מסע הקניות של אהרון פרנקל נמשך: רכש 2.5% ממניות בנק לאומי

איש העסקים השתתף בהנפקה של הבנק ורכש מניות בקרוב למיליארד שקל • לאומי זכה לביקושים גבוהים של כ-6 מיליארד שקל, ובחר לגייס 2.75 מיליארד שקל • מחיר המניה בהנפקה היה כמעט זהה לשער הסגירה שלה אתמול, אחרי צניחה של כ-5%

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

בנק לאומי גייס בלילה שבין רביעי לחמישי כ-2.75 מיליארד שקל באמצעות הנפקת מניות לגופים מוסדיים, מישראל ומחו"ל. במהלך ההנפקה נרשמו ביקושים גדולים למניית הבנק, שהסתכמו בכ-6 מיליארד שקל, בעוד שבבנק קיווו תחילה לגייס כ-2 מיליארד שקל, אך הגדילו את הגיוס בעקבות הביקושים.

בסך הכול הנפיק לאומי , הבנק בעל שווי השוק הגדול בישראל (כ-47 מיליארד שקל לאחר השלמת הגיוס), מניות המהוות כ-6% מההון המונפק שלו. ההנפקה נועדה לתמוך באסטרטגיית הצמיחה של לאומי ולהרחיב את תיק האשראי של הבנק, בעיקר בתחומי האשראי העסקי, המסחרי והמשכנתאות.

הצמיחה באשראי של הבנק ברבעונים האחרונים, יחד עם ההפסדים בתיק הנוסטרו בשל ירידת השווי של האג״ח, קירבו את לאומי לתקרת יחס הלימות ההון (היחס בין סך כל נכסי הסיכון של הבנק - סיכוני אשראי, שוק ותפעול לבין ההון של הבנק). כדי שלא להגיע לתקרה יצאו בבנק לגיוס באמצעות הנפקה.

השקעת הענק של אהרון פרנקל

מעבר לסכום שגייס לאומי, הסיפור הגדול סביב ההנפקה הוא זהותו של המשקיע הגדול ביותר בה: המיליארדר אהרון פרנקל, שבשנים האחרונות ביצע שתי השקעות מוצלחות מאוד בשוק ההון הישראלי.

את הנפקת לאומי ניצל פרנקל להשקעת ענק של 930 מיליון שקל באמצעותה רכש 2.5% ממניות הבנק - מה שלבטח הופך אותו לאחד מבעלי המניות הפרטיים הגדולים בלאומי. הפיכתו של פרנקל לבעל מניות כה משמעותי מהווה גם הבעת אמון בבנק, ואת אמונתו כי הכיוון שאליו מנווטת הנהלת לאומי ישיא ערך לבעלי המניות.

לאחרונה השלים פרנקל עסקת ענק למכירת מלוא החזקותיו בחברת הנדל"ן גב-ים (37.22%) לידי חברת נכסים ובניין, בתמורה לסכום של יותר מ-3 מיליארד שקל, שהניבה לו רווח מדהים של כ-1.25 מיליארד שקל ותשואה של כ-100% על ההון שהשקיע בחברה בתוך כשנתיים בלבד.

במהלך שנת 2020 ניצל פרנקל ירידה של עשרות אחוזים במניית גב-ים, בעקבות החששות מהשלכות משבר הקורונה על עסקיה (בעיקר בנייני משרדים), והחל לרכוש מניות בחברה, באופן שהפך אותו בהמשך למועמד לרכישת השליטה בה. בשלהי השנה שעברה חתם על הסכם למכירת מניותיו לידי נכסים ובניין, זרוע הנדל"ן של קבוצת דיסקונט השקעות שאותה מוביל צחי נחמיאס. 

עוד קודם לרכישת מניות גב-ים, באוגוסט 2019, השלים פרנקל סיבוב רווחי אחר בחברת המל"טים אירונאוטיקס, שנמכרה לרפאל ואביחי סטולרו. בסוף דצמבר 2018 החל פרנקל במסע רכישות של מניות אירונאוטיקס, שהייתה נתונה במשבר, והגיע להחזקה של 31.7% בחברה. פרנקל השקיע כ-170 מיליון שקל ברכישת המניות, שמכירתן הניבה לו רווח של כ-85 מיליון שקל על "סיבוב" פיננסי של פחות משנה.

לאחרונה נודע לגלובס שבכוונת פרנקל לממש עד 13 בספטמבר את האופציה שברשותו לרכישת 11% ממניות מאגר הגז הטבעי תמר מידיה של חברת מובדאלה פטרוליום  תמורת כ-485 מיליון דולר (כ-1.62 מיליארד שקל). 

השוק הוריד את המניה ב-5%

לאומי הצליח לסגור את ההנפקה במחיר של 30.25 שקל למניה, קרוב מאוד למחיר הסגירה של המניה בתום יום המסחר של יום רביעי, אז עמד שער המניה על 30.5 שקל. ביום שקדם להנפקה ירדה מניית לאומי, על רקע ההנפקה המתוכננת, בשיעור של יותר מ-5% - ירידה חדה יותר משל יתר מניות הבנקים (שגם הן סיימו את יום המסחר ברביעי בירידות). עם זאת, מדובר בפחות מהשיעור שבו ירדה מניית דיסקונט  בהנפקה דומה שביצע הבנק בסוף חודש מרץ, שבה גייס 1.4 מיליארד שקל.

ירידת מניה בשיעור שכזה אופיינית לקראת הנפקת הון, והיא משקפת למעשה את הדיסקאונט שהעריך השוק שהבנק ייתן בהנפקה, ואכן ניתן בסופו של דבר בפועל למחיר המניה טרם ההכרזה על ההנפקה. 

הפנייה למשקיעים זרים הוכיחה את עצמה

בניגוד להנפקה שביצע דיסקונט בסוף הרבעון הראשון, לאומי החליט כי הוא פותח את ההנפקה גם למשקיעים זרים ולא רק למקומיים, והתוצאות מראות כי המהלך השתלם לו מאחר שבין המשקיעים שהצעתם התקבלה, נמצאים גופים רבים היושבים מעבר לים (ופרנקל, באמצעות חברה זרה, ביניהם). ההצלחה הינה חלק מהאסטרטגיה של לאומי שהובילה אותו לגייס שלושה מפיצים בינלאומיים - סיטיגרופ (אשר שימש גם כמארגן גלובלי של ההנפקה) ולצדו ברקליס וג'פריס, לצד לאומי פרטנרס שהפיץ בארץ ולידר שהיה החתם.

תוצאות המכרז גילו כי 73.6% מהמניות שהונפקו נרכשו על ידי תאגידים שונים, חלקם הגדול כאמור מחוץ לישראל, כאשר רק כרבע מהמניות נרכשו על ידי הגופים המוסדיים הישראליים (בין התאגידים גם חבורת ישראליות) - חמש קופות גמל וקרנות פנסיה (16.7% מהמניות), חמש חברות ביטוח (7.2%) וארבע קרנות נאמנות (1.1%), לצד שני מנהלי תיקים.

בלאומי ציינו לאחר ההנפקה, כי היא "מגדילה ומחזקת עוד יותר את בסיס ההון של הבנק ולכן צפויה לתמוך בהשאת הערך לבעלי המניות. מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן, הוסיף כי "התוצאות, כמו גם היקף הביקושים הענק, מהווים הבעת אמון באסטרטגיה של לאומי ובאופן המימוש שלה. גיוס ההון יאפשר לנו להמשיך את מגמת הצמיחה הבריאה שלנו בתחומים שבמיקוד האסטרטגי".