בעלות של חצי מיליארד שקל: זו התוכנית הממשלתית לחלופה לרכב הפרטי

התוכנית הממשלתית לפתרונות חלופיים לרכב הפרטי תובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב • בין הבשורות בתוכנית: הכשרה מיידית של 120 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים, ביניהם נתיב לאורך כביש 1, הארכת הנתיב באיילון צפון ומקטעים מכביש 4 • סך הכל עלות התוכנית 554 מיליון שקל, בפריסה עד לשנת 2026

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

שרת התחבורה מרב מיכאלי הציגה הבוקר (ה') את התוכנית הממשלתית לפתרונות חלופיים לרכב הפרטי שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. מטרת התוכנית, שנקראת "תוכנית המיליון", היא להוריד מיליון נסיעות ברכב הפרטי מהכביש בתוך שנה.

התוכנית מבוססת ברובה על תוכניות ותקציבים שכבר הוקצו אך יש בה גם כמה בשורות.

70 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים עד סוף השנה

הבשורה המשמעותית ביותר היא הכשרתם של 120 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים באופן מיידי - כלומר על בסיס תשתית הכבישים הקיימת. בשלב הראשון יוכשרו 70 מהם עד לסוף השנה הנוכחית ו-50 ק"מ נוספים בהמשך. עלות ההקמה של נתיבי ההעדפה הללו היא 150 מיליון שקלים. מדובר על נת"צים ועל נר"תים (כמו נתיב פלוס - שהאכיפה בו כמעט ולא קיימת) שיוקמו בכבישים עירוניים ובינעירוניים. ככל הנראה, בשלב הראשון ייצבע נתיב לטובת תחבורה ציבורית לאורך כביש 1, יתכן שיוארך הנתיב הקיים בנתיבי איילון צפון עד למחלף השלום ומקטעים מכביש 4.

ואולם, כבר בתוכנית העבודה שפרסם המשרד בחודש מרץ האחרון כלל יעד להכשרת 74 ק"מ של נתצים עד לסוף השנה - בהתאם ליעדי התוכנית הממשלתית שהוצגה היום. האתגר הגדול בהקמת נת"צים הוא להקימם לא רק היכן שקל, אלא גם היכן שצריך וכמובן להוכיח יכולות ביצוע של המשרד כשאלו מוטלות בספק, וכן מול הרשויות המקומיות שיעדיפו שלא לבטל נתיבי נסיעה טרם מערכת הבחירות שצפויה גם לראשי הערים בסוף השנה הבאה.

למרות האכיפה שלא הוכיחה את עצמה בנתיב פלוס, התוכנית מוסיפה תקציב למשטרת התנועה להפעלת יחידת האופנועים. פתרון ביניים עד שהמשרד יקים את יחידת האכיפה בנת"צים בכבישים הבינעירוניים, לאחר שכוונתו להפעיל אותה גם בכבישים העירוניים נבלמה בדיוני ועדת הכלכלה במסגרת חוק ההסדרים, החל מ-30 ביוני 2023. סיכום נוסף שהופיע כבר בחודש אוגוסט שעבר בין משרד האוצר לתחבורה ממוחזר אל תוך התוכנית והוא פיילוט באמצעות מצלמות אכיפה שיותקנו בתוך האוטובוסים, בדומה לאופן שבו פועל מיזם שומרי הדרך. רק שעתה מחויב ראש הרשות לתחבורה ציבורית לבדוק את ההיתכנות של המהלך מול חברות האוטובוסים בתוך 30 יום.

בנוסף להקמת נת"צים מידיים והגברת האכיפה, ניתנת גם תוספת תקציב של 200 מיליון שקל בפריסה לחמש שנים להגברת תדירות האוטובוסים באותם נת"צים מידיים שיפתחו.

בנוסף התוכנית כוללת צעדים לצמצום הביקוש לנסיעות יומיות ברכב הפרטי. במסגרת התוכנית, שר האוצר יקדם מתווה לשינוי רכיבי השכר שלהם זכאים עובדי המדינה והמגזר הציבורי ולשינוי תנאי הזכאות. לדברי מיכאלי, צעד זה נועד להבטיח החזר הוצאות על החזקת רכב גם מבלי שיש צורך להוכיח בעלות על רכב. לפי מיכאלי, הדבר נעשה בהסכמה מול ההסתדרות והנציבות, אך הצעד ידרוש חקיקה שלא בטוח שניתן להעבירה כעת.

