זעזוע בהפועלים: שני חברי הנהלה בכירים עוזבים. אלו המחליפים

דירקטוריון הבנק אישר שורה של שינויים ארגוניים שמוביל המנכ"ל לאחר ששני בכירים הודיעו על עזיבתם • המשנה למנכ"ל צחי כהן, שעומד בראש החטיבה העסקית, פורש ואילו המשנה למנכ"ל גולן שרמן, הממונה על חטיבת החדשנות והאסטרטגיה, ייצא לחל"ת • חטיבת החדשנות והאסטרטגיה תפוצל בין חטיבות הבנק

צחי כהן / צילום: איל יצהר
צחי כהן / צילום: איל יצהר

טלטלה בהפועלים: הבנק נאלץ לבצע שינויים מהותיים במבנה הארגוני ובהנהלת הבנק בעקבות החלטתם של שני משנים למנכ"ל, שמכהנים גם כחברי הנהלה, על הפסקת עבודתם, אחד מהם באופן זמני והשני בשל פרישה מהבנק. משנה למנכ"ל הבנק גולן שרמן, המכהן כממונה על חטיבת החדשנות והאסטרטגיה וחבר הנהלת הבנק ב-4 וחצי השנים האחרונות, ייצא לחל"ת, בתום 27 שנות עבודה בבנק. במקביל, משנה למנכ"ל הבנק צחי כהן, המכהן כממונה על החטיבה העסקית, הודיע על כוונתו לפרוש מהבנק לאחר 28 שנות עבודה, מתוכן כעשור כחבר הנהלה.

בבנק הפועלים מסרו כי דירקטוריון הבנק אישר הבוקר את המלצת המנכ"ל, דב קוטלר, לבצע שינויים במבנה הארגוני ובהנהלת הבנק, וזאת על מנת לייצר מיקוד טוב יותר של הפיתוח העסקי ולקדם את יעדי הבנק, בדומה לפעילות החטיבות בבנקים בינלאומיים.

בעקבות יציאתו של שרמן לחל"ת, החליט הבנק לפצל את יחידות חטיבת החדשנות והאסטרטגיה עליהן הוא היה אחראי בין חטיבות הבנק. חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית, בראשות המשנה למנכ"ל ידין ענתבי, תרכז את זרוע ההשקעות והפיתוח העסקי האסטרטגי של הבנק, ובנוסף לפועלים אקוויטי (זרוע ההשקעות הריאליות של הבנק) היא תקבל לאחריותה גם את יחידות הפיתוח העסקי התאגידי וביט. יחידות האסטרטגיה, דאטה ואנליטיקה, שהיו גם הם תחת אחריותו של שרמן, יועברו מחטיבת החדשנות והאסטרטגיה לאחריות החטיבה הפיננסית, בראשות המשנה למנכ"ל רם גב.

שרמן הוביל את מהפכת התשלומים בביט ואת השתלטותה על שוק התשלומים בישראל, כשעל פי הערכות היא חולשת על כ-80% מהשוק. זאת על ידי מעבר מאפליקציה של העברת כספים בין אנשים לאפליקציית תשלומי המאפשרת תשלום בקניות און ליין, קבלת זיכויים בביטוח, תשלומי חשבונות ועוד עבור כ-3 מיליון לקוחות פעילים. הוא היה אחראי גם על יצירת שיתופי פעולה עם פינטקים ועל גיבוש תוכניות העבודה הבנקאיות לשנים הבאות במסגרת החזון האסטרטגי של הבנק. בתפקידו הקודם עמד בראש האגף הקמעונאי בחטיבה הקמעונאית וניהל מעל ל-200 סניפים.

ראש החטיבה העסקית פורש בשיא התחרות על האשראי

השינוי המשמעותי בהנהלת הבנק הוא כאמור עזיבתו של צחי כהן את החטיבה העסקית. כהן מילא מגוון של תפקידים בחטיבה העסקית ובשנת 2012 מונה למשנה למנכ"ל וממונה על החטיבה לניהול סיכונים. בשנת 2018 מונה לממונה על החטיבה העסקית. החטיבה בהובלתו הגדילה את היקף פעילותה ואת מובילותה בתחומי הבנקאות העסקית והמסחרית במגוון ענפי המשק ובכלל זה בתחום מימון פרויקטים בתחום התשתיות, התחבורה, התעשייה, מלונאות ושוק ההון, וכן בתחומי הנדל"ן ובפרט הנדל"ן למגורים. בנוסף, הוקמה יחידת פועלים היי-טק בחטיבה העסקית.

