מנכ"ל רשות החדשנות: "לא להעביר את הרשות למשרד המדע לפני הבחירות"

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים להקמת הממשלה ה-36, הוחלט להעביר את רשות החדשנות ממשרד הכלכלה למשרד המדע • אלא שהממשלה לא השלימה את שינויי החקיקה הדרושים וכעת רוצה לאשר אותם רגע לפני הבחירות

דרור בין, מנכ''ל רשות החדשנות / צילום: איל יצהר
דרור בין, מנכ''ל רשות החדשנות / צילום: איל יצהר

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים להקמת הממשלה ה-36, ממשלת בנט-לפיד, שהושבעה ביוני 2021, הוחלט להעביר את רשות החדשנות, הגוף האחראי על קידום ההייטק הישראלי, מכפיפות למשרד הכלכלה למשרד המדע והטכנולוגיה (שהפך למשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה). מי שקיבלה את תיק המדע והטכנולוגיה, כולל רשות החדשנות, היא השרה אורית פרקש-הכהן מכחול לבן.

אף שמעבר זה בוצע דה פקטו עם השבעת הממשלה, הוא דורש תיקון בחקיקה כדי להשלים אותו. אלא שעד היום, שנה לאחר השבעת הממשלה, תיקוני החקיקה שיסדירו את המעבר לא הושלמו. התיקונים עברו בקריאה ראשונה בלבד והיום (ד') עלו לדיון בוועדת הכספים להכנה לקריאה שנייה ושלישית. אלא שכעת עלתה כלפי הממשלה הטענה כי היא ממשיכה לקדם מעבר כזה בין משרדים ערב פיזור הכנסת והליכה לבחירות.

טענה זו עלתה על ידי נציגי האופוזיציה בוועדה כמו ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וח"כ ינון אזולאי (ש"ס). "דברים שמשליכים על הממשלה הבאה לא עושים ערב בחירות. אולי הממשלה הבאה תרצה להעביר את רשות החדשנות למשרד אחר?", אמר גפני.

גם מנכ"ל רשות החדשנות מתנגד למהלך

דעה דומה נשמעה גם ממנכ"ל רשות החדשנות דרור בין, שגם הוא התנגד לביצוע ההעברה בחוק כרגע. "אני מאוד חושש מהעברה ממשרד למשרד ערב הבחירות ואני לא רואה דחיפות בכך. ראיתי איך גופים אחרים עוברים ממשרד למשרד וזה לא בריא. נכון לחכות כמה חודשים לממשלה הבאה", אמר בין.

בתגובה טען איתן גינזבורג מכחול לבן כי החוק הונח כבר לפני זמן על שולחן הכנסת ולכן אין מדובר על מחטף לפני בחירות. "ההחלטה של הממשלה הייתה לרכז את כל תחום החדשנות תחת משרד החדשנות, מדע וטכנולוגיה".

אחת הסיבות לכך שההעברה החוקית של רשות החדשנות נתקעה במשך שנה הייתה אי הסכמות בין השרה פרקש-הכהן לבין מנהלי רשות החדשנות. פרקש-הכהן ביקשה לנצל את תיקון החקיקה הנדרש כדי לשנות עוד סעיפים במערכת היחסים בין השר הממונה לבין רשות החדשנות, אך ברשות סברו כי תהיה בכך פגיעה בעצמאות של הרשות כתאגיד סטטוטורי. כך במשך חודשים התווכחו הצדדים על ניסוחים.

בסופו של דבר הגיעו הצדדים לנוסח מוסכם, שהגיע לכנסת, אך המתח בין לשכת השרה פרקש-הכהן לבין רשות החדשנות הורגש גם היום בוועדה. אחד הסעיפים שכלולים בתיקון החקיקה נוגע למתן אפשרות לשר הממונה לדרוש מהרשות בהודעה בכתב, לגבש עמדה, המלצה או חוות דעת.

בפגישה טען ראש המטה של פרקש-הכהן, יונתן יהוסף, כי מידע שביקשה השרה מרשות החדשנות לא התקבל ולכן יש צורך בסעיף המדובר. "המידע לא מגיע באופן מלא. אנחנו מבקשים מידע והוא מגיע חלקית", אמר יהוסף. מנכ"ל רשות החדשנות ויו"ר הרשות ד"ר עמי אפלבום דחו דברים אלו ואמרו כי אינם זוכרים מקרים שמידע לא הועבר.

על אף ההסתיגויות, ועדת הכספים צפויה לאשר את העברת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה בסיום הדיון.