מי מודאג מהצוואה שישאיר מאחוריו וורן באפט

המיליארדר מאומהה הבטיח לתרום 99% מהונו, אך קיימים סימנים לכך שהקרן שתקבל את החלק הארי של העיזבון של באפט היא דווקא קרן שתומכת בזכות לבצע הפלות, ולא קרן ביל ומלינדה גייטס, שלה הוא העביר למעלה מ־80% מסך תרומותיו עד כה, והיה צפוי כי ימשיך לתרום לה באותו הקצב

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט החזיק את הקלפים קרוב לחזה במשך זמן רב בכל הנוגע לתוכניות ההשקעה שלו. כעת, עמותות כולל קרן "ביל ומלינדה גייטס" ממהרות להתכוונן לקראת שינויים אפשריים בדפוסי התרומה העתידיים שלו. התוצאות עלולות לשנות באופן דרמטי את עולם הפילנתרופיה.

ב־2006, המיליארדר מאומהה נתן הבטחה פומבית, שהייתה שווה עשרות מיליארדי דולרים: הוא הכריז כי יקצה 85% מהנתח שלו ב"ברקשייר הת'אוויי", לצדקה, כאשר הרוב יועבר לקרן גייטס - קרן תרומות בינלאומית המנוהלת על ידי חבריו הוותיקים. במכתב פומבי הוא כתב שהוא "מתחייב באופן בלתי ניתן לשינוי לתרום באופן שנתי מניות 'B' של ברקשייר הת'אוויי לקרן גייטס עד סוף ימי חיי".

מה שפחות ברור הוא מה יקרה עם המניות שלא חולקו, לאחר שבאפט, שבאוגוסט הקרוב יחגוג 92, ימות.

במשך שנים, קרן גייטס התכוננה לאירוע הזה. העובדים מיהרו למצוא יעדים אפשריים לזרימה לא צפויה של מימון, מאמץ שנתנו לו את הכינוי "פרויקט לינקולן", כך מספרים עובדים לשעבר. ב־2010, באפט הודיע שהוא מתכנן בסופו של דבר לתרום 99% מהונו.

כעת, הכנות דומות נעשות בעמותה אחרת - קרן לא כל כך מוכרת של משפחת באפט התומכת בזכות להפלות. מנהלים בקרן "סוזן תומפסון באפט" מעסיקים עובדים ומשרטטים תוכניות להשקעת סכומי כסף עצומים, שהארגון הקטן אמור לקבל - כך על פי מסמכים שנצפו על ידי וול סטריט ג'ורנל ואנשים שעובדים בקרן כיום ובעבר.

בעוד שבאפט נמנע מלגלות לציבור איך יחולק העיזבון שלו, פקידים בכירים בשתי הקרנות דנו בפגישות פנימיות בכך שהסכום שיישאר בידי הקרן המשפחתית של משפחת באפט עשוי להיות בין 70 ל־100 מיליארד דולר, כך על פי המסמכים וכך חלק מהאנשים ששוחחו עם העיתון. מענק בגודל כזה יהפוך את קרן באפט לאחת מקרנות הנדבנות הגדולות ביותר בעולם.

מ־90 מיליארד דולר ל־200 מיליארד

הנתח של באפט בברקשייר, שהוא למעשה רוב ההון שלו, מוערך כיום בכ־90 מיליארד דולר. מתוכם, כ־56 מיליארד דולר כבר רשומים כהתחייבות לתרומה לאורך זמן לקרן גייטס; 17.4 מיליארד מוקצים לארבע עמותות כולל לקרן באפט; ול־18.7 מיליארד דולר הנותרים עדיין אין יעד, על פי ההצהרות לציבור של באפט וניתוח של וול סטריט ג'ורנל.

מתוך הנחה שמניות ברקשייר יציגו ביצועים הדומים לאלה שהיו להן בעשור האחרון ובאפט ימשיך לתרום כל שנה כפי שעשה עד כה, האחזקות שלו יהיו שוות יותר מ־200 מיליארד דולר בעוד עשור. על פי גורמים המכירים את הפעילות בשתי הקרנות הללו, התכנונים לגבי החלק הזה בעיזבון של באפט, שכבר עובדים עליהם כמה שנים כולל השנה, אינם קשורים למצבו הבריאותי של המיליארדר. בתגובה לשאלות של וול סטריט ג'ורנל, באפט ענה כי "יש כמות רבה של אי דיוקים בדיווח שלכם". מנהלים בקרן גייטס ובקרן באפט לא הגיבו לבקשות תגובה.

