ההישג הבינלאומי של חברת החלבונים מרחובות

אמאי חלבונים, סטארט-אפ פודטק ישראלי, זכה במקום הראשון בתחרות של עמותת Extreme Tech Challenge, שנערכה בהשתתפות מעל 2,000 סטארט-אפים מרחבי העולם • וגם: שגעון ה-NFT מגיע ללשכת רואי החשבון • אירועים ומינויים

אמאי חוגגים את המקום הראשון / צילום: באדיבות אמאי
אמאי חוגגים את המקום הראשון / צילום: באדיבות אמאי

חברת אמאי חלבונים, מחממת הפודטק The Kitchen של קבוצת שטראוס, זכתה במקום הראשון בתחרות האימפקט המובילה בעולם. מדובר בתחרות של עמותת Extreme Tech Challenge, שנערכה בהשתתפות מעל 2,000 סטארט-אפים מרחבי העולם.

התחרות כוללת עשר קטגוריות, ומתמקדת ב-17 היעדים לפיתוח בר-קיימא שנקבעו על ידי האו"ם, לצד קריטריונים כמו רמת חדשנות, התאמת המוצר לשוק ואיכות הצוות המקצועי. טקס הגמר התקיים באוניברסיטה של קליפורניה בברקלי, בהשתתפות ביל גייטס, שרת האנרגיה האמריקאית ג'ניפר גרנהולם, ומייסד התחרות יאנג סוהן, מנהל קרן ההון סיכון וולדן ולשעבר נשיא סמסונג.

אמאי חלבונים החלה את דרכה ב-2016, והיא מייצרת חלבוני מעצבים לשוק המזון, כאשר המוצר הראשון שלה הוא ממתיק בריא ובר-קיימא. קילוגרם אחד של החלבון מחליף 3 טון של סוכר, ולכן מאפשר להמתיק במחיר שאינו יותר יקר מסוכר.

כחלק מתהליך היציאה לשוק תוך שנה, לאמאי הסכמי שיתוף פעולה עם פפסיקו, דנונה, אושן ספריי, מארס-ריגלי ואחרים. עד כה שילבה החברה את הממתיק שלה בעשרות מוצרים, תוך הפחתה של עד 70% מהסוכר. השופטים בתחרות טעמו סודה לימון, מיץ חמוציות, קטשופ, חמאת בוטנים, לדר ומרציפן מומתקי חלבון של אמאי.

"הזכייה היא הבעת אמון משמעותית בטכנולוגיית חלבוני המעצבים שלנו ובפוטנציאל ההשפעה שלה על תעשיית החלבון, על בריאות האנושות ועל קיימות כדור הארץ", אומר מייסד ומנכ"ל אמאי, ד"ר אילן סמיש. "בשנה הקרובה נתחיל למכור ממתיק חלבוני טעים, בריא ובר-קיימא".

תוכנית האימפקט של אמאי מתמקדת במדידה כמותית כפולה: במסלול הבריאות, הממתיק החלבוני מחליף את הסוכר, שהינו גורם מוביל לסינדרום המטבולי - השמנה, סכרת, כבד שומני, סרטנים מסוגים מסוימים ועוד. במסלול הקיימות, הפחתת סוכר תחסוך פגיעה בשכבות המוחלשות, חסכון במים ובשטחי גידול חקלאי הגורמים לביעור יערות, חסכון בזיהום יבשה וים בשל שימוש בחומרי דשן ובחומרי הדברה, והפחתת זיהום אוויר הנובע משריפת קנה סוכר לאחר מיצוי הסוכר ומשינוע של 180 מיליון טון של סוכר כל שנה.

אזור התעשייה 

ה-NFT של לשכת רואי החשבון

שגעון ה-NFT (זכות וירטואלית על יצירת אמנות) מגיע גם ללשכת רואי החשבון: לראשונה מונפקת תעודת הסמכה לקורס מקצועי של הלשכה על גבי בלוקצ'יין באמצעות NFT. המהלך נעשה בשיתוף עם מומחית הפינטק ומנכ"לית MHfintechs.com מירב הראל.

לאחרונה העניקה לשכת רואי החשבון, בהובלת הנשיא רו"ח חן שרייבר, תעודות הסמכה והוקרה שהונפקו כ-NFT על גבי בלוקצ'יין Tezos לכ-250 רואי חשבון ועורכי דין, בוגרי קורס "בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים" וכן למרצים שלהם. את הנפקת ה-NFT הובילה הראל, שנבחרה בחודש שעבר לאחת הנשים המשפיעות בעולם בתחום הקריפטו. נציין כי מספר שבועות קודם לכן הנפיקה הראל NFT לתעודת הסיום של סטודנטים בתואר MBA במכללה למנהל.

חן שרייבר, נשיא לשכת רואי חשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
 חן שרייבר, נשיא לשכת רואי חשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

בלשכה מצביעים על נתוני חברת CoinGecko, ולפיהם השווי העולמי של שוק הקריפטו נאמד היום ביותר מ-2 טריליון דולר, יותר מכפול לעומת השנה שעברה, כשהצפי הוא שבשנים הבאות מגמת הגידול ימשך ואף תתחזק. לאור תחזית זו, בלשכה מתכננים קורס המשך למתקדמים, וכן קורס מתחילים נוסף שיתקיים מדי חצי שנה.

