בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בניו יורק, הנפט נפל ב-9.5% ברקע החשש ממיתון

מדד נאסד"ק קפץ 1.7%, מדד S&P 500 התקדם 0.2% ומדד דאו ג'ונס נחלש 0.4%• מחירי הנפט צנחו: ברנט ננעל ב-102.77 דולר לחבית, WTI ב-99.5 דולר לחבית • בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות • תשואת אג"ח ממשל ארה"ב בירידה ועקום התשואות 2/10 התהפך היום, סימן אזהרה ממיתון

וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer
וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

וול סטריט התאוששה מהירידות החדות שנרשמו במהלך יום המסחר וננעלה במגמה מעורבת. מדד נאסד"ק קפץ 1.7%, מדד S&P 500 התקדם 0.2% ואילו מדד דאו ג'ונס נחלש 0.4%.

בין המניות שריכזו עניין: בצמרת הנאסד"ק,  זום   זינקה 8.5%,  לולולמון   קפצה 7.7%, נייקי  עלתה 3% ואפל  התחזקה 1.9%. בצד השלילי, מניות האנרגיה ירדו על רקע נפילת מחירי הנפט, הליברטון  נפלה 8%, איי.פי.איי.  איבדה 7.4% ושברון  נסוגה 2.6%.

מבין הישראליות, טבע  איבדה 2.3%,  צים   נסוגה 1.8% וניורוסנס נחתכה 6.4%. בצד החיובי, איירון סורס  עלתה 5%, ננו דיימנשן  קפצה 6.8% וגלובל-אי  זינקה 8.3%.

22:20

חוזה נפט ברנט למסירה בספטמבר, מדד הייחוס העולמי, ירד ב-9.5%, 10.73 דולרים, וננעל במחיר של 102.77 דולר לחבית.

21:45

חוזה נפט מסוג WTI למסירה באוגוסט ירד ב-8%, 8.93 דולרים, וננעל במחיר של 99.5 דולר לחבית.

21:00

הירידות בוול סטריט התמתנו והמסחר עבר למגמה מעורבת. מדד נאסד"ק עולה ב-0.6%, מדד דאו ג'ונס יורד ב-1.4% ומדד S&P 500 נסוג ב-0.8%.

הזהב ירד למחיר הנמוך מתחילת השנה: חוזה זהב למסירה באוגוסט ירד ב-1.6%, 28.3 דולרים, וננעל במחיר של 1,773.2 דולר לאונקיה. 

20:00

שוק האג"ח בנורת אזהרה למיתון: עקום התשואות התהפך והתשואה על איגרת לשנתיים גבוה יותר מזו של איגרת ל-10 שנים, בניגוד למצב הרגיל. התשואה על איגרת ממשל ארה"ב לשנתיים עומדת על 2.80% וזו של איגרת ל-10 שנים על רמה של 2.79%.

18:40

מחירי הנפט בנפילה: מחיר נפט ברנט, מדד הייחוס העולמי, נחתך בקרוב ל-10% לכ-102 דולר לחבית, נפט WTI מאבד 9% ויורד מתחת ל-100 דולר לחבית. בין היתר, בעוד שבשווקים הגלובליים חוששים ממיתון קרב שיביא לירידות חדות בביקושים.

בסיטי צופים היום כי מחיר הברנט עשוי לרדת עד 65 דולר לחבית עד סוף השנה. 

בתוך כך, בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות. דאקס הגרמני ופוטסי הבריטי נחתכו ב-2.9% וקאק הצרפתי השיל 2.7%. יורוסטוקס 50 הכלל אירופי נסוג ב-2.6%.

17:45

הירידות בנאסד"ק נחלשו והמדד נסוג עתה ב-0.5%. בצמרת, דאטהדוג מזנקת 8%, זום קוצת 5.5% ומודרנה מתקדמת 5%. בעקניות הטכנולוגיה, אפל  מתקדמת 0.3%, מטא פלטפורמס (פייסבוק) עולה 1.7%, אלפאבית (גוגל)  מתחזקת 0.7%, אמזון.קום  מוסיפה 1.3% ומיקרוסופט  נחלשת 0.6%. 

16:30

שבוע המסחר המקוצר בוול סטריט נפתח בירידות, לאחר שאתמול לא התקיים מסחר לרגל יום העצמאות של ארה"ב. מדד דאו ג'ונס נסוג 1.5%, מדד נאסד"ק יורד 1.7% ומדד S&P 500 משיל 1.6%.

תשואת אג"ח ממשל ארה"ב ל-10 שנים יורדת בכתשע נקודות בסיס לרמה של 2.81%.   

