שופרסל | בלעדי

מכתב השימוע של עופר בלוך נחשף: כך מנמקים בשופרסל את הדחתו

מחר צפוי להתקיים השימוע בשופרסל לצורך פיטוריו של המנכ"ל עופר בלוך • במכתב השימוע, שהגיע לידי גלובס, נכתב כי הדירקטוריון נתן לבלוך הזדמנות לכהן כמנכ"ל, על אף שלא היה לו העומק והניסיון המתאים בקמעונאות מזון • בלוך: "הפיטורים נגועים בשיקולים זרים ונובעים מגחמה בלבד. למכתב השימוע אין כל קשר לשאלת תפקודי. רק לפני חודש הדירקטוריון תמך בי"

עופר בלוך ואיציק אברכהן / צילום: יונתן בלום, איל יצהר
עופר בלוך ואיציק אברכהן / צילום: יונתן בלום, איל יצהר

לא מספיק "רעב", עסוק בטלפון במהלך ישיבות חשובות ולא בקיא בנתונים - אלה חלק מהטענות העולות מהזימון לשימוע ששלח דירקטוריון שופרסל בראשות איציק אברכהן למנכ"ל עופר בלוך, לקראת ישיבת השימוע הצפויה להתקיים מחר (ג') לצורך פיטוריו, לאחר כחודשיים בלבד בתפקיד.

על מכתב הזימון לבלוך חתומים הדירקטורים רון הדסי, מיכל קמיר ושלמה זהר, בשם הדירקטוריון. הללו טוענים בו כי דירקטוריון העניק לו הזדמנות ומינה אותו למנכ"ל, וזאת על אף שלא היה לו "העומק והניסיון המתאים בקמעונאות מזון (ליבת הפעילות של החברה)". לאור זאת, סוכם בזמנו כי במקביל למינויו כמנהל בכיר, ימונה תחתיו מנהל לפעילות הקמעונאית שיהיה אדם בעל ניסיון בתחום.

בפועל, טוען הדירקטוריון, בלוך הודיע כי הוא דוחה את הטיפול במינוי, ובהמשך התברר כי כלל אינו מתכוון למנות מישהו לתפקיד.

עוד מציין הדירקטוריון את התבטאותו של בלוך בזמנו, לפיה לא יוכל לעבור עם אברכהן כיו"ר, ולמרות שבלוך התנצל על האמירה (בראיון לגלובס שנתן בזמנו), הרי שיש ספק אם ההתנצלות כנה, ויש אפשרות שנעשתה מ"מניעים זרים". עוד נטען במכתב כי אברכהן שקל לתת לבלוך אפשרות להוכיח את עצמו, אך יש משבר שאמון שלא ניתן לגישור ביניהם והוא לא יכול לעבוד איתו בשיתוף-פעולה.

לטענת הדירקטורים של שופרסל, לו היו יודעים מראש כי הוא אינו מתכוון לשתף פעולה בנושא, ספק אם היו ממנים אותו למנכ"ל. הדירקטוריון אף מציין כי הוא רואה בבלוך אחראי לכך שאורי קילשטיין לא מונה לתפקיד מנהל הפעילות הקמעונאית ועבר למתחרה (יינות ביתן-קרפור).

בלוך לא הוכיח כי יש לו יכולת להתמודד עם האתגרים

הדירקטוריון מציין כי בחודשים האחרונים בהם מילא בלוך את התפקיד, "החברה אינה עולה על פסים מקצועיים מתאימים", וזאת על אף הטלטלה בשוק המזון. מעבר לכך, בלוך לא הציג לדירקטוריון או להנהלה תוכניות ברורות.

לאור אלה, נטען במכתב, יש חשש כי בלוך אינו האיש הנכון להוביל את החברה ולהתמודד עם האתגרים העומדים בפניה, וגם אם במועד בו מונה מינויו נראה כנכון וראוי, הרי שהנסיבות השתנו והמציאות שהחברה פוגשת כיום היא אחרת ושונה, ובהתאם לכך דרישות התפקיד, המחייבות "מנהיגות פרו-אקטיבית, לכידות שורות, והובלה של הנהגה מקצועית חסרת פשרות ומאוחדת... שתביא את כלל תחומי הפעילות העסקית של החברה לצמיחה, תדאג לשמר עובדים, להחזיר לקוחות לחברה, לשפר ולהחזיר לקדמותם את היחסים והקשר מול הספקים, תשיא ערך לבעלי המניות, ותשחזר את המובילות שאפיינה את החברה בכל תחום... מנהל ומנהיג נבחן ביכולתו להתאים עצמו לנסיבות חדשות ולאתגרים מורכבים במהירות. הדירקטוריון מצפה ממנהיג להתאים את עצמו למצב המשתנה ולא לקפוא". נראה שבלוך, הם טענים, אינו האיש המתאים לכך.

מעבר לכך הם מציינים, בלוך לא הוכיח כי יש לו יכולת להתמודד עם האתגרים. כך למשל, הדירקטוריון מצפה להרגיש שהוא "מסתער על התפקיד,חי ונושם את החברה וקשוב לדירקטוריון." בפועל, יש חשש כי אין לו תמיכה מקצועית בשדרת הניהול תחתיו. למרות הציפיות ממנו, הם טוענים, הוא לא הראה עד כה מובילות, יכולת הנהגה ורעב מקצועי, וה"מנהיגות השקטה" שהבטיח להביא לשולחן, לא מורגשת. למעשה, נטען במכתב, בחלק לא קטן מהישיבות הוא נראה כמי שעסוק בענייניו ומתעסק בטלפון, ונראה כי התכנים בישיבות לא מעניינים אותו. כמו כן, הוא לא משתתף בדיונים ונראה מזלזל, אינו שולט בנתוני החברה לא "חי אותם".

