ההונאה שמסעירה את ענף רואי החשבון: האם פרשת EY תשפיע על השוק הישראלי

פרשת ”התרמית במבחנים“, במסגרתה נחשף כי חלק מרואי החשבון בפירמת EY האמריקאית רימו במבחני אתיקה, ערערה את היציבות בשוק כולו • לצד האמון שנפגע, מומחים סבורים כי המקרה יוביל לדיון בחובת השתלמות בישראל, ואף לבחינת הריכוזיות של הפירמות הגדולות

משרדי EY, טורונטו / צילום: Shutterstock
משרדי EY, טורונטו / צילום: Shutterstock

בשבוע שעבר נחשפה פרשת "התרמית במבחנים" של עובדי פירמת ראיית החשבון הענקית EY ארה"ב, והפכה במהירות לשיחת היום גם בשוק ראיית החשבון בישראל. על פי הפרסום בוול סטריט ג’ורנל, הפירמה הבינלאומית שילמה קנס בגובה 100 מיליון דולר, לאחר שהודתה כי חלק מרואי החשבון שלה, המבקרים דוחות כספיים של חברות, רימו בבחינות האתיקה בשנים האחרונות (CPE).

מדובר בעונש הגדול ביותר אי פעם שהטילה רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) על פירמה מבקרת. החומרה של העונש נבעה, בין היתר, מכך שהנהלת EY לא דיווחה על התרמית כשנודע לה עליה.

כרמיין דה סיביו, מנכ''ל EY / צילום: Reuters, MIKE BLAKE
 כרמיין דה סיביו, מנכ''ל EY / צילום: Reuters, MIKE BLAKE

התגובה של הפירמה לפרסומים הייתה ש"אין דבר שחשוב לנו יותר מההגינות והאתיקה". הפירמה אף ציינה שהיא לא סובלת רמאות בבחינות, והוסיפה שתגובתה להתנהגות הלא מקובלת הזו בעבר הייתה "יסודית, נרחבת ויעילה". על פי הפרסומים, במקרה הקודם התברר כי בין 2012 ל-2015 יותר מ-200 עובדים של EY השפיעו, שלא כדין, על הציונים בבחינות השנתיות.

רעידת האדמה בשוק תשפיע גם על ישראל?

בניגוד למה שקורה בישראל, בארצות הברית חלה חובת השתלמות מקצועית שנתית, שבסיומה על רואי החשבון לעשות מבחנים. מדובר בתנאי להארכת הרישיון של רואי החשבון והפרשה הנוכחית סובבת סביב תרמית במבחנים הללו. כאמור, בישראל לא חלה חובה דומה, אך לדברי רואי חשבון ישראלים המקרה ישפיע גם עלינו.

שותף בכיר באחת מפירמות הביג-4 הישראליות (ארבע הפירמות הגדולות והמובילות בארץ) אומר שיש הרבה שאלות שעדיין לא ניתן לענות עליהן. "השאלה הגדולה היא איך הפרשה תשפיע על שוק ראיית החשבון. לאורך הרבה שנים עובדים ב-EY ארה"ב רימו במבחנים, ועוד מאות עובדים שידעו על כך לא דיווחו. זה כבר קרה בעבר, אבל כנראה לא ממש למדו שם את הלקח. הכי נורא זה שבהנהלה, שאמורה לעצור תופעות כאלה, הוסיפו חטא על פשע וכשפנו אליהם הם הסתירו את זה. זה מעשה שלא יעשה.

"כולנו צריכים לשאול את עצמנו האם לא מדובר ברעידת אדמה, יש פה משהו ארגוני שצריך לטפל בו מהיסוד. האם אני רוצה להיות מטופל אצל רופא שרימה בבחינות הסמכה? זה על אותו משקל. בגלל אופי העבודה שלנו לפעמים יש טעויות, אבל תופעה רוחבית שבה מאות עובדים מרמים, מאות יודעים וההנהלה מטייחת - אני לא יודע מה זה אומר על הממשל התאגידי שם והתרבות הארגונית שם".

לדברי רואה חשבון נוסף באחת הפירמות הגדולות בארץ, צריך לחשוב גם על הביקורות שעשו אותם רואי חשבון לדיווחים של החברות הישראליות הנסחרות בנסד"ק. "כל חברה שנסחרת בנסד"ק עוברת את המשרד האמריקאי. אם משרד EY הישראלי אומר שזה לא קשור לפירמה הישראלית זה מאוד מוזר. איך זה לא קשור? זה אתיקה ותרבות ארגונית.

"הכל מושתת על אתיקה. אם יש תרבות ארגונית בעייתית זה משליך על כל הסניפים. וחוץ מזה, יש חברות ישראליות שיש להם צוותים משותפים לישראל וארה"ב, אז למעשה הן קיבלו שירות מרואי חשבון שרימו במבחנים. זה אמור לחולל רעידת אדמה בפירמה".

"הרשתות מתייפייפות, אבל הבלון מתפוצץ"

רואי חשבון מפירמות בינוניות אך בולטות מאוד בארץ, מתייחסים למקרה כאירוע שחושף את הקרביים של פירמה גדולה שמתהדרת בתואר הביג-4, אך מאחורי הקלעים היוקרה מתנפצת. "הרשתות מתגאות בעליונותן על שאר הפירמות. הן יצרו לעצמן מותג שהן המקצועניות ולהן יש את הטאלנטים הגדולים ביותר, אבל מסתבר שכששמים קיסם בבלון הכל מתפוצץ. אולי עשו את זה גם בפירמות אחרות. זו חשיפה של הפירמות הגדולות במערומיהן", אומר רואה חשבון ממשרד בינוני מוכר.

