הדלק מתייקר, גם החשמל בדרך: האתגר הכלכלי הראשון שצפוי לממשלת המעבר

מחיר ליטר דלק חצה את רף ה-8 שקלים לראשונה מאז 2012 וגם ברשות החשמל נערכים לקראת התייקרות התעריפים של כ-10% • אלא שברקע פיזור הכנסת, ספק אם האוצר יוכל למתן את עליות המחירים

יאיר לפיד, ראש הממשלה החלופית / צילום: יוסי זמיר
יאיר לפיד, ראש הממשלה החלופית / צילום: יוסי זמיר

מחיר הדלק חוצה את רף שמונה השקלים לליטר לראשונה מאז 2012. עלות ליטר בנזין תתייקר ב-36 אגורות לכדי 8.08 שקל בחצות הלילה שבין היום למחר- עלייה של 4.6% בחודש. אם הקצב הזה יימשך, על רקע משבר הנפט בעולם והמלחמה באוקראינה, בעוד חודש ישבור מחיר הבנזין בישראל שיא של כל הזמנים.

אף שר אוצר לא רוצה שמחיר הדלק הגבוה בהיסטוריה יירשם על המשמרת שלו, על אחת כמה וכמה בעיצומה של מערכת בחירות. אביגדור ליברמן עושה בחודשים האחרונים כמעט כל שביכולתו כדי להפחית את מס הבלו על הדלק, אבל גם בתחזיות האופטימיות ביותר, הוא כבר לא יצליח לעשות זאת לפני עדכון המחיר הבא בסוף יולי.

ליברמן הכריז בשבוע שעבר על הורדה של מס הבלו על הדלק עד לסוף חודש אוקטובר. הוא קיווה להספיק לחתום על צו בנושא עוד לפני ההתייקרות שתירשם הלילה. חתימה כזאת הייתה גורמת לתעריף לרדת ל-7.58 שקל לליטר, במקום לעלות כאמור ל-8.08 שקל לליטר. ליברמן כבר חתם על צו דומה באפריל האחרון, אז הפחית את הבלו על הדלק ב-50 אגורות, אבל הפעם המשימה הפכה מורכבת הרבה יותר בגלל המצב הפוליטי.

 
  

ההנחה המובטחת מאחרת

שר האוצר הודיע על כוונתו להפחית את הבלו שעות ספורות לאחר ההודעה המשותפת של ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, וראש הממשלה הנכנס, יאיר לפיד, על כוונתם לפזר את הכנסת. כל החלטה שמתקבלת אחרי הודעתם של לפיד ובנט נחשבת מבחינה משפטית ככזאת שנעשית בתקופת בחירות ולכן מצריכה אישורים משפטיים מיוחדים. כך שמעבר לעבודה הרגילה של האוצר ורשות המסים על הכנת הצו, נדרשת כאן גם חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה שתאשר כי לא מדובר בכלכלת בחירות פסולה.

במקביל לפרסום מחיר הדלק החדש על ידי משרד האנרגיה, הודיעה רשות המסים אתמול כי היא מקדמת יחד עם משרד האוצר "פרסום להערות הציבור של צו המאריך את ההפחתה במס על הבנזין, העומדת על חצי שקל לליטר, עד ל-9 באוגוסט. כמו כן, החל מ-10 באוגוסט, בתנאים שיקבעו בצו, תיקבע הפחתה נוספת של עוד חצי שקל, כך שממועד זה מחירו של ליטר בנזין יפחת בשקל אחד וזאת עד ל-15 בנובמבר 2022".

במילים אחרות, ההנחה שהבטיח ליברמן לציבור הנהגים לא תספיק להיכנס לתוקף עם פרסום התעריפים הבא בעוד חודש. ולא בטוח שהיא תיכנס לתוקף גם ב-10 באוגוסט. הגורמים הרלוונטיים לא חושפים האם התקבל כבר אישור משרד המשפטים (הגורם שעיכב עד כה את פרסום הצו) להכפיל את ההוזלה על הבלו מחצי שקל לשקל.

החשש מכלכלת בחירות

מבחינת היועמ"שית, ישנם מספר כללים שצריכים להתקיים כדי שתוכל לאשר הטבות כספיות לציבור מסוג זה בתקופת בחירות. שיקול אחד הוא המשכיות הצעדים. צעדים שהתחילו לפני הבחירות יכולות להמשיך, אבל תוכניות חדשות אמורות להיפסל. לעמדת אנשי האוצר המקדמים את הרחבת ההוזלה על הבלו בהתאם להוראת ליברמן, מדובר בצעד שממשיך באופן טבעי את הורדת המס שננקטה באפריל. ליברמן אף דאג להדגיש שמנכ"ל משרדו, רם בלינקוב, והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, החלו בעבודת המטה על הורדת הבלו המחודשת טרם ההודעה של בנט ולפיד על פיזור הכנסת.

קריטריון נוסף שעומד בפני היועצים המשפטיים בדרכם לאשר הורדת מס בתקופת בחירות הוא נחיצות המהלך. ההתייקרות האובייקטיבית של הנפט בעולם והזינוק במחירים בתחנות הדלק נותנת רוח גבית לאישור מהלך שכזה. מנגד, התנגדות של חלק מגורמי המקצוע באוצר להפחתת הבלו מחלישה את טיעון הנחיצות.

גם מחירי החשמל יעלו?

בשבוע הבא תקיים רשות החשמל ישיבה לקראת העלאת תעריפי החשמל. ברשות תכננו לייקר את החשמל כבר לפני חודש, על רקע הזינוק במחירי הפחם בעולם, אך ההתייקרות לצרכן נדחתה עד כה. כעת, במשק האנרגיה לוחצים להוציא אותה לפועל לקראת יולי כשברקע נשמעות טענות ללחצים פוליטיים על רשות החשמל שלא לאשר עליות מחירים.

מדובר בהתייקרות שנייה במהלך 2022, לאחר שבסוף ינואר כבר עלה החשמל הביתי בשיעור של 5.7%. לרוב, מחיר החשמל מתעדכן אחת לשנה, אלא שמאז העדכון האחרון, מחירי הפחם בעולם (שבאמצעותו מיוצר 23% מהחשמל בישראל) כמעט שהוכפלו, מכ-210 דולר לטון לכ-380 דולר לטון. לפי הערכות במשק האנרגיה, שיעור עליית מחיר החשמל צפוי לנוע סביב 10%.

משק החשמל הוא משק סגור והמחירים נקבעים לפי עלויות הייצור של חברת החשמל. כך שלמרות שהממשלה לא רוצה להיות חתומה רגע לפני קמפיין על עלייה ביוקר המחייה, משרד האוצר כבר ניצל את הקלף העיקרי שהיה בידו מול התייקרות תעריפי החשמל. בפברואר האחרון, שבועות ספורים אחרי ההתייקרות הקודמת, האוצר החליט לבטל את מס הבלו על הפחם, שעמד על 105 שקל לטון. מהלך זה כבר קיזז חלק מההתייקרות הקודמת, והוא יישאר בתוקף עד סוף מרץ 2023.