בנוסף, סעיף מעניין שמתחבא בתוכנית מדבר על תזכיר חוק (שאף לגבי יכולת חקיקתו קיימת אי ודאות) ולפיה תקודם תוכנית לתמחור הטבת הזכות לחניה והפנמת עלותה על ידי העובד, ומנגד, מתן הטבות במס ובסבסוד של אמצעי הגעה שאינם מוסיפים לגודש בכבישים. הרציונל הוא שינוי הדין החל לגבי מיסוי הכנסותיהם של עובדים שכירים מחייב את המעסיק לזקוף כל הטבה שוות כסף כחלק משכר הברוטו שלהם. דין זה לא חל כיום על הקצאת חנייה על ידי המעסיק. עוד ע"פ התוכנית, יגובש מתווה שיאפשר לעובדי מדינה לעבוד מחללי עבודה אזוריים שיחסכו את הצורך בהגעה למשרדים. בתוך 120 יום יגבשו שרות התחבורה והפנים תוכנית לחלוקת הערים מעל 40,000 תושבים לאזורי חניה - צעד שכבר הופיע בחוק ההסדרים.

עלות התוכנית: 554 מיליון שקל

רשות שוק ההון תשנה את רשימת המשתנים המשפיעים על עלות הביטוחים כך שהיא תתחשב גם בנסועה (קילומטראז') שביצע בעל הרכב. המחיר המקסימלי של 2 שקל לק"מ בנסיעה שיתופית יוכפל כדי להגדיל את הכדאיות שבנסיעות כאלה וכך להגדיל את השימוש באפליקציות המאפשרות נסיעות שיתופיות.

חלק נוסף של התוכנית כולל האצת פרויקטי תשתית באמצעות הקדמה תזרימית של 83 מיליון שקל. במונחי תשתיות מדובר בסכום זעום, אך לפי התוכנית הוא יסיע בהאצת פרויקט החשמול של הרכבת, כך ששירות הלילה וסופי השבוע יוכל לחזור מוקדם יותר מהמתוכנן. כמו כן יוקמו צוותי עבודה שיגבשו מתווים להאצת אישורי התוכניות יחד עם מנהל התכנוןולהתאים את שימושי הקרקע לתוכניות התחבורה.

בנוסף, יוקם צוות לטיפול במחסור בנהגים אך אין בסמכות הצוות לחייב את הממשלה בהוצאות תקציביות, כשברור שחלק מהמשבר נוגע בשכר הנהגים. לפי מיכאלי, משרד התחבורה הצליח להשיג תקציב מסוים לשיפור זמני בשכר הנהגים עד שיהיה תקציב מדינה חדש, אך על פי ההערכות הוא לא יצליח להעלות דרמטית את השכר.

כן יוקם אתר אינטרנט חדש למתן מידע על קווי התחבורה הציבורית, וסעיף תמוה בתוכנית מייעד 300 מיליון שקלים לפיילוטים בתחום הטכנולוגיה - הסכום הגבוה ביותר שמתוקצב בתוכנית ויפרס עד לשנת 2026 כשיעילות צעד זה כלל לא ברור.

בתוכנית עלתה אפשרות להרחיב את ניסוי "דרך ערך", הנותן מענקים עד 2000 שקל בשנה למי שלא נוסע בשעות העומס. לפי התוכנית, פרויקט זה יכול להחליף את מס הבלו לחלוטין, באופן שישקף את עלויות זיהום האוויר והגודש ועל רקע הצפי לירידה בתקבולי מס הבלו בשל המעבר לרכבים חשמליים. "מס כזה יעלה את מחיר הנסיעה במרכזי המטרופולינים ויקטין את מחיר הנסיעה בפריפריה. לפיכך, מוצע שדיווח השרים לוועדת הכספים של הכנסת, אחת לשנה, יסתמך בכל הקשור להתפתחות הטכנולוגית והניטור הרציף, בין היתר, על האמצעים הטכנולוגיים במיזם 'דרך ערך'. עוד מוצע כי גם בחינת יישום מודל תעריפי שיווי משקל וכדאיותו תתבסס על הממצאים והתובנות שגובשו עד היום במסגרת המיזם", נכתב.

אין לוחות זמנים, אבל מיכאלי אופטימית

סך הכל עלות התוכנית 554 מיליון שקל בפריסה עד לשנת 2026 וכולה ממקורותיהם הקיימים של משרדי הממשלה.

מיכאלי הצהירה שיישומה של התוכנית יעבור בקלות לנוכח העובדה שהחלטת הממשלה תתן תוקף לצעדים ולנוכח העובדה שהתקציב כבר קיים במקורותיהם של משרדי הממשלה. ואולם, היא לא פירטה לוחות זמנים ומפות לביצוע הנת"צים הטקטיים, וכל שינוי במודל השכר של עובדי המדינה ושל המועסקים במשק יחייב שינויי חקיקה ודיונים מול ההסתדרות - צעדים שממשלת מעבר תתקשה לבצע.

בנוסף, חלקים מהתוכנית כבר הופיעו בתוכניות עבודת הממשלה, בסיכום התקציבי מול משרד האוצר ובחוק ההסדרים. מנגד - במשרד התחבורה טוענים כי איגום הצעדים השונים לכדי תוכנית אחת יוכל להוביל בתוך שנה להפחתה של 5% בפיצול הנסיעות, כיום 85% מהנסיעות מבוצעות באמצעות הרכב הפרטי ומטרת התוכנית להורידן ל-80%.