שופרסל | ניתוח

איציק אברכהן השתלט על שופרסל. מה זה עשה למניה?

רשת הקמעונאות הגדולה בישראל נמצאת בעיצומו של סחרור, לאחר שהמנכ"ל עופר בלוך זומן לשימוע • בשבועיים מאז חזרתו של איציק אברכהן לצמרת שופרסל, מנייתה איבדה גובה ביחס למתחרותיה בשוק

יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
יו''ר שופרסל, איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

זימונו לשימוע של מנכ"ל שופרסל הטרי עופר בלוך, ככל הנראה, לא רק שאינו מפתיע את הגופים המוסדיים - אלא מתקבל על ידי חלקם בברכה. חלק מהגופים שמחזיקים במניות שופרסל, רואים במהלכים מאחורי הקלעים ובהשפעתם על הדירקטוריון כמנוע המרכזי שדחף הן לעזיבת בלוך והן קודם לכן להחזרת המנכ"ל הדומיננטי איציק אברכהן לתפקיד היו"ר.

ללא מצנח זהב: מה יקבל עופר בלוך לאחר ההדחה מתפקיד מנכ"ל שופרסל 

את בלוך, שהגיע חסר ניסיון בניהול בתחום הקמעונאות לאחר שכיהן כמנכ"ל חברת החשמל, מינה במאי היו"ר הקודם, יקי ודמני, ששימש קודם לכן ככמנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה. מאז, ודמני הספיק לעזוב - לאחר שיחסיו התערערו עם הדירקטוריון שנשלט על ידי הגופים המוסדיים. למעשה, אותם גופי השקעות גדולים שהובילו למינוי ודמני לפני שנה וחצי, התאכזבו - ולבסוף הובילו לעזיבתו.

על שופרסל שולט דה־פקטו גוף של שישה גופים מוסדיים גדולים. אלטשולר שחם עם קבוצות הביטוח, מגדל, מנורה מבטחים, כלל, הראל והפניקס, מחזיקים כל אחד בכ־10% מהון המניות, וביחד בנתח של כ־60%.

"המוסדיים ציפו שיקי ודמני יידע לעבוד לצידו של אברכהן", אומר גורם ותיק בשוק ההון. "הם לא חשבו שבלוך מתאים לתפקיד. הוא לא מגיע מהתחום הזה, והוא גם מינוי של היו"ר הקודם. כל השוק ידע מה טיב היחסים בין אברכהן לבין ודמני. איש לא מופתע, וחלק מהמוסדיים גם שמחים שהעניינים מסתדרים לפי הכוונות שלהם". 

יקי ודמני, יו''ר שופרסל / צילום: יונתן בלום
 יקי ודמני, יו''ר שופרסל / צילום: יונתן בלום

המניה ירדה ב־11% מתחילת השנה

טלטלות רבות שעוברות על חברה בולטת כמו שופרסל אינם דבר בריא, אך למרות מצב השדרה הניהולית - מניית שופרסל  נסחרה ביום ראשון בעלייה של 1.4%, למחיר שמגלם לה שווי שוק של 6 מיליארד שקל. בחודש החולף, המניה נסחרה בתנודתיות, כשבסיכומו רשמה ירידה של -0.5%. מתחילת השנה, שופרסל רשמה תשואה שלילית של 11%, ואילו מאז השיא האחרון בפברואר - המניה צנחה בכ־25%. 

 
  

המגמה החיובית במניה של שופרסל ביום ראשון, למרות שברקע המצב הבעייתי במצב הנהלת החברה, מגיעה על רקע ההערכות בשוק כי חילופי התפקידים בשופרסל כבר בוצעו, ונראה כי עיקר הסערה בשוק ההון מאחורינו. המשקיעים בבורסה נכנסים, ככל הנראה, לעמדת המתנה ומחכים להתפתחויות הבאות, כאשר בעיקרן - כיצד יוביל מעתה אברכהן את החברה בהמשך הדרך?

"אנחנו רואים שמאז שדודו זבידה הפך למנכ"ל דומיננטי בחברת הנדל"ן המניב מבנה, שמתנהלת גם היא ללא גרעין שליטה, מגיעים מנהלים שרוצים לבצע מעין ‘השתלטות’ על חברות ציבוריות", מספר הבכיר בשוק ההון. "מצב דומה קרה בחברת פז, כשניר שטרן הפך למנכ"ל ריכוזי, ובמקום שרשת פרשמרקט תקנה את פז, קרה התרחיש ההפוך. גם ודמני רצה להפוך לדמות מרכזית יותר, כשבתקופתו קידמה החברה גם רכישה שנחשבה בעיני המוסדיים כיקרה, של רשת מוצרי החשמל א.ל.מ".

מנהלים ריכוזיים נוטים לקדם לעצמם שכר נדיב

אולם, מנהלים ריכוזיים אינם בהכרח חדשות טובות לחברות הציבוריות, שכן הם נוטים לקדם לעצמם שכר נדיב, מלווה באופציות, ולא אחת חלקם מקדמים רכישות של חברות בשווי גבוה. אותו גורם בשוק ההון סבור כי אין למוסדיים אלטרנטיבות רבות כשאין בעל שליטה מרכזית. "מה הם יכולים לעשות? לתפקיד הזה צריך להיות חתול רחוב שמכיר את כל הפרטים. בלוך היה מנהל מוכשר בגופים דומיננטיים כמו חברת חשמל, אבל לא ברשת סופרים. המוסדיים יכולים לטלטל ספינה כזאת, באופן הזה, רק משום שאין לה בעל שליטה".

גורם בגוף מוסדי אחר, שמושקע במניות שופרסל, סבור כי המצב הנוכחי שיוביל מינוי מחליף לבלוך, בסופו של דבר, עשוי להיות חיובי. "המוסדיים רואים בחזרת אברכהן כמשהו חיובי שמגיע כדי לייצב את הספינה. ברבעון הראשון של השנה, כל הקמעונאיות רשמו רבעון שהושפע לשלילה מעיתוי חג הפסח, ובעיקר מחזרה לעידן של סוף ימי הקורונה. המרווח התפעולי בקרב הקמעונאות ירד לרמה של שנת 2015". להערכת אותו גורם, יש צורך בחיזוק השדרה הניהולית, מעבר למנכ"ל. "התייצבות החברה, תלויה גם בדמות שתחליף את בלוך. אני חושב שהיה כאן סוג של ‘אקטיביזם’ מוסדי, שהוביל למצב הנוכחי".

נראה כי חזרתו של היו"ר אברכהן, גם אם לא הפתיעה את המוסדיים ואף התרחשה בעידודם, נובעת גם מהיעדר בעל שליטה. האם מדובר יהיה גם בניהול המיטבי של שופרסל, ביום שלאחר התייצבות המערכת עם הנהלה חדשה? על כך יעידו ביצועי החברה בהמשך.