בזירת הסחורות, הנפט יורד בחדות: נפט ברנט מאבד 5% ונסחר סביב 107 דולר לחבית ונפט WTI נסוג 4.5% ונסחר סביב 104 דולר לחבית.

כל מניות מדד דאו ג'ונס אדומות בשעה זו, מלבד וולמארט שמתקדמת 0.1%.

המשקיעים מצפים לפרסום פרוטוקול ישיבת הריבית האחרונה של הפד, ביום רביעי, וכן לנתוני המשרות לחודש יוני שיפורסמו ביום שישי.

14:45

מניית טסלה  יורדת ב-1% במסחר המוקדם לאחר שבסוף השבוע ענקית הרכבים החשמליים של המיליארדר אילון מאסק דיווחה על מסירה של כ-255 אלף מכוניות ברבעון השני של השנה - ירידה של כ-18% בהשוואה לשיא המסירות שרשמה ברבעון הראשון. זאת הפעם הראשונה זה שבעה רבעונים שמספר מסירות הרכב של טסלה   יורד בהשוואה לרבעון הקודם. ברבעון המקביל בשנה שעברה מסרה טסלה כ-200 אלף מכוניות, כך שראוי לציין שגם אם לא עמדה בשיא של עצמה - מדובר בגידול של 26.5% בהשוואה לאשתקד.

החברה פספסה במקצת את תחזיות השוק ברבעון למסירה של 256 אלף כלי רכב, וזאת לאחר שהתחזית נחתכה מהותית בתחילת אפריל עם סגירת המפעל של טסלה בשנגחאי, שכן תחילה עמדו ההערכות על 300 אלף מסירות. את הרבעון הראשון של השנה סיימה טסלה עם מסירה של 310 אלף כלי רכב , שיא של כל הזמנים עבורה אך גם אז פספסה את התחזיות בשוק שציפו למסירת 317 אלף מכוניות. 

13:55

נמשכת המגמה השלילית במסחר באירופה. מדדי המניות המרכזיים יורדים כעת בשיעורים של עד 1.1%. ירידות קלות נרשמות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

האירו הידרדר היום לשפל היסטורי מול הדולר, על רקע משבר האנרגיה של האיחוד האירופי ותחזיות למיתון מתקרב. אירו אחד שווה 1.03 דולר, צניחה של כ-1.2% והשיעור הנמוך ביותר מאז 2002. כעת, התסריט הדמיוני-בעבר, לפיו האירו יידרדר לשוויון עם הדולר (Euro-Dollar Parity) נראה כעת קרוב הרבה יותר להתממש. אנליסטים מסבירים כי הדבר נובע משורה של גורמים, ביניהם הבריחה הכללית אל הדולר שמתרחשת כעת בשל האי־ודאות בשווקים. אך כמה בתי השקעות בינלאומיים כבר משרטטים חזון שבו האירו והדולר שווים, ומציינים כי ההגעה למצב זה היא רק שאלה של זמן.

11:35

שינוי כיוון במסחר באירופה. מדדי המניות המרכזיים יורדים כעת בשיעורים של עד 0.8%. ירידות קלות נרשמות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. זאת, ככל הנראה על רקע דיווחים על התפרצות מחודשת של הקורונה במספר מחוזות בסין.

באוסטרליה העלה הבנק המרכזי את שיעור הריבית ב-0.5% לרמה של 1.35%, בהתאם לצפי הכלכלנים.

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין כי "בימים אלו שווקי המניות סובלים מירידות כשהמשקיעים מתמחרים את הסבירות הגוברת למיתון בארה"ב. אנו בלומברד אודייר מעריכים כי ישנו סיכוי של 70% להאטה קלה בכלכלת ארה"ב בשנת 2023, וכי הפד יעלה את הריבית לרמות 3.5%-3.75%. ישנו סיכוי של 30% למיתון חמור יותר, בו הפד יצטרך להעלות את הריבית ל-4%-5% אחוזים כדי להילחם באינפלציה. נשאר מעט מאוד זמן למדיניות המוניטרית של הפד לאזן את ההאטה הכלכלית, כיוון שזו מכילה אינפלציה, ולפד נותרו רק 4 פגישות עד סוף השנה לעשות כן. בסביבת השקעה מאתגרת ותנודתית זו, אנו מעדיפים למקם את תיקי ההשקעות במצב נייטרלי מבחינת מניות, ולשמור על פרופיל תשואה א-סימטרי דרך אסטרטגיית אופציות. כעת אנו משתמשים באסטרטגיית מרווחי פוט על מדדי מניות בארה"ב ובאירופה כדי להגן על התיק מפני שינויים בשוק".

