מסחרור לקריסה: מה קורה כששוק הקריפטו מגלה שהנזילות נגמרת?

שוק הקריפטו מגלה בתקופה האחרונה מה קורה כשהנזילות נגמרת, ולא במפתיע זה הסתיים בירידות חדות בערכי המטבעות הווירטואלים • כתבת הקריפטו של גלובס, אתי אפללו, העבירה הרצאה בנושא במסגרת כנס "כלכלה בטלטלה"

אתי אפללו, גלובס / צילום: איל יצהר
אתי אפללו, גלובס / צילום: איל יצהר

שוק הקריפטו חווה ירידות מאוד משמעותיות בשבועות האחרונים, כאשר יש קורלציה שכולם כבר מודעים אליה בין שוק המטבעות הווירטואליים לשוקי המניות המסורתיים. יחד עם זאת, לשוק הקריפטו יש גם בעיות ייחודיות משלו. בכנס "כלכלה בטלטלה" של גלובס בשיתוף בנק הפועלים, כתבת הקריפטו אתי אפללו סיפרה על האתגרים, על בעיות הנזילות ועל קריסת המטבע שהביא את התעשייה כולה לספוג ירידות חדות.

"לקורלציה עם שוק המניות יש כמה סיבות, אחת מהן היא שגופים מוסדיים התחילו להיכנס יותר ויותר לשוק. לפי קרן המטבע העולמית, יש חשש שהבעיה היא דו כיוונית, כלומר גם ירידות בקריפטו יורידו את שוק המניות", הסבירה אפללו, "אבל זה לא כל הסיפור, כי בשבועות האחרונים יש סיפור ספציפי שקוראים לו דיפיי (DeFi).

"הקריפטו הוא תשתית של העברת נתונים על גבי בלוקצ'יין. אי אפשר לזייף את הטכנולוגיה. תחום אחד בטכנולוגיה זה ה-NFT. יש לזה היום יישום ביזארי של יצירות עם קופים מרקדים, אבל בסוף זה עשוי להחליף דברים כמו רישום בטאבו ורישום בעלות על מכוניות" מעריכה אפללו, ומוסיפה שיש גם את תחום הגיימינג ולבסוף יש את תחום הדיפיי.

טרה לונה התרסק, צלזיוס קרסה וסולנה נאלצה לבצע החלטה חריגה

אחת השאיפות של הקריפטו, היא אומרת, היא להחליף את המערכת הפיננסית במערכת שתפתור כל מיני כשלים. "אנו מתמקדים בדיפיי, שבו פועלים כל מיני גופים שאמורים לעשות תפקידים של בורסות וחלפנים שהעיסוק שלהם הוא פקדונות, הצעת השקעות וכדומה. בתחום הזה פעל בלוק טרה, שהנפיק מטבעות יציבים. למשל, מטבע שצמוד לדולר ומטבע שצמוד לאירו. לכן, אין שם את התנודתיות האופיינית לשוק המטבעות הקריפטוגרפיים".

טרה לונה היה בלוק מטבעות עם שיטה מאוד מתוחכמת לייצב את המטבע, מסבירה אפללו. "איך יודעים שהמטבע יהיה שווה דולר בסוף היום? שיטה קלאסית היא פשוט להחזיק רזרבות. טרה לונה אמרה, 'לא צריך רזרבות, אנו מנפיקים מטבע שתפקידו להיות הבנק המרכזי של כל המטבעות שלנו והוא המייצב של המטבעות'. זה היה בלוק מאוד פופולרי, גם כשכל הקריפטו צנח. הוא נסחר נגד המגמה ועלה. אבל לפני חודש, היו תנאים קיצוניים, ירידות מתמשכות, וההצמדה שלו נפתחה.

"ברגע האמת, המטבע המייצב לא הצליח לעמוד בלחץ וקרס. בהתחלה, ההצמדה נפתחה קצת והבלוק קרס לאפס. הכל התאדה וזה התחיל להפעיל איזשהו מנגנון. בפיננסים מסורתיים יש סיכון הנפקה. זה מה שקרה כשכל המשקיעים הבינו שהעסק מתחיל לרעוד והתחילו למשוך כספים, כולל גופי ענק שניהלו מיליארדי דולרים. הם המשיכו לסבול ממשיכות של 400-500 מיליון דולר ביום".

אחרי 3 שבועות הקריסה התגלגלה לגוף שנקרא צלזיוס. "היה אפשר להפקיד בו בריבית גבוהה של 15-17 אחוזים, הרי עולם הדיפיי לא מפוקח. צלזיוס מינפו את הכספים בהשקעות על מיזמי דיפיי אחרים. מה שקרה זה שההשקעות לא היו לא נזילות, ומול קהל שמושך פקדונות, צלזיוס נקלעת למצוקת נזילות. בגלל שהם מינפו את ההשקעה אל מול הירידות הם הגיעו למרג'ין קול. צלזיוס הגיעה למצב שיש לה השקעות לא נזילות ומצד שני לקוחות שרוצים כסף עכשיו, שאין לה מאיפה לתת אותו. לא רק את התשואה אלא הכסף עצמו", מסבירה אפללו.

בשלב הזה צלזיוס החליטה לעצור את המשיכות, אך אפללו מבהירה שזה לא משהו שיכול לעצור את השרשרת. "כל השוק נכנס לסחרור של מכה מערכתית. רק השבוע שמענו שבלוק פופולרי בשם סולנה קיבל החלטה מוזרה - היה לו משקיע גדול שהתקרב למרג'ין קול. בגלל ששם מאוגדים במעין אגודה שיתופית, בסולנה עלו להצבעה להשתלט על החשבון של אותו חבר ולהנזיל לו את ההלוואה. בעצם הם אמרו, אנחנו רוצים שההחלטות יתקבלו על ידי פורום רחב של אנשים".

"בשרשרת הזאת רואים שהדיפיי לומד הרבה מאוד כללים שנלמדו על ידי השוק המסורתי. הם נלמדים עכשיו על ידי שוק הקריפטו ואני מקווה שזה עוד ייצב אותו", היא סיכמה.

גילוי מלא: הכנס בשיתוף בנק הפועלים