עם הצטמצמות עסקאות המיזוג והרכישה, בנקי השקעות מתכוננים לתקופה רזה

שווקים חלשים ותחזית כלכלית לא וודאית מקטינים את כמות העסקאות ואת מספר ההנפקות בבורסה

מנכ''ל גולדמן זאקס דיויד סולומון / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
מנכ''ל גולדמן זאקס דיויד סולומון / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

הפריחה האחרונה בסגירת עסקאות בוול סטריט החלה להיחלש ב־2022. התעשייה מתכוננת לכך שההאטה תימשך גם במחצית השנייה של השנה.

● לשווקים הייתה מחצית ראשונה איומה - אבל המצב בהמשך 2022 עלול עוד להחמיר 
● הסיבות לתנודתיות בשווקים והתחזית לעתיד: סגן יו"ר בורסת ניו יורק בראיון 
● ה-S&P 500 במחצית הגרועה שלו מאז 1970. למה בכל זאת יש סיבה לאופטימיות?

הסיוע מממשלות ומבנקאים מרכזיים בתגובה למגפה הוביל לשיקום מהיר ממיתון והלהיט את השווקים הפיננסיים. השיקום הזה, לצד שינויים בהתנהגות הצרכנים והחברות, גרם למנהלים בכירים לצאת למסעות קניות. כמה וכמה חברות סטארט-אפ הונפקו בתקופה הזו.

מבחינת וול סטריט, זו הייתה בוננזה. גולדמן זאקס ומורגן סטנלי רשמו רווחי שיא. הן מיהרו להעסיק מספיק עובדים והגדילו את מחזורי השכר של העובדים במיליארדי דולרים. נפח המיזוגים והרכישות בעולם התקרב בשנה שעברה ל־6 טריליון, כולל 1.56 טריליון דולר ברבעון השלישי - נתון שיא - על פי נתוני דיאלוג'יק.

מנכ"ל גולדמן זאקס דיויד סולומון הזהיר בפברואר שלא ניתן יהיה להגיע לתוצאות מזהירות כאלה לאורך זמן. הוא צדק. סגירת העסקאות האטה, ובנקאים לא צופים שהפעילות תגבר בקרוב. ההכנסות מבנקאות השקעות ירדו ברבעון הראשון ב־36% בגולדמן זאקס וב־37% במורגן סטנלי, ואנליסטים צופים שירידות בסדר גודל דומה יירשמו לשנה בכללותה. מנכ"ל סיטיגרופ אנדרו מורטון אמר בחודש שעבר שהבנק צופה ירידה של 50% עד 55% בהכנסות מבנקאות השקעות ברבעון השני.

אנליסטים נעשו פסימיסטים יותר. בינואר, התחזיות בוול סטריט צפו הכנסות משולבות של כ־21 מיליארד דולר מבנקאות השקעות השנה בגולדמן זאקס ומורגן סטנלי, על פי FactSet. כיום, ירד הצפי להכנסה המשולבת של בתי ההשקעות ל־17 מיליארד דולר.

עסקאות גדולות בדרך

נפחי המיזוג והרכישות בעולם עברו את קו טריליון הדולר במחצית הראשונה של השנה, נתון שהוא בכל זאת גבוה בהשוואה לעבר. כמה עסקאות גדולות עדיין נמצאות בעיצומו של התהליך. חברת Merck נמצאת בשיחות לרכישת חברת הביוטכנולוגיה Seagen ואילון מאסק עדיין אמור לרכוש את טוויטר.

הערך הכולל של ההנפקות בארה"ב היה נמוך מ־4 מיליארד דולר ברבעון השני, ירידה של 97% מהשיא שהיה ברבעון הראשון של 2021. הנפקות עלולות לא להתחיל מחדש באופן רציני לפני שמנהיגי החברות יקבלו תובנות טובות יותר על האינפלציה והצפי לצמיחה כלכלית.

העלייה בשיעורי הריבית והנפילות בשווקים פגעו בשוק למימון עסקאות וגרמו לתחזיות להתקדר. Wallgreens Boots Alliance זנחה בשבוע שעבר תוכניות למכור את החברות Boots ו־No.7 Beauty Co, ואמרה שההצעות שקיבלה היו נמוכות יותר בין היתר בגלל שרוכשים פוטנציאליים לא הצליחו להעמיד מספיק מימון להשלמת העסקאות. ב־Kohl’s Corp ציינו את החולשות בשוק הפיננסי כסיבה לביטול שיחות רכישה עם Franchise Group.

הפד חושש מהמשך עליית האינפלציה

בינתיים עוד לא התבהרה התמונה. בארה"ב האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה מהמצופה ומגיעה לרמות שלא נראו מזה עשרות שנים. הפדרל ריזרב העלה את הריבית ב־0.75% בחודש שעבר, ההעלאה הגדולה ביותר מאז 1994, וציין שהעלאות נוספות צפויות בקיץ. יו"ר הפד ג'רום פאוול אמר בשבוע שעבר שבין האפשרות שריביות גבוהות יגרמו למיתון והמשך עלייה באינפלציה, הוא חושש יותר מהאפשרות השנייה.

מדד 500 S&P צנח ב־21% במחצית הראשונה של 2022, ובמקביל התשואות של אג"ח ממשלתיות ומחירי הסחורות זינקו, שני גורמים שהפכו את תחילת השנה הזו לגרועה ביותר בכמה עשרות שנים. המדד של ביטחון הצרכנים, המעריך את תפישותיהם של אזרחי ארה"ב לגבי התחזית הכלכלית לטווח הקצר, ירד ביוני לשפל הנמוך ביותר שלו בכמעט עשור.

גלן שור, אנליסט ב־Evercore ISI מציין שביטחון עצמי בקרב מנכ"לים חיוני לשוק חזק של עסקאות רכישה ומיזוג, והביטחון הזה התערער. גם שווקי הון חלשים והתנודתיות הרבה מהווה מכשול, הוא הוסיף.

"המוכרים רוצים לקבל את המחיר של אתמול, והקונים רוצים לקנות במחירים של היום", אמר שור. "לוקח זמן עד ששני הצדדים מגיעים להסכמה".