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. מדדי המניות המרכזיים עולים בשיעורים של עד 0.6%.

התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים עולה ב-3 נקודות בסיס לכ-2.94%.

בטוקיו ננעל המסחר בעלייה של 1% במדד הניקיי. 

גרמניה, עד לאחרונה אחת מהיצואניות המובילות בעולם, רשמה בחודש מאי גירעון מסחרי בפעם הראשונה מזה יותר מ-30 שנה. היקף הייבוא שלה עבר בכמיליארד אירו את הייצוא, בסימן נוסף לקשיים הכלכליים עמם מתמודדת הכלכלה הגדולה ביותר באירופה. המדד המפתיע, שהתפרסם רק אתמול (ב'), נובע מזינוק משמעותי בעלויות יבוא האנרגיה של גרמניה, בגלל עליית המחירים הגלובלית שנוצרה בשל המלחמה באוקראינה והשלכותיה, וגם מירידה קטנה ביצוא הגרמני על רקע קשיי אספקה, מחירים עולים והאטה גלובלית.

07:57

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

מדד ניקיי היפני רושם עלייה של 0.6% ובהונג קונג מדד ההנג סנג מטפס בשיעור דומה. מדד הקוספי בסיאול עולה ב-1.1% ואילו בשנחאי נרשמות ירידות קלות.

התשואה על אג"ח הממשל האמריקאי ל-10 שנים עולה ב-5 נקודות בסיס לכ-2.96%.

החוזים על הנפט הגולמי נסחרים היום במגמה חיובית. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט עומד על 113.6 דולר והחוזים על הנפט האמריקאי נעים סביב 110.3 דולר לחבית. הזהב מטפס למחיר של 1,812 דולר לאונקיה.

גם בשוק הקריפטו המגמה חיובית. הביטקוין עולה בכ-2% לרמה של 20,200 דולר והאת'ריום מטפס ב-2.5% ושערו נע סביב 1,150 דולר.

כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, מציין בסקירה שפרסם כי "הכלכלה הגלובלית חווה כעת מומנטום שלילי. הסיבות להאטה (שווקי אנרגיה צפופים, הפרעות בשרשראות אספקה, קורונה, פעילות בנקים מרכזיים) הם רבות וניתן להוסיף לרשימה גם אי וודאות להתאוששות הכלכלית השברירית שנרשמה בעולם. הנתונים הכלכליים האחרונים בנוגע לביטחון העסקים בארצות הברית ואירופה אכזבו, כאשר גם ביטחון הצרכנים המשיך להידרדר לאור האינפלציה הגבוהה והשחיקה בכוח הקנייה של הצרכנים. עם הצמיחה הנמוכה שמתקרבת לגבול האפס, ההסתברות למיתון עלתה גם היא".

הסיבה העיקרית כי אנו צופים כעת מיתון מתון בארצות הברית, כאשר התחזיות לצמיחה עתידית הם נמוכות, היא האינפלציה הגבוהה המתמשכת והנחישות של הפד להילחם בה (יושב ראש הפד פאואל: המחויבות של הפד להילחם באינפלציה היא ללא תנאים). כאשר כל מה שנראה שמדברים עליו בימים אלה היא אינפלציה, במיוחד לקראת בחירות האמצע, קובעי המדיניות המוניטרית צפויים להיצמד לתוכנית שלהם. אנו מצפים כי הפד יספק את רוב הצמצום המוניטרי שהשווקים מתמחרים עד סוף השנה על מנת שהפד סוף סוף יקדים את העקום. הצמיחה עשויה להיות קורבן במידה מסוימת אף על פי שהתרחיש של נחיתה רכה, הוא האופציה המועדפת".

"מיתון טכני במחצית הראשונה של 2023 (2 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית), עשוי להביא את הפד לעצור על מנת לתדלק את הכלכלה מחדש. בינתיים שווקי המניות בארצות הברית צפויים להמשיך להיות תנודתיים, במיוחד סביב עונת הדוחות הקרובה ועם עשויים לבחון שוב את השפל אליהם הגיעו מוקדם יותר השנה כאשר האנליסטים יתחילו לחתוך את תחזיות הרווח שלהם. לאור העובדה כי מיתון מתון בארצות הברית כבר מתומחר על ידי השווקים, אנו רואים בירידות נוספות כהזדמנות לאזן מחדש את התיקים ובהמשך גם להוסיף סיכון כאשר תהיה התייצבות בתנודתיות של השווקים", כותב נולטינג.