שאלה של 4.6 טריליון דולר: האנשים שמושכים בחוטים בקרן ההשקעות הגדולה בעולם

צוות ההובלה בחברת ההשקעות מצביע עבור מיליוני משקיעים פסיביים על מניות בשווי טריליונים • "זה נותן תחושה של עוצמה רבה לעתים"

מה לעשות עם 4.6 טריליון דולר / צילום: Mike kiev/Getty Images
מה לעשות עם 4.6 טריליון דולר / צילום: Mike kiev/Getty Images

בלקרוק (BlackRock) מצביעה על אלפי הצעות פרוקסי בשנה. האחריות מונחת על כתפיהם של כ־70 אנשים.

מיליוני אנשים משקיעים בשוק המניות דרך הקרנות עוקבות המדדים של בלקרוק. עם העלייה בפופולריות של המכשירים הפסיביים האלה, כך גדל גם נתחה של החברה ב־13 אלף חברות ברחבי העולם. במקביל גדלה השפעת צוות הנהגת ההשקעות בבלקרוק.

מדובר בקבוצה קטנטנה של אנליסטים - כל בלקרוק מעסיקה 18,400 איש - הדואגת לאינטרסים של משקיעים בקרנות הפסיביות של החברה, השוות 4.6 טריליון דולר. המשמעות היא שקילת עניינים מגוונים כמו שכר בכירים, שינוי האקלים וגישה להפלות. מנכ"לים נלחמים לקבל זמן בלוחות הזמנים של האנליסטים. לאנליסטים האלה הכוח להסיר מכיסאותיהם דירקטורים ולהפוך את קבלת ההחלטות בחברות שונות.

בשנה שעברה היו האנליסטים בקשר עם 2,300 חברות דרך הודעות דואר אלקטרוני, שיחות טלפון ופגישות ובסופו של דבר הצביעו על 165 אלף הצעות והשתתפו ב־17 אלף פגישות של בעלי מניות. "לעתים זה נותן תחושה של עוצמה רבה", אמר אנליסט שעבד בעבר בצוות הובלת ההשקעות של בלקרוק.

"הקיסרים החדשים"

הגדילה בפופולריות של קרנות מדדים הפכה את מנהלי הקרנות מסוג זה לבעלי המניות הגדולים ביותר בחברות נסחרות רבות. זה נכון לגבי בלקרוק במיוחד, בית ההשקעות הגדול ביותר בעולם המנהל כ־10 טריליון דולר. כמות הנכסים שמנהלת החברה למשקיעים פסיביים גדלה בעשור האחרון יותר מפי שלושה.

הצמיחה של בלקרוק והדרך שבה ביקשה להפעיל השפעתה ערערו מנהלים של חברות גדולות, בייחוד בתעשיית הנפט והגז. צוות ההשקעות של בלקרוק הצביע לטובת 47% מההצעות הסביבתיות והחברתיות שהעלו בעלי המניות בשנה שעברה. תמיכתם עזרה למשקיע אקטיביסט לזכות במושבים בדירקטוריון של ענקית הנפט אקסון מוביל.

"יש לנו קבוצה חדשה של קיסרים, ואלה האנשים שמצביעים על מניות בקרנות המדדים", אמר מוקדם יותר השנה צ'רלי מאנגר, סגן יו"ר ברקשייר הת'אוויי ושותפו העסקי של וורן באפט.

קבוצת סנאטורים רפובליקאים הגישה בחודש שעבר הצעת חוק הקוראת לכך שלמשקיעים פרטיים בקרנות פסיביות תהיה אפשרות להצביע עם המניות שלהם, צעד שנועד לצמצם את כוחן של בלקרוק ודומותיה.

גם בקבוצת וונגארד (Vanguard Group) ובתאגיד סטייט סטריט (State Street Corp), שתי היריבות הגדולות ביותר של בלקרוק, צוותי ההובלה קטנים. בוונגארד יש כ־60 אנליסטים הממוקדים בהובלת ההשקעות. בסטייט סטריט לא מגלים מה גודל צוות ההובלה, אבל במאמר של המגזין האקדמי Columbia Law Review מ־2020 על משילות תאגידית העריכו שהצוות כולל 12 איש. מאז פרסום המאמר גדל הצוות, אמר דובר של החברה.

מנכ"ל בלקרוק לארי פינק אמר שהוא רוצה להגיע לנקודה שבה כל המשקיעים הפרטיים יהיו מסוגלים להצביע עם המניות שלהם. החברה העניקה אפשרות זו למשקיעים מוסדיים השולטים בנכסים בשווי כ־2.3 טריליון דולר. משקיעים המייצגים בערך רבע מהסכום הזה קיבלו את הצעתה של בלקרוק.

לעת עתה, צוות ההובלה דואג למי שלא יכולים או לא מוכנים להצביע על המניות שלהם.

זה משחק תפקיד חשוב במיוחד למשקיעים בקרנות מדדים בגלל שלהם "אין את האופציה למכור אחזקות בחברות שלא מציגות את הביצועים שציפו להם", כך כתבה בלקרוק בדו"ח מפברואר על העדיפויות שלה לעונת הפרוקסי של 2022.

רמת ותק ממוצעת של 15 שנה

צוות הובלת ההשקעות מובל על ידי סנדי בוס, שבמשך שני עשורים הייתה במקינסי לפני שהצטרפה לבלקרוק באפריל 2020.

האנליסטים בחברה משתנים ברמת הוותק שלהם - בממוצע הם בתחום כבר 15 שנה - אבל חלקם רק סיימו לימודים, כך אמר אחד המנהלים הבכירים בבלקרוק. צוות האנליסטים כולל מדעני אקלים, מהנדסים ומומחים למשילות תאגידית. הם דוברים בסך הכל 20 שפות ועובדים בעשר מדינות שונות.

כל אנליסט בצוות מקבל אחריות לכיסוי תעשייה מסוימת. הם מנתחים את דוחות הפרוקסי של החברות ומחקרים שמתפרסמים על ידי צדדים שלישיים, כולל דירוגי ESG (סביבה, חברה ומשילות תאגידית) של MSCI וציוני שקיפות במשילות תאגידית מהמרכז לאחריותיות פוליטית, עמותה לא מפלגתית. כמו כן, עושים האנליסטים מחקר עצמאי משלהם.

הצוות מנוי על המחקרים של Institutional Shareholder Services ושל Glass lewis אבל לא "מבצע בעיניים עצומות" את המלצות ההצבעה של חברות ייעוץ הפרוקסי, כך נכתב על ידי בלקרוק בדו"ח לאחרונה.

חברת ISS עוזרת לצוות ההובלה לסנן הצעות שגרתיות ולא נתונות במחלוקת. כל ההצעות האחרות נשלחות לצוות ההובלה לבדיקה. העדיפויות הגדולות ביותר של הצוות הן איכות הדירקטוריון, האסטרטגיה והחוסן הפיננסי, פיצוי בכירים ונושאים של אקלים ושל כוח העובדים.

משקיעים אקטיביסטים המבקשים לנער דירקטוריונים של חברות לעתים פונים לצוות ההובלה באופן ישיר. בחלק מהמקרים, הם מציגים את המועמדים שלהם לדירקטורים לחברי צוות ההובלה - באופן אישי, או מאז תחילת המגיפה, וירטואלי.