בלוך: הפיטורים נגועים בשיקולים זרים ומגחמה בלבד

בתשובה למכתב טוען בלוך, באמצעות עורכי דינו, גיורא ארדינסט ומרים קליינברגר-אתר, כי פיטוריו נגועים בשיקולים זרים, נובעים מגחמה בלבד ושמדובר בדירקטוריון של מריונטות. לחיזוק טענתו הוא מציין כי המכתב נשלח פחות מחודש לאחר שהדירקטוריון פרסם מכתב תמיכה בו, וזאת מבלי שקרה דבר מאז, למעט "שינוי הרכב הדירקטוריון". לכן, הוא טוען, לו עצמו או לתפקודו אין כל קשר ל"פניית הפרסה המבישה" שביצע הדירקטוריון, ש"מוכן לרמוס כל נורמה בסיסית של ממשל תקין והגינות על מנת לרצות את יו"ר הדירקטוריון הנכנס, איציק אברכהן".

לטענתו, מאז נכנס לתפקידו, במאי האחרון, הוא מוביל שורה של מהלכים בחברה שלא רק שיאפשרו תיקון ושיפור מהירים של התוצאות הקשות של הרבעון הראשון של 2022,אלא גם התמודדות עם האתגרים הניצבים בפני החברה. במקביל הוא מבצע בקביעות סיורי שטח וביקר עד כה בלמעלה מ-40 מסניפי החברה.

ממכתב הזימון לשימוע, טוען בלוך, מסתבר כי אברכהן לא חפץ בו כמנכ"ל. הטענה כי הוא לא הרים את נטל ההוכחה ואינו יכול לבצע את תפקידו היטב היא "שקרית ומנותקת מהמציאות", ולמעשה, בזמן הקצר בו הוא מכהן לא ניתנה לו הזדמנות להוכיח את עצמו והחברה לא יכולה לקבל החלטה מבוססת על התאמתו או אי התאמתו לתפקיד. האמירה שלאברכהן אין אמון בבלוך, על בסיס אמירה של בלוך בחדרים סגורים בזמנו לפיה לא יוכל לעבוד עם אברכהן, היא חסרת תוכן. בלוך אף מציין את דבריו בריאיון לגלובס ערב כניסתו לתפקיד, שבו חזר בו מהאמירה בדבר אברכהן.

לגופו של עניין, הוא טוען כי מעולם לא הותנה מינויו במינוי מנכל בעל ידע בקמעונאות תחתיו. אומנם החברה תכננה לשנות את המבנה שלה ולהפוך להיות חברת אחזקות שתהיה בה חטיבה קמעונאית עם מנהל משלה, ואולם חלק מבעלי המניות מוסדיים התנגדו לכך.

לגבי הטענה בדבר עזיבת הון אנושי את החברה בתקופתו, טוען בלוך כי היא מופרכת, וכי שישה מנהלים בכירים עזבו בתקופת אברכהן ולפני שבלוך נבחר בכלל לתפקיד.

לאור כל אלה, טוען בלוך, הליך השימוע נגוע ופגום, והפיטורים נובעים מגחמה בלבד. ההחלטה השרירותית לסיים את תפקידו בחברה כבר התקבלה, שלא כדין ומשיקולים זרים, והדרך בה בחרו להוציאה לפועל, היא "כוחנית ופוגענית" ורומסת ברגל גסה את זכויותיו של בלוך כעובד וכאדם.

בשולי הדברים הוא מציין כי התנהלות הדירקטורים "מעוררת מחשבות נוגות באשר ליושרה שלהם, מניעיהם ומחויבותם לטובת החברה", והפגיעה שגרמו לבלוך היא קשה וחמורה מאין כמותה.

עלות הפיטורים לשופרסל: 1.1 מיליון שקל, לא כולל בונוס

דירקטוריון שופרסל, נזכיר, אישר ביום חמישי האחרון פה-אחד את מהלך הדחת המנכ"ל בלוך. היו"ר אברכהן, ששימש כמנכ"ל שופרסל עד לפני מספר חודשים ואשר נבחר לפני מספר שבועות לדירקטוריון באסיפה הכללית של הרשת, לא התקשה להשיג רוב להחלטה, לנוכח בחירתם של עוד ארבעה דירקטורים חדשים, המהווים יחד עמו את הרוב הדרוש. 

בין אברכהן ובלוך לא שוררים יחסי אמון, ועוד לפני שנבחר ליו"ר רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל, עלו הערכות כי אברכהן יעדיף למנות מנכ"ל אחר בעל ניסיון בתחום הקמעונאי. השם המוביל הוא זה אורי וטרמן, מנכ"ל רשת הפארם של שופרסל BE, שלו ולאברכהן יחסים קרובים, והוא נחשב לאחד מבני טיפוחיו.

תנאי העסקתו של בלוך, שאושרו אף הם באסיפת בעלי המניות של שופרסל כוללים במקרה של פיטוריו חודשיים הסתגלות ועוד ארבעה חודשי הודעה מוקדמת, כך שבסה"כ מדובר בחצי שנת שכר שעלותה לחברה 1.1 מיליון שקל, לא כולל בונוס שלו יהיה זכאי בסוף השנה.