בין התכנים הנלמדים בקורס למתחילים: ניהול סיכונים, מעילות והונאות בעולמות הבלוקצ'יין והקריפטו, מניעת הלבנת הון והתמודדות מול הממשקים של המערכת הבנקאית. עוד עוסק הקורס בהיבטי חקיקה ורגולציה, זירות מסחר וה-DAO ׁ(ארגונים אוטונומיים מבוזרים), והאופן שבו נותני שירותים פיננסים צריכים להתנהל בעולמות ה-NFT וה-Play to Earn) P2E), שצובר תאוצה בעולם המשחקים.

מירב הראל, מנכ''לית MHfintechs / צילום: רמי זרנגר
 מירב הראל, מנכ''לית MHfintechs / צילום: רמי זרנגר

"כרואי חשבון עלינו להתקדם עם הפיתוחים והפתרונות המקדמים שקיימים היום בתחומי הטכנולוגיה הפיננסית, ולדעת לשלבם נכונה לטובת לקוחותינו", אומרת רו"ח עו"ד טל דננברג, יו"ר משותפת של ועדת החדשנות בלשכת רואי החשבון. לדברי הראל, "היישום הנוכחי הוא לא פחות מהיסטורי, שכן צפוי שבעתיד כל גוף מקצועי ינפיק את תעודותיו באופן זה כסטנדרט, בשל מאפייני הטכנולוגיה והאמינות הגבוהה שנוצרת".

חדשות טובות

תוכניות התנדבות להייטק. עמותת "מתן - משקיעים בקהילה", המציעה לארגונים תוכניות לשילוב בפעילות קהילתית, משיקה סדרת תוכניות התנדבות לעובדי ענף ההייטק. התוכנית הראשונה הושקה החודש עם חברת Solaredge.

התוכנית של סולאראדג' כוללת פעילויות בתחומים של איכות הסביבה, חינוך לחדשנות טכנולוגית וחונכות והוראה. בעמותה ביצעו סקר מקיף בקרב עובדי ועובדות החברה על מנת לברר מהם תחומי העניין שלהם, ומן הממצאים עלה כי 77% מעדיפים פעילויות קבוצתיות שניתן לעשות עם עמיתיהם, ו-58% מעדיפים מעורבות חברתית שקשורה בחונכות והוראה (מיומנות).

כמו כן, במסגרת התוכנית עם Solaredge הושק קמפיין תרומות פנים-ארגוני, המאפשר לכל עובד לתרום בכרטיס תרומה דיגיטלי למגוון רחב של מטרות חברתיות, כאשר החברה מוסיפה תרומה על תרומת העובד.

מוזיאון ישראל משקיע באמנות ישראלית. מוזיאון ישראל רכש 17 יצירות אמנות חדשות בהיקף כולל של 800 אלף שקל, כולן של אמנים ישראלים. בין היצירות: "אנשי כדור הארץ" של האמנית הישראלית המצליחה בעולם מיכל רובנר, חמש יצירות חדשות מאת חתן פרס ישראל דני קרוון, היצירה "טפט" של האמנית הישראלית-אירנית אלהם רוקני ועוד.

''אנשי כדור הארץ'', מיכל רובנר / צילום: באדיבות מוזיאון ישראל
 ''אנשי כדור הארץ'', מיכל רובנר / צילום: באדיבות מוזיאון ישראל

המהלך בוצע באמצעות קבוצת הרכישה של אגודת ידידי מוזיאון ישראל (בניהולה של לאה רוטשטיין), שזו השנה ה-13 לקיומה. במהלך שנים אלו רכשה הקבוצה כ-200 עבודות אמנות ביותר מ-9 מיליון שקל עבור המוזיאון. יצירות אמנות אלו מתווספות לאוסף המוזיאון, המכיל למעלה מ-500 אלף יצירות - אוסף האמנות הגדול ביותר בישראל.

מימין לשמאל: מנהלת אגודת ידידי מוזיאון ישראל לאה רוטשטיין, יו''ר מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל עו''ד יצחק מולכו, מנכ''ל מוזיאון ישראל דניס וויל / צילום: עופרית רוזנברג
 מימין לשמאל: מנהלת אגודת ידידי מוזיאון ישראל לאה רוטשטיין, יו''ר מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל עו''ד יצחק מולכו, מנכ''ל מוזיאון ישראל דניס וויל / צילום: עופרית רוזנברג

בין הרוכשים באירוע: יו"ר מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל עו"ד יצחק מולכו, מנכ"ל המוזיאון דניס וייל, מנהל קרן ההון-סיכון פיקו ונצ'ר פרטנרס אלי וורטמן, נשיאת קרן ירושלים רותי חשין, מנכ"ל חברת השבבים ולנס גדעון בן צבי, מנכ"ל בית המכירות הפומביות כריסטי'ז ועוד.