האירו בשפל של 20 שנה מול הדולר: זו המפסידה הגדולה ממלחמת המטבעות

האירו שמשותף ל־19 מדינות הגיע לשפל של קרוב ל־20 שנה מול הדולר, בין השאר משום שריבוי האינטרסים לא מאפשר נקיטת צעדים משמעותיים • בזמן שבבריטניה העלו ריבית חמש פעמים ובארה"ב שלוש פעמים, הבנק האירופי המרכזי נותר במקום עם ריבית של מינוס 0.5% • מלחמת המטבעות, פרויקט מיוחד

ברלין, גרמניה. האירו הגיע לשפל של קרוב ל־20 שנה מול הדולר / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin
ברלין, גרמניה. האירו הגיע לשפל של קרוב ל־20 שנה מול הדולר / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin

אם אכן מתנהלת כיום דה־פקטו מלחמת מטבעות הפוכה, שבה כל בנק מרכזי מנסה או נאלץ לייסף את המטבע שלו, הרי שאירופה עם האירו נמצאת כרגע בצד המפסיד שלה. המטבע האירופי, המשותף ל־19 מדינות וליותר מ־300 מיליון בני אדם, צנח השבוע לשפל של קרוב ל־20 שנה מול הדולר, שבו כמעט השתווה אליו. בהשוואה לצעדים נחושים של ה"פד" האמריקאי והבנק המרכזי השוויצרי, למשל, הבנק המרכזי האירופי לא ביצע צעד מוחשי אחד.

הסיבה המרכזית לירידת הערך החדה של האירו, לאחר שכבר הגיע בעבר לשיא של 1.5 דולר, היא החשש ממיתון מתקרב. המלחמה באוקראינה, ההשלכות של הסנקציות על רוסיה, ותגובת מוסקבה אליהן - מטלטלות את המשק הכלכלי האירופי כולו. מחיר הגז הקריטי לייצור הגרמני, ומחירי האנרגיה בכלל, זינקו פי חמישה־שישה, ואיידו את היתרון התחרותי שהפך את גרמניה ליצואנית עולמית מובילה. לראשונה מזה 30 שנה, גרמניה רשמה במאי גירעון מסחרי. לאן שהולכת הכלכלה הגדולה ביבשת, הולך הגוש כולו. גם הבריחה לדולר המתרחשת בימים אלה של חוסר ודאות כלכלית, פוגעת במטבע האירופי.
מה שמעמיק את הירידות ואת התחזיות העגומות היא העובדה שלא נראה שיש פתרון למשבר האנרגיה. גם אם המלחמה באוקראינה תדעך, עידן האנרגיה הרוסית הזולה קרוב לסיום.

600 המניות המובילות ירדו ב־18% השנה 

לא רק האירו יורד, גם מדד דאקס , שבו המניות המובילות בגרמניה רשם השבוע שפל שנתי. מדד המניות המובילות באירופה, סטוקס 600 , ירד ב־18% מתחילת השנה.
סיבה נוספת לחולשה של המטבע המשותף כרוכה ב"ידיים הכבולות" של הבנק המרכזי האירופי (ECB) בניסיונו להתמודד עם המיתון לצד האינפלציה הגבוהה. אלו מתווספים למצב הייחודי של האירו, שבו מטבע משותף ל־19 כלכלות בעלות אינטרסים שונים, שיעורי חוב אחרים ותנאי יסוד אחרים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

עד כה, הבנק המרכזי האירופי ישב בחיבוק ידיים, בעוד בנק אנגליה ביצע כבר חמש העלאות ריבית רצופות, שכעת עומדת על 1.25%, הפדרל ריזרב האמריקאי ביצע שלוש העלאות ריבית רצופות, שכעת עומדת על 1.75%, ובישראל נרשמו שתי העלאות ריבית. לעומתם, הבנק האירופי המרכזי טרם ביצע העלאת ריבית אחת, וזו עדיין עומדת על מינוס 0.5%. מועצת הנגידים שלו, שהודיעה על גישה הדרגתית, צפויה להכריז על העלאת ריבית ראשונה מזה עשור רק בפגישתה הקרובה, ב־21 ביולי.

כדי לייסף את המטבע ולהילחם באינפלציה, הבנק נדרש להעלות ריבית בחדות. מצד אחד, עליו לנטוש את הגישה ההדרגתית, ולהעלות אותה ביולי ב־0.5%. מצד שני, העלאת ריבית שכזו לתוך משק שנמצא בדרך למיתון תחריף עוד יותר את הכאב הכלכלי, ואת הסיכון לפשיטות רגל ולפיטורים.

 
  

במקרה של האיחוד האירופי, יש עוד זווית קריטית ומאיימת - הסיכון הממשי למשבר חוב חדש. אם הריביות יעלו, מדינות כמו איטליה ויוון, ששיעור החוב שלהן אסטרונומי, יתקשו לעמוד בהחזר ההלוואות הממשלתיות שלהן.

כבר כיום בוחנים השווקים את המחויבות של גוש האירו לשמור על אחדות. הסיבה שאיטליה יכולה להלוות כספים היא משום שהבנק המרכזי האירופי הוא היחיד שרוכש את החוב שלה. אם המחיר של הפעילות הזו יזנק, לא בטוח כי תהיה נחישות פוליטית מבחינה כלכלית לעשות זאת. זו הסיבה שהבנק המרכזי האירופי מבטיח לשווקים "כלי פיננסי חדש", שידאג לשמור את עלויות ההלוואה של מדינות דרום־אירופה נמוכות, בעוד שהוא מונע הצפת כל גוש האירו בכסף זול.

חוות הדעת של האנליסטים מצביעות כי רוב הסימנים הם לירידה נוספת של המטבע. "האירו ייפול עוד. אנחנו חושבים ששוויון הוא התסריט המינימלי", העריך אנליסט בחברת נומורה. חברת סיטיבנק אמרה כי שוויון הוא "שאלה של זמן". סוכנות בלומברג דיווחה כי הקרבה של האירו לשוויון עם הדולר "מזמינה שורטים". חלק מהאנליסטים העריכו כי האירו יגיע בחודשים הקרובים ל־0.95 דולר.

הבנק האירופי מצא מהיכן לשאוב אופטימיות

ואולם יש גם נקודה חיובית בעבור הבנק האירופי, והיא שההיחלשות חזקה במיוחד מול הדולר - ופחותה מול שותפי סחר אחרים של גוש האירו. כלכלני הבנק מתחשבים לא רק בשער החליפין מול המטבעות, אלא במדד משוקלל הבוחן את שער החליפין מול היבוא הממשי ממדינות שונות.

לפי מדד זה, האירו צנח רק ב־3% בחצי השנה האחרונה. ובכל זאת, ירידה נוספת בערך המטבע תפעל כדי להעלאות עוד יותר את האינפלציה בגוש האירו, בגלל התייקרות היבוא, תסריט שממנו הזהיר נגיד הבנק המרכזי הצרפתי. הבנק המרכזי האירופי, והיבשת כולה, עלולים למצוא עצמם חסרי אונים מול מצב של סטגפלציה שהסיטואציה הזו תגרור אליו.