ספקולציות פנימיות לגבי כוונותיו של באפט הוסיפו לאי־הוודאות הקיימת בקרן גייטס והסכום שבידיה, כ־50 מיליארד דולר. כשביל גייטס ומלינדה פרנץ' גייטס החלו בהליכי גירושין ב־2021, הם אמרו שימשיכו לעבוד יחד כיושבי ראש של הקרן על שמם. פחות מחודשיים אחר כך, התפטר באפט כנאמן בקרן במסגרת ניסיון של הקרן להביא פיקוח יותר עצמאי. מלינדה גייטס אמרה אחר כך שתעביר נתח גדול יותר מההון שלה לקרנות נדבנות אחרות. במסגרת הסכם הגירושים, הסכימה להתפטר מהקרן ב־2023 אם היא ובעלה יחליטו במשותף שהם כבר לא יכולים לעבוד יחד.

מוקדם יותר השנה, קרן גייטס תיקנה הודעה לעיתונות, שכבר שלחה והסירה ממנה חלק שבו נכתב כי בני הזוג לשעבר ובאפט יקדישו את רוב המשאבים הנותרים שלהם לקרן. דוברת של קרן גייטס אמרה אז לוול סטריט ג'ורנל שההודעה לעיתונות תוקנה "כדי להבהיר טעות שקשורה להבטחות עתידיות", ושהקרן לא יכולה לדבר בשמו של באפט בכל הנוגע לתרומות שלו בעתיד.

גייטס: "באפט ריגש אותי עד דמעות"

בחודש שעבר אמר גייטס, שהגירושים לא הפריעו לפעילות הפילנתרופית ושיבח את התרומות והייעוץ של באפט. "חצי ממה שנכנס לקרן הוא הודות לנדיבות של וורן באפט", אמר גייסט בכנס וועידת המנכ"לים בחסות הוול סטריט ג'ורנל.

ב־14 ביוני, אחרי שבאפט תרם את התרומה השנתית שלו לקרן גייטס, המוערכת בכ־3 מיליארד דולר, גייטס כתב בטוויטר "כשהחליט ב־2006 לתרום את התרומות האלה, הוא ריגש אותי עד דמעות. זה עדיין מרגש אותי עד דמעות".

באפט היה אחד התורמים הגדולים ביותר לקרן גייטס מאז 2006. באותה שנה, התרומה לה התחייב באפט הוערכה בכ־30 מיליארד דולר. ב־17 השנים האחרונות, נתן באפט 58% מהמניות שהבטיח לתרום, אבל העלייה במחיר המניה של ברקשייר הביאה לכך שתרומותיו לקרן, בחישוב של פיצולי מניות ושל המחיר בעת מתן כל אחת מהתרומות השנתיות, כבר הגיעו לכ־36 מיליארד דולר, על פי ניתוח של דיווחים לרשות ניירות ערך.

הניסוח של מכתב ההבטחה של באפט מ־2006 לזוג גייטס משאיר ערפל מסוים לגבי תכניותיו לגבי העזבון שלו לאחר מותו, כך אומרים מומחים לתכנון עיזבונות.

באפט, שהיה אז בן 75, כתב שהוא יתרום תרומות שנתיות בגובה 5% מהמניות הנותרות במהלך חייו - נוסחה שקובעת למעשה כי מבחינה מתמטית בלתי אפשרי להשלים את התרומה לפני שימות. הוא כתב אז גם כי "בקרוב אכתוב צוואה חדשה ושם יהיה מפורט המשך של מחויבות זו - על ידי הפצת שאר המניות המוקצות לנושא או בדרך אחרת - לאחר מותי".

לדברי פרופ' ויקטוריה הנמן מאוניברסיטת קרייטון שבנברסקה, שמתמחה בתכנוני עיזבונות ותכנוני מס, אין מספיק מידע נגיש לציבור שממנו ניתן להסיק כיצד ינוהלו ההתחייבויות של באפט לאחר מותו. לטענתה, אם באפט לא קיבל תמורה כשלהי כנגד ההתחייבות שלו מ־2006, כמו למשל בניין שייקרא על שמו, לא בטוח שניתן יהיה לאכוף את השלמת התרומה.

"איך נפזר את התרומות אחרי מותו?"

למרות אי־הוודאות לכאורה, הרבה עובדים בקרן גייטס מניחים כבר שנים ארוכות שהקרן בסופו של דבר תקבל את הכמות המלאה של המניות שהבטיח באפט וכן את רוב המניות שלא הבטיח, כך אמרו אנשים שעבדו עם הקרן.

