובכמה מקרים איים לסגת מכל ההסכם.

בריאיון שהתקיים אתמול בפורום הכלכלי של קטאר בחסות בלומברג, אמר המיליארדר ש"יש עדיין כמה נושאים לא פתורים" לפני שיוכל להשלים את העסקה. ראשית, אמר מאסק שהוא "עדיין מחכה לפיתרון" לאחר בקשתו בשבועות האחרונים שטוויטר תספק נתונים כדי שיוכל להבין כמה חשבונות בוט מזויפים יש בפלטפורמה.

"זה נושא מאוד חשוב", אמר מאסק.

דוברת של טוויטר סירבה להגיב על כך אתמול. מוקדם יותר החודש החברה אמרה שטוויטר "תמשיך לשתף פעולה עם מאסק ולהעביר לו מידע על מנת להגשים את העסקה בהתאם לתנאי הסכם המיזוג". 

מאסק אמר שהוא עובד גם על הפרטים למימון חוב ועל קבלת אישורם של בעלי המניות, שהוא זקוק לו כדי לממש את ההשתלטות. 

"אלה שלושת הדברים שצריכים להיפתר לפני שהעסקה תוכל להיות מושלמת", אמר.

הדירקטוריון של טוויטר המליץ שבעלי המניות של החברה יצביעו לטובת אישור ההסכם, והודיע שהוא "מיטיב עם האינטרס של טוויטר", על פי דיווח שנעשה ביום שלישי עם רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC). 

מניות טוויטר  עלו ב־3% אמש למחיר של 38.9 דולר, מתחת למחיר המניה 54.20 דולר שמאסק הסכים לשלם עבורה.

מאסק חזר על כך שהוא רוצה שטוויטר תהיה "כיכר העיר הדיגיטלית" והוסיף שהוא מקווה שחצי מהעולם יצטרף לפלטפורמה.

במקביל, מאסק הודיע על קיצוצים בכוח האדם של טסלה

מעבר להסכם על טוויטר, מאסק, שהוא גם מנכ"ל טסלה , דיבר על תוכניות לקצץ 10% מהעובדים המקבלים משכורת בחברת המכוניות החשמליות. הוא אמר אתמול שהקיצוצים האלה יקרו בשלושת החודשים הקרובים בערך.

נראה שהצמצומים החלו בשבוע שעבר, לאחר שכ־12 אנשים העלו בימים האחרונים ללינקדאין פוסטים שבהם כתבו שפיטרו אותם מעבודותיהם.

במזכר לעובדים מוקדם יותר החודש, אמר מאסק שחלק מהעובדים (לא עובדים שעתיים) יפוטרו בגלל שכוח האדם גדול מדי. מספר העובדים בטסלה גדל מ־59 אלף בסוף 2020 ל־100 אלף בסוף 2021, על פי דיווח לרשויות.

"צמחנו מאוד מהר בצד שמקבל משכורות", אמר מאסק.

מכיוון שכ־39% מהעובדים ב־2021 היו בצד הייצור, על פי הדיווח, זה רומז על כך שהקיצוצים ישפיעו על כ־6,000 עובדים, ומאסק הגדיר את הקיצוצים כ"עניין לא מלבב". 

למרות הצמצומים, אמר אתמול מאסק שהוא צופה שבעוד שנה יהיו לחברה יותר עובדים שעתיים וכן יותר עובדים בשכר גלובלי. לא היה ברור איך או מתי הוא מצפה להעסיק יותר עובדים , וטסלה לא הגיבה לבקשת תגובה שנשלחה אליה אתמול בבוקר.

מאסק אמר שהקיצוצים יצמצמו את מצבת העובדים בחברה ב־3% עד 3.5%.

שני עובדים שפוטרו תובעים את טסלה

שני עובדים שאמרו שפוטרו ממפעל של טסלה בנבאדה תבעו את החברה ביום ראשון בבית המשפט הפדרלי בטקסס. הם טענו שטסלה הפרה חוק הנוגע להעסקה הנקרא החוק להתאמה והכשרה מחדש של עובדים, וטענו שבמסגרת החוק החברה הייתה צריכה לתת להם תקופת אזהרה בת 60 יום לפני שפיטרה אותם.

כשהמראיין אתמול שאל את מאסק לגבי התביעה, המנכ"ל אמר שהיא "טריוויאלית", והוסיף "בוא לא נייחס יותר מדי לתביעה שהוגשה כניסיון מניעה". 

בעוד שמאסק אמר שהקיצוצים האחרונים בטסלה הם תוצאה של צמיחתה המהירה, הוא כתב בטוויטר בחודש שעבר שהוא חושב שהכלכלה הולכת לעבר מתון שעלול להימשך בין 12 ל־18 חודשים. 

הוא אמר בכנס אתמול שחשב ש"מיתון הוא בלתי נמנע בנקודה מסוימת" והסבירות יותר גבוהה שיקרה בטווח הזמן הקרוב, אבל הוא לא פירט מעבר לכך. 

כלכלנים שענו לסקר של הוול סטריט לאחרונה אמרו שיש סבירות של 44% למיתון ב־12 החודשים הבאים. סבירות כל כך גבוהה נרשמה בעבר על סיפו של מיתון או כשהיה מיתון אמיתי, לפי סקרים של הג'ורנל שנערכים מאז 2005.

בתחום הפוליטי, מאסק חזר על ציוץ בטוויטר מהשבוע שעבר שבו כתב שהוא נוטה להצביע למושל פלורידה רון דסנטיס, רפובליקאי, בבחירות הנשיאותיות של 2024. כשנשאל אם יתמוך בריצה נוספת של דונלד טראמפ, ענה "אני חושב שעוד לא החלטתי בנקודה זו".