"הן תמיד לא רוצות שישוו אותן לפירמות בינוניות כאילו הן ליגה אחרת. אז הן אולי ליגה אחרת, אבל לרעה. לפעמים משרדים מחוץ לביג-4 יותר חרדים לשמם ולאינטגריטי של המקצוע. הרשתות הגדולות מתייפייפות ואומרת שהן עושות מבחנים מקצועיים בחשבונאות, באתיקה ובנושאים נוספים, אבל בסוף מתברר שהן משתפות פעולה עם הנבחנים כשהם מרמים".

רו"ח ראובן שיף, יו"ר פירמת RSM שיף הזנפרץ ולשעבר נשיא לשכת רואי חשבון בישראל, סבור כי מעמדה של הפירמה עדיין יציב. "אני לא רואה סכנה לאיתנותה של הפירמה, לא האמריקאית ובוודאי לא של EY בארץ".

עם זאת, שיף מוסיף כי אין ספק שהמקרה משליך על הנראות של המקצוע ועשוי להוביל לחשיבה מחדש על הפיקוח ועל הידוק ההכשרות המקצועיות והדרישות לצורך החזקת הרישיון, ולא רק בארצות הברית. "המקרה הזה צריך להיות טריגר למסד בישראל חובת השתלמות ועריכת מבחנים שנתיים".

רואי החשבון אף מפנים לתקנות רואי החשבון - "התנהגות שאינה הולמת את כבוד המקצוע". במסגרת תקנות אלו המחוקק אומר, במילים אחרות, שלמקצוע יש את הכבוד המגיע לו ואם אחד העוסקים בו יפגע בכבוד הזה, הוא צפוי לעונשים. "זה ברור שהם פגעו קשות בכבוד המקצוע. המחוקק נתן לנו רמת אמינות גבוהה, שנהיה שומרי הסף. ואם אצל שומר הסף מתגלים כשלים צריך לעשות בדק בית רציני", אומר רואי חשבון ותיק.

הפרשה עשויה לעורר את שאלת הריכוזיות בתחום

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון לשעבר ובעלת פירמת רואי החשבון שטרק, מסבירה שהמקרה נוגע ליסודות של מקצוע ראיית החשבון. "האתיקה זה היסוד הכי גדול של המקצוע שלנו, לכן זה מחייב את הפירמות לבחון את כל הרגולציה הפנימית בכל רחבי העולם. כל יום אנחנו עומדים בעשרות מבחנים של אתיקה, בכל רגע נתון בעשייה שלנו. ברגע שאתה מתנתק מההבנה האתית אתה בבעיה".

באשר לשוק ראיית החשבון בכלל, גם שטרק סבורה כי המקרה יוביל לדיון מחודש בחובת השתלמות בישראל. "יתכן וזה יעודד את מה שהצעתי בעבר לעשות גם בארץ - השתלמות חובה כנגד הגבלת אחריות. זה צריך מאוד לתמרץ את זה, שמצד אחד כן תהיה דרישה למכסת שעות של השתלמות בכל שנה, אבל מצד שני הגבלת אחריות שתיצור סבירות ופרופורציה למקצוע".

דיון ותיק נוסף שעשוי להתעורר כעת שוב הוא על ריכוזיות פירמות ראיית החשבון - דיון שסבב סביב העובדה שמספר מצומצם של פירמות, בעיקר הביג-4, מטפלות בכל החברות הציבוריות במשק. "רק הפירמות הגדולות מטפלות בחברות הגדולות וזה מעט מאוד פירמות על הרבה מאוד חברות. כשקורים מקרים כמו זה שקרה ב-EY עולה השאלה האם זה נכון להשאיר את המצב כפי שהוא".

מפירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ישראל נמסר: "צר לנו שניתנה במה לגורמים עלומי שם, אשר מנצלים אותה לקידום אינטרסים צרים ולא לטובת דיון מקצועי ונקי בסוגיה. יש לזכור כי מדובר באירוע מקומי שהתרחש בארה"ב לפני כ-4 שנים ונוגע לעמידה בהנחיות של לשכת רואי החשבון האמריקאית, אשר כלל אינן רלוונטיות לישראל.

"ההפרה, שבוצעה על ידי מיעוט מעובדי הפירמה בארה"ב, דווחה על-ידי הפירמה באופן עצמאי ליועץ המשפטי שלה, נחקרה ביסודיות על-ידה והיא אף זו שדיווחה בשנת 2020 על הנושא למועצה לפיקוח על הביקורת בחברות ציבוריות (PCAOB) וטיפלה בעובדים במלוא החומרה.

"הפירמה הישראלית עוברת מדי שנה את ביקורת ה-PCAOB בשיעור ההצלחה הגבוה ביותר, ואנו נמשיך להעניק לאלפי לקוחותינו את אותו שירות מסור, מקצועי וערכי שמיצב אותנו כפירמת הייעוץ וראיית החשבון המובילה בישראל".