 
  

בציפייה להזרמת הכספים המובטחת, מנכ"ל הקרן, עשרות עובדים ויועצים מחברת הייעוץ מקינזי השתתפו בניתוח וכתיבת תוכניות־עתידיות במסגרת מה שזכה לכינוי 'פרויקט לינקולן'. "אם באפט ימות, איך נפזר את כספי התרומה?", הם שאלו את עצמם. זה מורכב בגלל שכמה מהמקבלים הנוכחיים של התרומות של קרן גייטס כבר קיבלו את מקסימום הכספים ואסור היה להם לקבל תרומות נוספות, סיפר אחד העובדים לשעבר שלקח חלק בצוותי החשיבה.

אחד הרעיונות שעלו היה להקים בנק חיסכון לילדי העולם, שבו כל ילד יוכל לקבל אלפי דולרים, כך אמרו חלק מהאנשים. "זה יושב על המדף, כמו תוכנית־אסטרטגית לקרב למקרה שצריך להפעיל אותה", אמר העובד לשעבר.

קרן סוזן באפט - ארגון בפרופיל נמוך

בהשוואה לקרן גייטס, שיש לה כ־1,800 עובדים ופעילות בכל רחבי העולם, קרן באפט היא ארגון בפרופיל נמוך. משרדיה נמצאים בעיר הבית של באפט, אומהה, והיא נקראת על שם אשתו הראשונה שנפטרה. רוב החברים בדירקטוריון של הקרן הם בני משפחה וחברים והיא מעסיקה ישירות רק כמה עשרות עובדים.

קרן באפט שומרת על רוב פעילותה כפרטית. הקרן הוקמה ב־1964 והחלה לספק מלגות למכללה לסטודנטים בנברסקה, אבל את רוב כספה הוציאה הקרן על מתן גישה להפלות ושירותי בריאות הקשורים בפוריות, על פי דיווחיה השנתיים לרשויות המס. לעתים היא מעניקה תרומות אנונימיות, בהתאם לרצונה של סוזן באפט להתמקד בארגונים, ש'עושים את העבודה' ולא בכאלה שרק 'כותבים צ'קים'.

באפט, שמתה ב־2004 והותירה מניות בשווי של יותר מ־2 מיליארד דולר לקרן, הייתה פעילת זכויות אזרחיות, פעילה בתחום ההפלות ותמכה בהפצת אמצעי מניעה. העמותה על שמה תורמת לארגונים כמו Planned Parenthood, 'המרכז לזכויות הפוריות', ו'הרשת הלאומית של קרנות להפלות', על פי דיווחים לרשויות המס.

בני הזוג נישאו ב־1952 והיו להם שלושה ילדים, אבל הם חיו בנפרד במשך כמה עשורים. בעבר אמר באפט, שהוא מבין מעט בפילנתרופיה ושהוא מצפה שאשתו תחיה יותר שנים ממנו ותעלה הילוך ביוזמות הפילנתרופיות שלהם לאחר מותו. אחרי שהלכה לעולמה בגיל 72, הוא החל לבחון מחדש את תוכניותיו.

 
  

באפט היה האיש השני העשיר ביותר בעולם כשהכריז ב־2006 שיתרום את רוב הונו לקרן גייטס, שנוהלה אז על ידי בני הזוג העשירים ביותר בעולם. 'האורקל מאומהה' אמר אז כי הוא החליט לשתף פעולה עם בני הזוג גייטס משום שהוא סמך עליהם שיעשו עבודה טובה יותר מ'קרן סוזן תומפסון באפט' בחלוקת כסף לסיוע חברתי ולמימון חיסונים ותרופות למחלות מידבקות ממה שתוכל לעשות.

"הגעתי להבנה שיש קרן נהדרת שהיא כבר בקנה מידה גדול, שלא תצטרך לעבור את השלב המפרך של גדילה לגודל עצום, שאותו קרן באפט תצטרך לעבור - ושתוכל להשתמש בכסף שלי באופן פרודוקטיבי מיידי", אמר למגזין 'פורצ'ן'.

באפט לא מרוצה מכמות המועסקים בקרן גייטס 

כששילבו כוחות, סיפר גייטס שהחברות שלו עם באפט, שהחלה בשנות ה־90, נתנה לו ולאשתו מלינדה את ההשראה להקים קרן משלהם ב־2000, תחילה בהתמקדות על בריאות בעולם ועל חינוך בארה"ב. באפט הביע לא פעם ולא פעמיים את הבוז שלו להעברת הון בהורשה.

