מובילאיי חשבה שהיא פועלת מעל לחוקי השוק - אבל המציאות הורידה אותה לקרקע

בגלובס נחשף כי הנפקת מובילאיי נדחית בעקבות המצב המאתגר בשווקים • מדובר במכה, מאחר שפרופ' שעשוע בנה על ההנפקה בנאסד"ק כבר זמן רב: בדצמבר - כששוק ההנפקות כבר היה סגור, הבטיחו במובילאיי להוציא את החברה לציבור בשווי של 50 מיליארד דולר, ויהי מה • אך דחיית ההנפקה כעת מאפשרת לחברה להימנע ממהלך שהיה עשוי לפגוע לראשונה במותג שעד כה פעל ללא רבב

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min
פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

את מובילאיי ואת היזם שלה, פרופ' אמנון שעשוע, מאפיינים מההתחלה מחשבה יזמית ותעוזה, כזו שלא מתביישת בחזון, בדרך וגם בדרישות. הרעיון לפתח חיישן דרכים שמתריע בזמן אמת בפני סכנות על הכביש, הקמה של חברת הייטק גדולה דווקא בירושלים, הגיוסים הפרטיים בעלי השווי המופקע בשנים הראשונות, ההנפקה המוצלחת בנאסד"ק, וכמובן, עסקת המכירה לאינטל בשווי הגבוה ביותר לאותה התקופה בהייטק הישראלי - רכישה בתמורה ל- 15.3 מיליארד דולר בשנת 2017. התעוזה הזו היא שאפשרה גם לשעשוע לדרוש לעצמו מעמד באינטל ששום יזם לפניו לא דרש: מעין אוטונומיה ניהולית ומבנית, ישות נפרדת בתוך הענקית האמריקאית, שמובילה תחום משלה ומהווה גם מעין יחידת רווח והפסד נפרדת, שתוצאותיה חשופים לכל.

אמנון שעשוע לעובדים: הנפקת מובילאיי תחכה להתייצבות השווקים | בלעדי

גם בישראל קיבל שעשוע מעמד מיוחד, משם ניהל את רכישת מוביט במיליארד דולר, ומובילאיי היא זו שקיבלה אליה עובדים מחטיבות שנסגרו ואוחדו במסגרת תהליך של שינוי ארגוני באינטל עם כניסתו של המנכ"ל פט גלסינגר לתפקידו. את ההכרזות המרכזיות של אינטל בתחום הרכב, נוטים המנכ"ל גלסינגר ואמנון שעשוע לפרסם יחד, כפי שהיה בחודש ספטמבר שעבר, אז השיקו השניים פס ייצור לשבבים בתחום הרכב באירלנד וחשפו את המונית האוטונומית של מוביט, תוך הבטחה כי תעלה לכבישים בגרמניה עוד השנה.

כבר זמן רב ששעשוע בונה על ההנפקה של מובילאיי בנאסד"ק. כבר באירוע המשותף עם גלסינגר בחודש ספטמבר ציין כי הוא מעוניין להחזיר את מובילאיי לבורסה. הוא לא ציין את שווי החברה הרצוי, היה לו חשוב יותר שהחברה תעשה זאת בשווי גבוה יותר ביחס למכירה, כלומר כל שווי שיהיה גבוה מ- 15.3 מיליארד היה רצוי מבחינתו. בחודש דצמבר - כאשר שוק ההנפקות כבר היה סגור, הבטיחו במובילאיי להוציא את החברה לציבור בשווי של 50 מיליארד דולר, ויהי מה.

תמריץ לעובדים

מעבר לתג המחיר, מעבר לכבוד האישי, החשיבות הגדולה בהנפקה של חברה כמו מובילאיי היא בעיקר עבור העובדים. אלה מחזיקים כיום במניה של אינטל הסובלת מנחיתות כבר מספר שנים. לראייה, היא נסחרת כיום במחיר שפל של חמש שנים, 38 דולר למניה. לשם השוואה, מניית אנבידיה המתחרה, על אף הירידה הגדולה ממנה סבלה מאז חודש נובמבר האחרון, עדיין מבצעת טוב יותר ביחס למניית אינטל, בראייה רב שנתית. בתקופה של חמש שנים עלתה מניית אנבידיה ב- 284%, בעוד מניית אינטל מדשדשת וצברה עלייה של 10% בלבד באותו הזמן.

בתעשייה הישראלית, שבה מפתחי השבבים מחוזרים במיוחד על ידי ענקיות טכנולוגיה כמו אמזון, אפל ואנבידיה, תיק מניות של מובילאיי, חברה שעד לאחרונה השיגה צמיחה גבוהה במיוחד בתחום עתיר חידושים כמו תחבורה חכמה, עלול להיות התמריץ שיסייע למועמדים לעבודה לבחור לעבוד דווקא אצל שעשוע.

בשנה האחרונה, עם זאת, חלו מספר שינויים שעשויים היו לשפוך מים צוננים על חלום ההנפקה החוזרת. הירידות המתמשכות בשוק ההון הורידו באופן משמעותי את המכפיל שיכולה לקבל חברה כמו מובילאיי בהנפקה ישירה לציבור. מתחרות ציבוריות, כמו למשל אייסין היפנית, פריסקייל-NXP ההולנדית, אוטוליב השבדית, או קונטיננטל הגרמנית נסחרות כיום בבורסות שונות מסביב לעולם במכפיל נמוך ביותר, חד ספרתי, על הכנסותיהן. במקרי קיצון השווי עומד על מחצית מההכנסות.

כבר לא מה שהיה פעם

מובילאיי, שהכנסותיה עמדו בשנה שעברה על 1.4 מיליארד דולר, הייתה מתקשה לקבל נכון להיום במכפילים הקיימים בשוק ההון, שווי של 50 מיליארד דולר. גם לא 30 מיליארד.

הצמיחה של מובילאיי כבר לא כשהייתה בעבר. הצמיחה שלה ברבעון הראשון של השנה, למשל, עמדה על 5% ביחס לרבעון הקודם. זאת ביחס לצמיחה שנתית בין 2020 ל-2021 שעמדה על 43%. למרות תחזיות גבוהות לשוק הרכב בשנים הקרובות, התעשייה עדיין סובלת מנזקי הקורונה - פסי ייצור של רכבים שטרם חזרו לתפוקה מלאה לאחר שהושבתו כליל, מחסור חמור בשבבים וקשיים בשרשראות האספקה. האינפלציה והזינוק במחירי הדלק מביאים רבים לשקול תחליפים לרכב פרטי וצפויים לגרור איתם האטה בשוק מסירות הרכב - לפחות בשנים הקרובות.

כפי שנחשף בגלובס, שעשוע הודיע במכתב לעובדים כי ההנפקה תחכה להתייצבות השווקים. מובילאיי פועלת בתחום מבטיח, והיזם שמניע אותה הוא אחד הנועזים בשוק. יחד עם זאת, טוב עשה שעשוע שדחה את ההנפקה ומנע מהלך שהיה עשוי לפגוע לראשונה במותג שעד כה פעל ללא רבב.