ישראל קנדה מצרפת את מנורה לעסקי המלונות שלה לפי שווי של כחצי מיליארד שקל

קבוצת הביטוח תשקיע 88 מיליון בישראל קנדה מלונאות, תמורת הקצאה של 15% ממניותיה • המנכ"ל ראובן אלקס: "בארץ וגם בעולם ישנן הזדמנויות ייחודיות כרגע"

ברק רוזן ואסף טוכמאיר / צילום: עודד קרני
ברק רוזן ואסף טוכמאיר / צילום: עודד קרני

קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים מצטרפת כשותפה לזרוע המלונאות של חברת ייזום הנדל"ן ישראל קנדה, שבשליטת אסי טוכמאייר וברק רוזן. ישראל קנדה מדווחת כי מנורה מבטחים תשקיע 88 מיליון שקל בחברה הבת, ישראל קנדה מלונאות, תמורת הקצאה של 15% ממניותיה.

ישראל קנדה מלונאות הוקמה לפני שלוש שנים ומנוהלת בידי ראובן אלקס. תמורת ההשקעה משקפת לישראל קנדה מלונאות שווי של 590 מיליון שקל אחרי הכסף (וכחצי מיליארד לפניו). החברה מפעילה כ-1,100 חדרים ב-9 בתי מלון וכן היא הבעלים של קרקע להקמת מלון חדש באילת. החברה בהליכי תכנון והקמה של כ-1,000 חדרי מלון.

במסגרת העסקה, תקבל מנורה מבטחים אופציות לרכישה של עוד 4.5% ממניות חברת המלונאות. את האופציות ניתן יהיה לממש עד נובמבר 2025, במחיר זהה לזה של המניות המוקצות בעסקה הנוכחית.

עוד קובע הסכם ההשקעה, כי ראובן אלקס ימשיך לכהן בתפקיד ניהולי בכיר בחברת המלונאות, לכל הפחות למשך 48 חודשים ממועד השלמת העסקה, וכל עוד לא יוחלט אחרת על-ידי דירקטוריון חברת המלונאות. בנוסף, נקבע בהסכם כי מנורה תמנה משקיף לדירקטוריון חברת המלונאות.

לדברי אלקס, "גם בארץ וגם בעולם ישנן הזדמנויות ייחודיות כרגע. נדע לבצע עסקאות מעניינות כפי שעשינו עד כה וכשיש לך שותף כמו מנורה מבטחים, זה מאפשר לנו להיות זמינים ונזילים לכל העסקאות".

הסכם ההשקעה של מנורה כולל תנאים מסוימים במקרה של הנפקה ראשונית של חברת המלונאות בבורסה. לדברי אלקס, "בטווח הארוך באופן טבעי ברור שנחשוב על להנפיק את החברה".

הפעילות בענף המלונאות חזרה לסדרה

טרם השקעתה של מנורה מבטחים, התחלקה הבעלות בחברת המלונאות בין ישראל קנדה (75%), ראובן אלקס (20%) ועופר פלדמן (5%). לאחר השלמת עסקת ההשקעה, תתחלק הבעלות על חברת המלונאות בין ישראל קנדה (69%), מנורה מבטחים (15%), ראובן אלקס (12%) ועופר פלדמן (4%).

ברבעון הראשון של 2022 רשמה ישראל קנדה הכנסות מהפעלת וניהול בתי מלון בהיקף של 38.1 מיליון שקל, ומולן הוצאות מהפעלת וניהול בתי מלון של 40.9 מיליון שקל. עם זאת, תוצאות מגזר המלונאות הסתכמו ברבעון הראשון ברווח של 746 אלף שקל.

בדוח הדירקטוריון נכתב, כי "בחודשים ינואר ופברואר 2022 חלה ירידה בתפוסת מלונות החברה עקב גל האומיקרון". עם זאת, החל מסוף חודש פברואר ועד למועד פרסום הדוח בסוף חודש מאי, "עם הסרת מרבית המגבלות והשטחת עקומת התחלואה, פחתה עד בוטלה ההשפעה על תחום המלונאות והפעילות חזרה לסדרה".

נכון לסוף מרץ 2022, הסתכמו נכסי מגזר המלונאות של ישראל קנדה לשווי של 615 מיליון שקל, והתחייבויות מגזר זה עמדו על 455 מיליון שקל. ניר מורוז, משנה למנכ"ל ומנהל אגף השקעות במנורה מבטחים, אמר על ההשקעה בחברת המלונאות כי ״אנו מצטרפים לחברה בעלת פוטנציאל גבוה להשבחת ערך".

ניסיון השתלטות על נורסטאר שלא צלח

ישראל קנדה נסחרת בבורסה לפי שווי של 4.2 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה איבדה 29% מערכה מתחילת השנה. יחד עם זאת, בסיכום שלוש השנים האחרונות הניבה המניה תשואה של 234%.

את הרבעון הראשון של 2022 סיימה החברה עם רווח נקי של 203 מיליון שקל, אולם הירידות האחרונות בשוק צפויות להסב לה הפסדי השקעה ברבעון השני של השנה, בעיקר נוכח ניסיון ההשתלטות שלא צלח על חברת נורסטאר של חיים כצמן, בעלת השליטה בענקית הנדל"ן ג'י סיטי (לשעבר גזית גלוב). 

בתחילת השנה ההשקיעה ישראל קנדה  סכום של כ-345 מיליון שקל ברכישת כ-22% ממניות נורסטאר, חלקן מידי כצמן עצמו, אשר נכון להיום משקפות לה הפסד "על הנייר" של כ-100 מיליון שקל.

בהמשך, בחודש אפריל, הגישה ישראל קנדה לדירקטוריון נורסטאר הצעה לא מחייבת להיכנס למו"מ על עסקה למיזוג בין החברות, שבמסגרתה תרכוש ישראל קנדה את מלוא מניות נורסטאר לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל.

אלא שחודש בלבד לאחר מכן כבר החליט דירקטוריון ישראל קנדה "להקפיא את המו"מ נשוא ההצעה, וזאת לאור המצב בשווקים הגלובליים". נכון להיום עומד שווי נורסטאר על כ-1.15 מיליארד שקל בלבד, כמחצית מהשווי ששיקפה הצעת ישראל קנדה.