מירוץ של הרגע האחרון לתקן את המהלך לביטול התכנון בביצים

ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית הגיש שתי הצעות לתיקון הרפורמה בענף הביצים: האחת, הפחתת המכסים תעוגן בחוק ולא תימסר לשיקול דעת השר, השניה היא שוועדת המכסות, שמחלקת את מכסות הייצור בפועל תצא מיידית משליטת הלולנים ותהיה בידי משרד החקלאות

ח''כ שמחה רוטמן / צילום: דוברות הכנסת
ח''כ שמחה רוטמן / צילום: דוברות הכנסת

היום (ה') בוועדת הכלכלה, ח"כ שמחה רוטמן הגיש נושא חדש לתיקון הרפורמה בביצים. בשבוע שעבר, הושגה פשרה בין משרד החקלאות בראשות השר עודד פורר לבין ארגוני הלולנים. על פי הפשרה, התכנון הריכוזי בענף צפוי להתבטל, כך שתוך 10 שנים יהיה ניתן להחזיק תרנוגלות מטילות ולייצר ביצים בלי צורך במכסה מיוחדת ממשרד החקלאות. בנוסף, המכס על יבוא ביצים מחו"ל שהיום עומד על 30 אגורות לביצה יירד ל-15 אגורות, ובהמשך ל-10 אגורות. כלומר, על אריזה של 12 ביצים יוטל מכס של 1.2 שקלים ולא 3.6 שקלים. בתמורה, משרד החקלאות מתחייב לתמיכה בענף בשווי 480 מיליון שקלים שייפרסו על פני העשור הקרוב, לרבות סיוע למעבר מלולי סוללה מיושנים ללולים מרווחים ומתקדמים יותר, ולפיצוי הפורשים מהענף בעקבות הרפורמה.

עם זאת, בדיון שנערך היום בוועדת הכלכלה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הגיש שתי הצעות לתיקון הרפורמה: האחת, הפחתת המכסים תעוגן בחוק ולא תימסר לשיקול דעת השר. החשש הוא שבממשלות עתידיות שר החקלאות יחזיק באג'נדה אחרת, ולא יסכים להוריד את המכסים בהתאם לרפורמה כדי לבלום את התחרות מחו"ל. ההצעה השניה היא שוועדת המכסות, שמחלקת את מכסות הייצור בפועל תצא מיידית משליטת הלולנים ותהיה בידי משרד החקלאות.

היום, משרד החקלאות קובע את סך המכסות השנתי, אך מועצת הלול (שנמצאת בשליטת המגדלים) היא זו שמחלקת אותן בפועל בין הלולנים. בדצמבר האחרון, משרד החקלאות הרחיב את מכסות הביצים ב-500 מיליון ביצים בשנה, אך מועצת הלול חילקה בפועל 29 מיליון - 6% בלבד ממה שהוקצה. 94% נשארו כמכסות תיאורטיות בלבד. רוטמן מציע להפקיע סמכות זאת ממועצת הלול ולהעבירה למשרד החקלאות, במטרה ליישם בפועל את הגדלת המכסות היום ובעתיד.

ההצעות של רוטמן הופכות לבעייתיות במיוחד לאור לוח הזמנים הקצר בו נדרש דיון בהן: מדובר לטענת רוטמן בנושא חדש, מה שדורש דיון נוסף בוועדת הכנסת כדי לקבוע האם מדובר בנושא שכבר היה קיים במסגרת הצעת החוק המקורית או לא. רק לאחר מכן יהיה אפשר להחזיר את הדיון חזרה לוועדת הכלכלה להצבעה. לא ברור כמה מהר יהיה ניתן לעשות זאת לפני ההצבעה על פיזור הכנסת בשבוע הבא, וכעת הרפורמה כולה תלוי, אולי, בהסכמה עם רוטמן.

ח"כ שמחה רוטמן אומר כי "משרד החקלאות שיחרר לשוק מכסות בגובה חצי מיליארד בצים לגדל באופן פרטי ומועצת הלול חסמה את זה. מנגנון חלוקת המכסות של מועצת הלול פוגע בכולנו, גורם לכך שישראל היא אחת המדינות היקרות בעולם במחירי הבצים והמשק כולו נתון למשטר של מקורביזם. לתת את זכות הווטו בחלוקת המכסות למגדלים הקיימים הופך את כל אזרחי ישראל ובמיוחד את השכבות החלשות לשבויים בידי קומץ מגדלים שגם פוגעים במאות ובאלפי חקלאים נוספים שמשוועים לקבל מכסות וליישב את ארץ ישראל".