האשראי, הן לאנשים פרטיים והן לחברות ולבתי עסק הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המערכת הבנקאית בשנים האחרונות ומייצר תחרות עזה בין הבנקים, כך שעזיבתו של כהן בתקופה זו מהווה אירוע משמעותי עבר בנק הפועלים.

נכון לסוף הרבעון השלישי העניק בנק הפועלים  אשראי עסקי ומסחרי בהיקף של 153.6 מיליארד שקל, גידול של 3% לעומת מרץ 2021. בתקופה זו גדל במיוחד האשראי שנתן הבנק לתחומי הבינוי והנדל"ן עד כדי שהבנק נאלץ לעצור חלק מהעסקאות ולוותר על אחרות, כיוון שהגיע לתקרה המותרת על פי הוראות בנק ישראל (26% מתיק האשראי שיוקצה למימון פרויקטי בינוי ותשתיות).

בעקבות הצמיחה המואצת בתחום האשראי, שהביאה את הבנק להתקרב לתקרת יחס הלימות ההון, החליטו בבנק הפועלים, בראשות המנכ"ל דב קוטלר, לעצור את חלוקת הדיבידנד בשני הרבעונים האחרונים. תחילה בגין רווחי הרבעון האחרון של 2021 ובחודש שעבר בגין רווחי הרבעון הראשון של 2022. זאת כדי לשמר את ההון של הבנק, שחלק ממנו מחויבים כל הבנקים לרתק עבור כל הקצאת אשראי שנותן הבנק.

במקומו של צחי כהן ימונה איתמר פורמן, המכהן כיום כמנהל האגף העסקי בחטיבה העסקית, ובמשך 23 שנות עבודתו בבנק כיהן גם כמנהל סקטור תשתיות, אנרגיה ושוק ההון, ובתפקידים נוספים בחטיבה העסקית ובחטיבת שווקים פיננסים. פורמן בעל תואר ראשון בכלכלה וניהול מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל-אביב.

עוד הוחלט במסגרת השינוי במבנה הבנק כי חשבות הבנק תופרד מהחטיבה הפיננסית, והחשבונאי הראשי גיא כליף יוכפף ישירות למנכ"ל הבנק. השינויים הארגוניים אמורים להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, כאשר מינויו של פורמן לממונה על החטיבה העסקית כפוף לאישור המפקח על הבנקים.

ראובן קרופיק, יו"ר דירקטוריון הבנק: "התאמת המבנה הארגוני והתפקודי של הנהלת הבנק מהווה מענה אופטימלי הן לשינויים המחויבים בעקבות החלטות אישיות של מנהלים, והן לדפוסים העסקיים והמבניים המתגבשים בשווקים בימינו. הצעד הנוכחי הוא המשך המגמה של יעילות עסקית ושיפור השירות שהחלה עם הקמת החטיבה לשירותים בנקאיים עליה הודענו זה מכבר. דירקטוריון הבנק מביע את הערכתו הגדולה ואת תודתו המיוחדת לצחי כהן ולגולן שרמן, על תרומתם האיכותית ורבת ההישגים לאורך שנים רבות בשירות הבנק, ומאחל להם את כל ההצלחה האפשרית ביוזמותיהם העתידיות".

דב קוטלר, מנכ"ל הבנק: "לגולן שרמן ולצחי כהן תרומה משמעותית להישגי הבנק בשנים האחרונות ובמימוש יעדיו הכוללים צמיחה עסקית בבנקאות המסורתית ופיתוח הבנקאות המתחדשת בסביבה תחרותית. לגולן רקורד של עשייה רחבה והכרות מעמיקה ורב ערוצית עם העולם הבנקאי המסורתי והטכנולוגי גם יחד. יכולותיו אלה הובילו את חטיבת החדשנות האסטרטגיה להישגים ניכרים. החטיבה העסקית בהובלתו של צחי תרמה לפיתוח המשק והתשתיות בישראל. הישגי החטיבה העסקית תחת ניהולו הושגו במידה רבה בזכות כישוריו הייחודיים ויכולותיו האישיות והבינאישיות להוביל מהלכים מורכבים, תוך התאמת עולם הבנקאות למציאות המשתנה ולדרישות השוק. האתגר בתחום זה גבוה במיוחד מאחר וללקוחות הסקטור העסקי ישנם בשוק תחליפים רבים לאשראי הבנקאי. אני בטוח שפועלם ותרומתם לבנק יישאו פרי גם בשנים הבאות. בשם הנהלת בנק הפועלים, אני מאחל לשניהם הצלחה רבה בהמשך דרכם".