ניתוח טכני: עידן התמימות, גרסת מטבעות הקריפטו

אחרי עשרות שנים בשוק ההון אני עדיין נדהם מתכונה המשותפת לרבים מהמשקיעים - הרצון הבלתי נשלט להתעשר במהירות • כיום הביטקוין מסמל את כל מה שעקום בתפיסת המשקיעים החדשים

 
  

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

הכותב הוא מנתח טכני בבורסהגרף מקבוצת קו מנחה 

לפעמים אני מתקשה להאמין כמה נאיבים מסתובבים בעולמנו. 

בשלושת העשורים שאני בשוק נחשפתי ללא מעט נכסים פיננסיים שהמכנה המשותף שלהם היה "get rich quick". אם זכרוני אינו מטעני זה החל עם אופציות המעו"ף בשלהי שנות התשעים, עבר לשוק המט"ח הלא מפוקח שהציע מינופים של עד פי 400, דרך שנה אחת של מכירת יהלומים פיקטיביים, עבור במטבעות קריפטוגרפיים והייפ ה-NFT - שגווע והתפוגג. אני משוכנע שבדרך היו עוד כמה שפספסתי.

המכנה המשותף לכל אלה הוא הרצון הבלתי נשלט להתעשר במהירות. למצוא את המפתח למערה של עליבבא, לקצר את הדרך. העניין הוא שלא מדובר רק בדור הצעיר, שכן השאיפה הזאת חוצת דורות ואפשר למצוא בטרנדים החולפים הללו את מיטב בנינו.

הפעם בחרתי לדבר על הייצוג התורן של כל אלה, הביטקוין. ושלא תבינו מזה שאני נגד. פשוט בתפיסה שלי המשחק הבורסאי, ולא משנה היכן אתה משחק אותו, הוא לא משחק על כסף אלא על החלטות ומניעים. ומי שהלך לשוק ההון ולא חזר משם אותו אדם, הלך מתוך תפיסות מוטעות ומניעים כושלים.

ה'טיסה לחלל' של הביטקוין הסתיימה למעשה ברבעון האחרון של 2021. בגרף המצורף אפשר לראות את הנר השלישי מהסוף. זהו נר של מוכרים. הגוף שלו קטן ותקוע בחלקו התחתון של הנר והצללית העליונה ארוכה כמו הגלות. נר זה, כשהוא מופיע לאחר מהלכי עליות, אינו נתון לפרשנות. המוכרים הגיעו.

המסר: המוכרים מוכנים למכור כל כמות ביטקוין במחיר קבוע מראש

בגרף החודשי, שבו כל נר מייצג חודש קלנדרי שלם, אפשר לראות מה קרה מעל מחיר של 61,400 דולר למטבע. שימו לב שהדבר היחידי שבולט מעל למחיר זו הצללית העליונה של הנר המייצגת את המוכרים. נקודות השיא כבר אינן עולות, וזה היה מסר ברור שהמוכרים מוכנים למכור כל כמות במחיר קבוע מראש. הרצף, למי שתוהה, נמצא בירידה הן בגרף הרבעוני והן בגרף החודשי, והמסר כאן שלילי.

רצף יורד מעיד על עלייה משמעותית ברמת הסיכון. הנרות האדומים מעידים על שליטה של המוכרים. מחיר הנעילה של כל נר מצוי מתחת לנמוך של הנר הקודם. כך שכל עלייה כעת של הביטקוין תהיה חייבת להילקח עם יותר מקורט מלח.

בגרף השבועי המצב לא פחות גרוע. כאן כבר אפשר לראות מגמת ירידה כאשר נקודות השיא והשפל, המייצגות בהתאמה את המוכרים והקונים, מסודרות במבנה יורד, מה שמעיד על קונצנזוס לגבי הכיוון. ולא רק זאת, אלא שהרצף יורד ומדדי המומנטום מצביעים על צבירה כמעט בלתי נשלטת של תאוצה דרומה. העובדה ששלושת ממדי הזמן עד כה מציירים את אותה התמונה, מעלה את הסבירות שכל עלייה בתקופה הקרובה תהיה קצרת מועד.

בלוטת החמדנות מפריעה ללמוד את השיעור הבסיסי

ובגרף היומי? שם אפשר לראות את הקונים מגיעים. ציידי הזדמנויות, חלקם מהסוג שחושב שאפשר להרוויח מכל תנועה בשוק, ועוד ערב-רב של כאלה שעדיין לא למדו את אחד השיעורים החשובים ביותר במסחר בורסאי - לך רק בכיוון המגמה. ואם המגמה היא מגמת ירידה, אז או שתהיה בחוץ או שתחפש עסקאות למכירה בחסר.

לסיכום, דור הולך ודור בא, אבל בלוטת החמדנות לעולם נשארת. מי שיילך אחרי הבטחות שווא לתשואה קבועה, להתעשרות מהירה וכל מיני טריקים, שטיקים ושאר מרעין בשין, לעולם לא יגיע אל הגביע הקדוש.