חברת החשמל | בלעדי

"מינוי פסול וחורג מסמכות": הזיגזג של חברת החשמל באיוש התפקיד הרגיש בדירקטוריון

ממלא מקום מנכ"ל חברת החשמל אישר את מינויה של מור חלוץ לתפקיד מזכירת דירקטוריון • המינוי עמד במוקד דוח הבדיקה מטעם רשות החברות לאחר שהיו"ר המתפטר דב בהרב טען כי ישנה "מעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים" • הדוח אמנם זיכה את חלוץ מהאשמות, אך הערכות בחברת החשמל היו כי המינוי לא יאושר עד לכניסת יו"ר חדש לתפקיד

דב בהרב / צילום: חברת החשמל
דב בהרב / צילום: חברת החשמל

ממלא מקום מנכ"ל חברת החשמל, רם ארליכמן, אישר את מינויה של מור חלוץ לתפקיד מזכירת דירקטוריון החברה - כך נודע לגלובס. המינוי השנוי במחלוקת עמד במוקד דוח הבדיקה המיוחד מטעם רשות החברות, אחרי שהיו"ר המתפטר של חברת החשמל, דב בהרב, טען ל"מעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים בקרב חברי דירקטוריון וגורמים בהנהלת החברה", סביב הליכי בחירת מזכירת הדירקטוריון ומנכ"ל החברה.

● הסדר ניגוד העניינים של מנהלת רשות החברות: לא תעסוק בנמלים וברכש הגז של חברת החשמל

כחודש וחצי ארך הכנת דוח הבדיקה ובמהלך תקופה זו הוקפא הליך המינוי. בשבוע שעבר "ניקה" הדוח את הבחירה בחלוץ, מי שהייתה ראש המטה של שר האנרגיה הקודם, יובל שטייניץ מהליכוד. אלא שאחרי פרסום הדוח, העריכו בחברת החשמל שלא ימונו מזכיר או מזכירת דירקטוריון בטרם כניסה לתפקיד של יו"ר ומנכ"ל חדשים לחברה. השינוי החד והפתאומי בגישה מעלה טענות למחטף. תפקיד המזכירה הוא תיאום בין הנהלת החברה לבין הדירקטוריון ונחשב לצומת שבה עובר כמעט כל המידע הרגיש בחברה הממשלתית הגדולה ביותר.

"חורג מסמכות מילוי המקום הזמני"

התנועה לאיכות השלטון שיגרה היום (א') מכתב לארליכמן ולמנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, ובו טענה כי "מינוי מזכיר דירקטוריון קבוע - בידי ממלא מקום זמני - הוא אפוא פסול, וחורג מסמכות מילוי המקום הזמני ומכללי המינהל התקין ... לכך יש כמובן להוסיף שאף יו"ר דירקטוריון קבוע אינו מכהן בחברת החשמל, כך שלמעשה מינוי מזכיר דירקטוריון בידי ממלא-מקום מנכ"ל - פגום פעמיים. בפועל, מינוי מזכיר דירקטוריון בעת הזו ייכפה גם על המנכ"ל הקבוע וגם על יו"ר הדירקטוריון הקבוע - ויש בו כדי ליצור מצב החורג מכללי הממשל התאגידי הראוי".

עוד נכתב בפנייה כי: "עיון בממצאים, במסקנות ובהמלצות המופיעות בדוח הבודק (של רשות החברות - א"ד) מעלה שככלל אין מקום בעת הזו - קודם שמונה מנכ"ל קבוע, וברקע היעדרו של יו"ר דירקטוריון קבוע - להמשך קידום מינוי מזכיר הדירקטוריון; ומעבר לכך, נוכח תמיהות שונות העולות מדוח הבודק יש מקום שהמנכ"ל הקבוע ישקול מחדש מינויה של עו"ד מור לתפקיד".

דרש לעצור את המכרז לתפקיד מזכירת הדירקטוריון

בהרב התפטר יום אחד לפני שהייתה צפויה חברת החשמל למנות לתפקיד מזכירת הדירקטוריון את מור חלוץ, מי שהייתה ראש המטה של יובל שטייניץ בכהונתו כשר האנרגיה. בהרב ביקש לעכב את הליך המינוי ולהשאיר את המזכיר הנוכחי, ניר גולדשטיין, כדי שיוכל להיכנס לתפקיד עם מזכיר מנוסה לצדו, וכדי שיוכל בהמשך לקדם בעצמו הליך איתור לתפקיד המזכיר.

בהרב דרש לעצור את המכרז שבו זכתה חלוץ לציון הגבוה ביותר. סמנכ"ל משאבי האנוש השיב לבהרב שאינו יכול לעצור את ההליך ושנדרשת התייעצות עם היועצת המשפטית של חברת החשמל. לפי הדוח, בהרב השיב כי "אם לא תעשה את זה (תעצור את המינוי - א"ד) אעשה זאת בעצמי" ודרש ממנו לעשות את זה "מיד". לדברי הבודק החיצוני, רו"ח יעקב גינזבורג, בהרב הפעיל לחץ בלתי סביר על הסמנכ"ל לבטל את ההליך. עוד הוא כתב שהדרג של מזכירת הדירקטוריון הוא ברמה נמוכה מכדי שיו"ר החברה יתערב בו.

תגובה

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "הליך האיתור לתפקיד זה הושלם עוד בתקופת כהונתו של המנכל הקודם אולם המינוי בפועל של המועמדת שהומלצה על ידי ועדת האיתור נעצר בשל טענות שעלו על ידי היו"ר המיועד, מר בהרב בקשר עם הליך המינוי. רשות החברות הממשלתיות מינתה בודק חיצוני אשר בחן את טענותיו של מר בהרב בנוגע להליך, ומסקנות אותו בודק הינן כי אין בטענותיו של מר בהרב דבר, וכי ההליך היה תקין. משהתקבלו מסקנות דוח הבדיקה בידי החברה, המשיכה החברה בהליך המינוי על פי נהלי החברה והחוק".