באפט עם ביל ומלינדה גייטס, 2006 / צילום: Reuters, Miller David ABACA
 באפט עם ביל ומלינדה גייטס, 2006 / צילום: Reuters, Miller David ABACA

במכתב דומה מ־2006, הקצה באפט מניות של ברקשייר שהיו אז שוות כ־3 מיליארד דולר לקרן סוזן תומפסון באפט, שהחזיקה 270 מיליון דולר בנכסים. חטיבה נוספת של מניות ברקשייר הייתה אמורה להיות מחולקת באופן שווה בין שלוש קרנות שבראשן עומדים הילדים של בני הזוג. מאוחר יותר באפט הכריז כי לתרום 99% מההון שלו לצדקה כחלק מה ־ Giving Pledge , יוזמה שייסד ב־2010 יחד עם גייטס ופרנץ' גייטס במסגרתה מיליארדרים מתחייבים לתרום חלק ניכר מהונם לאחר מותם. ב־2012, התחייב באפט שייתן עוד מניות של ברקשייר לקרנות בניהול ילדיו.

באפט נכח בפגישות הדירקטוריון של קרן גייטס אך בדרך כלל לא היה מעורב בפרטים של החלטות פילנתרופיות. את אלה הוא השאיר לגייטס ולאשתו לשעבר פרנץ' גייטס, לעשות בעצמם, כך אמרו עובדים לשעבר בקרן.

קרן גייטס התרחבה, והוסיפה מאות עובדים במשרה מלאה בפרויקטים שונים ברחבי העולם. לאורך זמן, ההתרחבות לא התאימה לבאפט, שממשיך להתגורר באותו בית באומהה שרכש בשנת 1958 תמורת 31,500 דולר ומנהל את ברקשייר עם צוות קטן של עוזרים.

באפט לא הסתיר את אי־שביעות הרצון שלו ממה שהוא חשב ל"גודל מוגזם של הקרן", כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. הוא רצה שמספר העובדים יוגבל, וזה הביא ב־2015 לפיטורים, כך אמרו חלק מהאנשים. הוא גם לא היה מרוצה מכמות היועצים, שבני הזוג גייטס העסיקו בנושאים בהם עסקה הקרן, סיפרו האנשים.

הזוג גייטס התגרש - באפט התפטר

ב־2021, זמן לא רב לאחר שבני הזוג גייטס הודיעו שהם מתגרשים לאחר 27 שנות נישואין, באפט התפטר מתפקידו כנאמן בדירקטוריון של קרן גייטס. בהודעה כתובה, אמר שהוא היה חבר בלתי פעיל בקרן במשך שנים, והתפטר כפי שהתפטר מכל דירקטוריון בו היה חבר חוץ מזה של ברקשייר.

באפט וגייטס עדיין מדברים באופן שגרתי ונפגשים אחד עם השני, כך אמרו אנשים המכירים את הקשר ביניהם ורישום הטיסות הפרטיות שלהם. גייטס נכח בפגישת בעלי המניות השנתית של משקיעי ברקשייר שנערכה באומהה באביב.

מאז 2019, קרן באפט מתכוננת להזרמה משמעותית של מזומנים כשהעיזבון של באפט יוסדר, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בחודשים האחרונים, עובדים דנים בהקצאה של הכספים הצפויים גם למטרות בארה"ב וגם למאמצים בינלאומיים, עם שילוב בין בריאות ופוריות ובריאות כללית, שעשוי לכלול התרחבות לתחומים של חיסונים וטיפול במחלות מדבקות, כך ניתן ללמוד ממסמכים.

כמו עם קרן גייטס, באפט עצמו לא ממש מתערב בענייניה של קרן סוזן באפט. נשיא הקרן הוא החתן לשעבר של באפט, אלן גרינברג, וכמה מילדיו ונכדיו של באפט יושבים בדירקטוריון שלה. לאחרונה הקרן התרחבה והוסיפה עובדים בוושינגטון וברואנדה באפריקה.

במשך כמה שנים, עובדים דנו בשאלה אם הנכדים בסופו של דבר ינהלו את הקרן, אבל ב־2019 למדו העובדים שבאפט רוצה שהכסף ייצא תוך 10 שנים ושהקרן תפסיק להתקיים אחרי זה, אמרו האנשים.

"במשך כמה עשורים צברתי כמות כמעט בלתי נתפסת של כסף, פשוט בגלל שעשיתי את מה שאני אוהב לעשות", אמר באפט בהודעה כתובה בשנה שעברה. "לחברה האזרחית יש מה לעשות עם הכסף שלי; לי אין", הוא אמר.