הצוללת | פודקאסט

"אם יש מפלצת רב ראשית בעולם הכלכלי - זו סטגפלציה"

משבר הקורונה, סגרים שעדיין קיימים בסין, מלחמה במזרח-אירופה ומשבר כלכלי - כל האלה משנים את יחסי הכוחות שבין המעצמות הגדולות בעולם. איך הגיאופוליטיקה מעצבת ומשפיעה על הכלכלה ומה הקשר לחיינו בישראל • פאנל גיאופוליטיקה מתוך כנס "כלכלה בטלטלה" בגרסת הפודקאסט • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

הגיאופוליטיקה היא שעומדת בבסיס הטלטלות שעוברות על הכלכלה העולמית בחודשים האחרונים. זה התחיל עם משבר הקורונה - שעוד לא נעלמה מהעולם - והמשיך עם המלחמה במזרח-אירופה. וכעת המשבר הכלכלי ממשיך ומשנה את יחסי הכוחות שבין המעצמות הגדולות בעולם. 

רק לפני כשבועיים הסביר ג'רום פאוול, יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב - הפד - ששורת שינויים מסוג זה שמתרחשים כיום בעולם, מניעים כיום את הכלכלה. הוא הוסיף, כי הם שונים מאוד מהכוחות שאותם הכרנו בעבר. במילים אחרות, כדי להבין לאן הולכים הכלכלה והשווקים בימינו, צריך להבין גם בגיאופוליטיקה.

אכן, רק לפני כשבועיים הסביר ג'רום פאוול, יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב - הפד - ששורת שינויים מסוג זה שמתרחשים כיום בעולם, מניעים כיום את הכלכלה. הוא הוסיף, כי הם שונים מאוד מהכוחות שאותם הכרנו בעבר. 

בשבוע שעבר, במסגרת כנס של גלובס שנערך בשיתוף בנק הפועלים, תחת הכותרת "כלכלה בטלטלה" ניסו שורה של מומחים לנתח איך הגיאופוליטיקה משפיעה על הכלכלה, לאן היא עשויה להוביל אותה ואיך זה משפיע על הישראל. המומחים הם: פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אוניברסיטת ת"א; גליה לביא, חוקרת מדיניות החוץ של סין במזרח התיכון ויחסי סין-ארה"ב, גם היא מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, אונ' ת"א; אלוף במיל. גיורא איילנד, בעבר ראש המועצה לביטחון לאומי; ואלון פנקס, בעבר קונסול כללי בניו יורק, ראש מטה ויועץ מדיני לארבעה שרי חוץ.

בכל הנוגע למשבר הכלכלי שפרץ ברחבי העולם על רקע אותן נסיבות גיאו-פוליטיות, אמר טרכטנברג: " אם יש מפלצת רב ראשית בעולם הכלכלי זו סטגפלציה. הצירוף הקטלני הזה בין עליית מחירים לבין מיתון גורם לכך שהכלים שיש בארגז הכלים נוגדים זה את זה. מה שלא נעשה, יהיה גרוע. אין שום מדינה שיכולה לחמוק מהשפעת ההאטה הכלכלית והאינפלציה שפוקדות את העולם. עד כמה אנחנו נרגיש את זה בכיס? זה כבר תלוי במדיניות".

הפאנל, שהתקיים במסגרת כנס "כלכלה בטלטלה" בשיתוף בנק הפועלים, גם עומד בבסיס הפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".